«خبرجنوب» نوشت: مدیرکل نوسازی مدارس فارس، نادیده گرفتن قانون شورای آموزش و پرورش مبنی بر پیش بینی ساخت مدارس در کنار مجتمع های انبوه سازی را یکی از موضوعاتی دانست که آموزش و پرورش را با کمبود مدرسه مواجه کرده است.

احمد دست نيان گفت: قانون 18 شوراي آموزش و پرورش يكي از مصوبات مجلس شوراي اسلامي است و طبق آن انبوه سازان موظف شده اند در كنار ساخت وساز به صورت انبوه سازي يا مجتمع سازي و اين اواخر در قالب مسكن مهر نسبت به اختصاص زمين و ساخت فضاي آموزشي براي آن اقدام كنند.
وي افزود: طبق اين قانون كه بيشتر به تامين فضاي آموزشي براي شهرهاي جديد، شهرك ها و مجتمعها اشاره كرده، انبوه ساز به هر شكلي مسئول است اين مصوبه مجلس شوراي اسلامي را رعايت كند.
دست نيان ادامه داد: اين موضوع يك دستورالعمل و آئين نامه نيست كه بگوييم دولت و يا وزارتخانه و اداره خاصي آن را صادر كرده بلكه مصوبه مجلس بوده و به صورت قانون درآمده است.
وي اضافه كرد: اين مصوبه از سوي انبوه سازان تا قبل از اجراي مسكن مهر رعايت نشد و با ساخت اين منازل مقرر شد به ايجاد زيرساختها از جمله آب، گاز، برق، مسجد، درمانگاه و فضاي آموزشي نيز در اين مجتمع ها توجه شود كه متاسفانه در اغلب موارد چنين امري صورت نگرفت.
دست نيان گفت: در بودجه سال 96 نيز مقرر شد دولت اعتبار ساخت فضاهاي آموزشي را پيش بيني كند و اعتبارات لازم در اين خصوص تامين شود. هيچ گاه آموزش و پرورش و نوسازي مدارس مسبب ساخت اين مجتمع ها و انتقال يك جمعيت از اين سوي شهر به نقطه ديگر نبوده، ضمن اينكه اين افراد قبلا در جاهايي ساكن و امكانات و فضاي آموزشي براي آن ها مهيا بوده است. از طرفي ديگر آموزش و پرورش و نوسازي مدارس به اندازه كافي مشكلات دارند و دليلي ندارد بار مضاعفي بر دوش آنها بگذاريم.
وي ادامه داد: در سال هاي اخير توسط شركت عمران صدرا اقدام به ساخت 10 مدرسه در اين شهر شده و اين مساله گوياي اين امر است كه انبوه سازان بايد از قانون تمكين كنند وگرنه دليلي نداشت كه اين تعداد مدرسه در اين شهر ساخته شود البته نوسازي مدارس نيز در حد خود تلاش دارد چنانچه در حال حاضر 4 مدرسه نيمه تمام در شهر لپويي زرقان وجود دارد كه 2 باب آن از سوي راه و شهرسازي فارس از طريق مكانيزم يادشده در حال تكميل است و براي اتمام 2 باب ديگر نيز در صورت تخصيص اعتبار، از سوي نوسازي مدارس اقدام مي شود. مديركل نوسازي مدارس فارس در پاسخ به اين سوال كه در حال حاضر تا چه اندازه در فارس با كمبود فضاي آموزشي روبه رو هستيم، گفت: هم اكنون بيشتر كمبودهاي فضاي آموزشي مربوط به شهرك ها، مجتمع ها و سايت هاي مسكن مهر است. البته در بعضي از شهرستان ها از جمله گراش و ديگر نقاط كه خيرين مدرسه ساز ورود پيدا كرده اند مشكلات خيلي حاد نيست. بيشترين مشكلات مربوط به نقاطي است كه در آنها دوباره اقدام به انبوه سازي مي شود.
دست نيان اضافه كرد: غير از ساخت فضاي آموزشي براي مسكن مهر، هم اكنون به لحاظ فيزيكي، كلاس درس كم نداريم اما در نقاطي مثل روستاها مدرسه موجود است اما از استحكام كافي برخوردار نيست و از ساخت آنها نزديك 50 سال مي گذرد و طبق استانداردهاي آن زمان ساخته شده كه با كوچكترين زلزله فرو ميريزد و مشكلات زيادي به وجود ميآورد. بنابراين قبل از اينكه به كلاسهاي جديدي نياز داشته باشيم بايد به تخريب و بازسازي مدارس توجه كنيم.
وي افزود: اين كلاسهاي فرسوده و كهنه تاب تحمل زلزله هاي بالاي 5/4 ريشتر را ندارد اما كلاسهاي تازه ساخت كه براساس اصول فني ساخته شده حتي در برابر زلزله هاي بالاي 6 ريشتر هم مقاوم است و تخريب و ويراني به بار نمي آورد و در بدترين صورت با ترك خوردگي جزئي روبه رو مي شود و شيشه پنجره اي فرو مي ريزد.
دست نيان گفت: در شهر شيراز نيز بين 2 تا 3 هزار كلاس نياز به تخريب و بازسازي دارد ضمن اينكه مشكل بعدي ما مجهزكردن مدارس به سيستم هاي گرمايشي و سرمايشي حرارت مركزي است. به عبارتي بعد از جمع آوري كامل بخاري هاي نفتي، اولويت ما جمع آوري بخاري هاي گازسوز است و چون اعتبارات اين موضوع خارج از اعتبارات دولتي است، از محل مشتركين گاز خانگي يعني پول مردم تامين مي شود. چنانچه نيمي از مبلغ مورد نياز كه يكصد ميليارد تومان است امسال در اختيارمان قرار گيرد، نيمي از كلاس ها را مي توانيم به سيستم هاي گرمايشي حرارت مستقيم استاندارد مجهز كنيم. در طول تابستان نيز حدود 500 كلاس درس را به سيستم هاي گرمايشي استاندارد تجهيز كرديم.
دست نيان در اين گفت وگو از تحويل 31 باب پروژه با 170 كلاس درس تا پايان مهرماه سال جاري به آموزش و پرورش فارس خبر داد و تصريح كرد: در پروژه هاي شهري تعداد كلاس ها بيشتر است؛ به عبارتي 10 پروژه در شهر ممكن است 100 كلاس درس داشته باشد و 10 پروژه در روستا 40 كلاس را شامل شود. آماده سازي اين مدارس كه از هفته دولت آغاز شده و تا پايان مهرماه ادامه خواهد داشت منوط به تامين اعتبار است.
وي در مورد به تاخير افتادن افتتاح يك مدرسه خيرساز كه قرار بود در مهرماه سال جاري مورد بهره برداري قرار گيرد نيز گفت: اين پروژه مربوط به زنده ياد معارف بود كه بيش از 4 هزار و 500 متر زيربنا داشت. بعد از اينكه اين خير مدرسه ساز درگذشت، ادامه ساخت از نظر حقوقي و مايملك و دارايي ورثه با مشكل مواجه شد كه امري معمولي است اما خوشبختانه بازماندگان و فرزندان اين خير، راه وي را ادامه دادند و اكنون بعد از يك وقفه چندماهه، ساخت اين مدرسه بزرگ كه مي تواند قسمت بزرگي از مشكلات كمبود فضاي آموزشي ما را حل كند براي آماده سازي در دهه مبارك فجر ادامه يافته است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =