مرسدس بنز با رونمایی از هاچ‌بک سه در EQ A در نمایشگاه فرانکفورت، خانوادهٔ کانسپت‌های تمام الکتریکی EQ خود را گسترش داده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پدال،این خودرو پس از کانسپت Generation EQ، دومین کانسپت خانوادهٔ EQ مرسدس بنز محسوب می‌شود. این در حالی است که دایملر تحت برند اسمارت نیز کانسپتی بنام Vision EQ ForTwo را معرفی کرده که خودروی الکتریکی کوچک‌تری برای آینده محسوب می‌شود.

در کانسپت EQ A فرم مثلثی مانند چراغ‌های جلو همین‌طور جلوپنجرهٔ لوزی شکل که از ویژگی‌های خاص خانوادهٔ EQ مرسدس بنز محسوب می‌شود حفظ شده است. درعین‌حال اما در این کانسپت جدید دماغه‌ای منحنی و اوورهنگ جلوی کوتاه دیده می‌شود درحالی‌که شیشهٔ جلو هم شیب تندی دارد و سقف با حالتی شناور و روان به عقب خودرو می‌رسد. به‌طورکلی EQ A از طراحی شیکی برخوردار است که به‌طور مستقیم به آینده اشاره دارد.

اما در طراحی این هاچ‌بک کانسپت ویژگی‌های پیشرفته‌ای هم وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، جلوپنجرهٔ EQ A به‌صورت تطبیقی عمل می‌کند که این یعنی در حالت رانندگی اسپرت یک خط آبی افقی روی آن نقش می‌بندد اما در صورت قرار گرفتن خودرو در حالت اسپرت پلاس، طرح جلوپنجره به خطوط عمودی قرمزرنگ تغییر پیدا می‌کند که یادآور جلوپنجرهٔ پانامریکانای مرسدس بنز است.

علاوه بر این، در کانسپت EQ A بجای چراغ‌های LED از فیبرهای لیزری استفاده شده که به‌صورت رشته‌هایی کار شده‌اند و مرسدس بنز آن‌ها را به سیم‌پیچ‌های مسی موتورهای الکتریکی تشبیه کرده است. این کانسپت به دو موتور الکتریکی مجهز است که هرکدام در یکی از محورها نصب شده‌اند. درمجموع این دو موتور بیش از 270 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند.

این نیرو موجب می‌شود که EQ A ظرف مدت حدود 5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. انرژی موردنیاز موتورهای الکتریکی هم توسط یک پکیج باطری لیتیوم یون 60 کیلووات ساعتی تأمین می‌شود که با یک‌بار شارژ کامل می‌توانند خودرو را تا بیش از 400 کیلومتر به پیش ببرند. شارژ این باطری‌ها نیز از دو طریق اتصال کابل یا بی‌سیم القائی صورت می‌گیرد.

مدیرعامل دایملر دکتر «دیتر زتچه» در مورد کانسپت EQ A گفته است: «رنج محصولات الکتریکی ما در حال تکمیل شدن است. مرسدس بنز تا سال 2022 بیش از 10 خودروی تمام الکتریکی را راهی بازار خواهد کرد. کانسپت EQ A نیز ثابت می‌کند که ما در معرفی خودروهای تمام الکتریکی کاملاً جدی هستیم».

اولین محصول تولیدی زیربرند EQ مرسدس بنز، مدل EQ C خواهد بود که از کراس‌اوور کانسپت EQ الهام می‌گیرد که در نمایشگاه پاریس سال گذشته رونمایی شد. این خودرو در سال 2019 به بازار می‌آید.

5454

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =