ایرنا نوشت: خبرگزای آل افریکا از نایروبی گزارش داد که کمیسیون مستقل انتخابات کنیا، 'اوهورو کنیاتا' رئیس جمهوری فعلی را با اخذ 98،26 درصد آرا، پیروز انتخابات ریاست جمهوری روز پنجشنبه این کشور اعلام کرد.

براساس این گزارش، با وجود اینکه حدود 10 درصد از شهروندان این کشور نتوانستند به سبب بروز خشونت های انتخاباتی در مرحله انتخابات شرکت کنند، وَافولا چِبوکاتی، رئیس این کمیسیون امروز طی یک کنفرانس خبری با اعلام یک دقیقه سکوت برای قربانیان خشونت های اخیر در این کشور اعلام کرد که رئیس جمهوری این کشور با اخذ 98،26 درصد آرا همچنان برای یک دوره دیگر در مقام خود می ماند.

مردم کنیا روز پنجشنبه در میان تدابیر امنیتی شدید برای دومین بار بعد از ابطال نتایج انتخابات هشتم ماه اوت (17 مرداد) گذشته ریاست جمهوری کشورشان پای صندوق‎های رای رفتند.

کنیاتا رئیس جمهوری فعلی در حالی مردم را به مشارکت دعوت می‌کرد که 'رایلا اودینگا'، نخست وزیر و رقیب وی با انصراف از ادامه رقابت، مردم را به عدم حضور در پای صندوق‌های رای ترغیب می کرده است.

در دور نخست انتخابات کنیا نیز، کنیاتا پیروز اعلام شده بود حال آنکه نتیجه به دلیل عدم شفافیت و احتمال تخلف باطل از سوی همین کمیته باطل اعلام شده بود.

انتخابات مرحله دوم در هر صورت روز پنج شنبه در این کشور برگزار شد اما کنیا دوباره به آشوب کشیده شد و طرفداران اودینگا روزهای جمعه و شنبه نیز بار دیگر به خیابان‌های شهرهای مختلف آمده‌اند تا بار دیگر مخالفتشان را با برگزاری این انتخابات نشان دهند.

با این وجود، نیروهای امنیتی به دستور کنیاتا با شلیک گاز اشک‌آور مانع از شکل‌گیری تجمعات اعتراضی طرفداران اودینگا شده و می شوند.

از سوی دیگر، معترضان هم چاره‌ای جز روشن‌کردن آتش ندارند. واقعیت این است که عدم تمکین اودینگا به نتیجه دور اول انتخابات و دعوت هوادانش به خیابان به آنجا کشید که دادگاه به ابطال انتخابات و برگزاری دوباره آن رأی داده بود.

در مرحله دوم انتخابات در روز پنج شنبه نیز اودینگا و هوادارانش مدعی شدنده بودند که صندوق‌های رأی در وضعیت قابل‌قبولی در حوزه‌های اخذ رأی مستقر نشده‌ بودند.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 722571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =