گرمای شدید به محصولات تابستانه و باغ‌های مرکبات دزفول خسارت زد

ایرنا نوشت : معاون فنی جهاد کشاورزی دزفول گفت: گرمای شدید تابستان امسال خسارت هایی به محصولات کشاورزی و باغبانی شمال خوزستان وارد کرده است.

علی کرمی روز یکشنبه بااعلام این خبرافزود:گرمای شدید هوا که در برخی روزهای تابستان به بالای 50 درجه نیز رسید خسارت های زیادی به محصولات تابستانه بویژه باغ های مرکبات وارد کرده است.
وی با بیان اینکه خسارت های وارد شده به محصولات تابستانه به ویژه باغات مرکبات مشهود است و سرشاخه درختان مرکبات براثر شدت گرما و تابش نور خورشید خشکیده شده گفت:کلیه باغات مرکبات دزفول بطور نسبی دچار خسارت شده اند ولی باغ های پیرتر بیشتر از باغهای جوان دچار خسارت شده اند که میزان خسارت و شاخص آنها از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی در دست بررسی است.
کرمی به کشاورزان شمال خوزستان توصیه کرد بر آبیاری محصولات زراعی و باغی نظارت بیشتری داشته باشند و آبیاری بصورت شبانه صورت گیرد تا در فصل گرما محصولات کمتر دچار آسیب شوند.
رئیس هواشناسی صفی آباد دزفول نیز در این خصوص به ایرنا گفت:در حال حاضر دمای هوای دزفول 45درجه است که نسبت به دیروز همین زمان 2 درجه کاهش داشته است.
علی کرمی رطوبت نسبی هوای کنونی دزفول را 11 درصد اعلام کرد و گفت:حداکثر دمای هوای 24 ساعت گذشته دزفول در سایه 50 درجه و حداقل دمای آن 27 درجه بوده است .
***آبیاری آبیاری مزارع کشاورزی شب انجام شود
کرمی اضافه کرد:درجه اشعه فرابنفش خورشید بین یک تا 10 می باشد که از درجه چهار مضر است این درحالی است که در دمای کنونی درجه اشعه فرابنفش در دزفول بیش از 10 است که بسیار مضر است لذا به شهروندان بویژه کشاورزان توصیه می شود طی روز از تردد غیرضروری اجتناب کنند و هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب حتما از کلاه ، دستکش و کرم ضد آفتاب استفاده کنند.
پارسال نیز محصولات تابستانه دزفول بر اثر گرمازدگی دچار خسارت های زیادی شدند.
سطح زیر کشت باغ های مرکبات دزفول پنج هزار و ۵۰۰ هکتار می باشد که از این سطح چهار هزار و ۸۰۰ هکتار بارور می باشند.
۲۰ نوع مرکبات از جمله پرتقال، نارنگی، لیموترش، گریپ فروت، لیمو شیرین و لمون از باغ های دزفول برداشت می شود.
سالانه بیش از ۷۰ هزار تن انواع مرکبات از باغ های دزفول برداشت می شود.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689775

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =