واحد مرکزی خبر نوشت: وزیر خارجه کره جنوبی: از کره شمالی می خواهیم به پیشنهادهای مشخص ما برای از سرگیری تماس‌ها بین دو همسایه شمالی و جنوبی پاسخ دهد و فرایند آشتی دو کره و صلح پایدار در این شبه جزیره را آغاز کند.

کانگ کیونگ-وا، وزیر امور خارجه کره جنوبی از کره شمالی خواست به درخواست کشورش برای آغاز فرایند گفتگوی دو کره به منظور کاهش تنش‌ها پاسخ بدهد.

وزیر امور خارجه کره جنوبی در همایشی که مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی (CSIS) آمریکا در واشنگتن برگزار کرده بود، گفت: « تهدید کره شمالی پس از آزمایش هسته ای و شلیک چند موشک بالستیک، بیش از پیش افزایش یافته است. تلاش های سیاسی و دیپلماتیک در جهت خلع سلاح هسته ای کره شمالی و بهبود روابط دو کره می تواند و باید به شیوه ای متقابل و تقویت شده دنبال شود.»

وی افزود: « بدین منظور، ما بار دیگر از کره شمالی می خواهیم به پیشنهادهای مشخص ما برای از سرگیری تماس‌ها بین دو همسایه شمالی و جنوبی پاسخ دهد و فرایند آشتی دو کره و صلح پایدار در این شبه جزیره را آغاز کند.»

 دولت مون جائه-این، رئیس جمهور کره جنوبی، متعهد شده است روابط با کره شمالی را احیا کند. ماه ژوئیه، دولت کره جنوبی پیشنهاد داد با هدف کاهش تنش‌های نظامی، مذاکرات بین دو کشور آغاز شود و خانواده‌های جدا از هم نشست‌هایی داشته باشند. ببا این حال، پیونگ یانگ هنوز به این پیشنهادها پاسخی نداده است.

وی گفت هنوز فضایی برای گفتگو وجود دارد، اما زمان به سرعت در حال سپری است.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ از سئول، کانگ کیونگ-وا همچنین گفت: « مسئله کره شمالی « دشوارترین چالشی » است که کره جنوبی و آمریکا در حال حاضر با آن رو به رو هستند، اما این چالش اتحاد آنها را قوی تر کرده است. در واقع، این اتحاد قوی تر از همیشه است و روابط بین دو کشور هرگز تا به این اندازه گسترده، عمیق و متنوع نبوده است.»

وزیر امور خارجه کره جنوبی همچنین گفت با این روابط قوی است که مشارکت کره جنوبی در این اتحاد افزایش یافته و دولت مبلغ قابل توجهی از هزینه نیروهای آمریکایی مستقر در کره را می پردازد.

وی اعلام کرد: « مشارکت کره در این اتحاد همچنان رو به پیشرفت است. کره جنوبی در حال حاضر 2/4 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به بخش دفاعی اختصاص داده و رقم قابل توجهی را برای پشتیبانی از استقرار نیروهای آمریکایی در خاک کره و همچنین کل هزینه نقل مکان اردوگاه هامفریس که بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در خارج از این کشور محسوب می شود، هزینه کرده است.»

وی همچنین به مزایای توافق تجارت آزاد بین کره جنوبی و آمریکا که از سال 2012 به اجرا درآمده است، اشاره کرد و گفت این پیمان به آمریکا کمک کرد تا « حضوری گسترده » در بازار منطقه شمال شرقی آسیا داشته باشد.

وزیر امور خارجه کره جنوبی همچنین با ادوارد مارکی، یکی از اعضای بلندپایه کمیسیون امور منطقه شرق آسیا و اقیانوس آرام دیدار و با وی درباره راههای حل و فصل پرونده هسته ای کره شمالی گفتگو کرد.

وی در این دیدار گفت: « در حالی که تهدید کره شمالی تشدید می شود، پاسخ جدی به اقدامات تحریک آمیز پیونگ یانگ با هماهنگی تنگاتنگ کره جنوبی و آمریکا بیش از پیش اهمیت یافته است، اما در عین حال، باید این شرایط را با خونسردی مدیریت کرد.»

وی در این خصوص همکاری و حمایت نمایندگان کنگره آمریکا را خواستار شد.

ادوارد مارکی نیز با بیان اینکه تحریم و فشار به تنهایی برای حل بن بست هسته ای کره شمالی کافی نیست، خواستار گفتگو با کره شمالی با همکاری سئول شد.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =