مشخصات فنی سلاح لیزری که آمریکا در خلیج‌فارس آزمایش کرد/ تصاویر این سلاح را ببینید

آمریکا برای آنچه مقابله با پهپادهای ایران، کره شمالی، چین و روسیه سلاح لیزری خود با نام LaWS را در آب‌های خلیج فارس آزمایش کرده است. اما این سلاح لیزری چه مشخصاتی دارد؟

به گزارش خبرآنلاین، پیش از این همه ما سلاح های لیزری را در فیلم های علمی-تخیلی و فیلم های فضایی دیده بودیم اما چند سالی است که این تسلیحات در ارتش‌های مختلف جهان به صورت واقعی در حال توسعه و آزمایش هستند. LaWS که نامش مخفف  Laser Weapons System است از سه سال قبل به صورت رسمی وارد نیروی دریایی آمریکا شده است. 

در سال ۲۰۱۴ کشتی جنگی یو اس اس بونس به عنوان اولین کشتی آمریکا به این سلاح جدید مجهز شد تا پس از گذراندن مراحل آزمایشی راهی خلیج فارس شود. سلاح لیزری نوعی جنگ‌افزار انرژی هدایت شده است که از پرتو لیزر برای تخریب هدف استفاده می‌کند.

از دهه ۱۹۷۰ تاکنون سلاح‌های لیزری متعدد و متنوعی طراحی و تولید شده‌اند اما اغلب آنها از مرحله تحقیق و اثبات تکنولوژی فراتر نرفته‌اند. امروزه جنگ‌افزارهای زمینی لیزری توانایی نابودی موشک‌ها، و گلوله‌های توپ و خمپارهٔ در حال پرواز را پیدا کرده‌اند. سلاح‌های لیزری هوابرد نیز آزمایش‌های موفقیت‌آمیزی داشته‌اند و حتی سیستم‌های لیزری فضایی برای نابودی ماهواره‌ها یا موشک‌های بالستیک نیز پیشنهاد شده‌اند. 

سلاح‌های لیزری در مقایسه با سلاح‌های متعارف مزایای فراوان و در عین حال معایبی جدی دارند که باعث شده تا کاربرد عملیاتی آنها دشوار باشد.

تسلیحات لیزری نسبت به تسلیحات مرسوم و سنتی مزیت‌های بسیاری دارد و کشورهای مختلف در تلاش برای مجهز کردن جنگنده‌های خود به این تسلیحات هستند. ،کریستوفر ویلس، کاپیتان نیروی دریایی آمریکا  پس از آزمایش این سلاح در خلیج‌فارس که اقدامی تحریک‌امیز در این منطقه به حساب می‌آید گفت: این سلاح لیزری، دقیق‌تر از شلیک گلوله اثر می‌کند و از فن آوری بسیار بالایی در تسلیحات نظامی برخوردار است.

او اعلام کرده که این سلاحی منحصر به فرد در صنایع دفاعی آمریکاست و از آن برای نابودی پهپاد استفاده می‌شود.

در آزمایش این سلاح لیزری، بال پهپاد مورد هدف به سرعت آتش گرفت و درجه حرارت آن به بیش از ۱۰۰۰ درجه رسید و بلافاصله از کار افتاد و به دریا سقوط کرد.

به گفته کارشناسان نظامی این سلاح جدید ۵۰ هزار برابر سریعتر از موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای عمل می‌کند و از سوی دیگر وزرش باد هیچ تاثیری بر روی عملکرد این سلاح ندارد. از ویژگی‌های منحصر به فرد سلاح جدید لیزری آمریکا شلیک بی صدا و نامرئی آن است.

نسبت به تسلیحات سنتی و با کنار گذاشته شدن گلوله‌های گران قیمت سلاح لیزری بسیار ارزان به حساب می‌آید. جالب است بدانید که هزینه ی هر شلیک این سامانه  لیزری ۱ دلار بیشتر نیست و سلاحی ارزان محسوب می‌شود که به طور گشترده شاهد استفاده از این نوع سلاح در سال های اینده  خواهیم بود.

LaWS از یک لیزر مادون قرمز حالت جامد با قدرت ۳۰ کیلووات بهره می‌برد. البته باید به وجود سیستم شناسایی و تعقیب راداری Phalanx CIWS‌ و یک ترمینال مخصوص کامپیوتری نیز اشاره کرد که LaWS‌ را کنترل می‌کند. در صورتی که از جمله‌ی گیمر‌هایی هستید که با ایکس‌باکس بازی می‌کنید، پس کنترلر LaWS نظر شما را جلب خواهد کرد، چراکه کنترلر این توپ لیزری شباهت بسیار زیادی با دسته‌ی ایکس‌باکس دارد.

از این توپخانه لیزری کشتی جنگی امریکا می تواند برای هدف گیری و نابودی قایق ها و شناورهای تندرو و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کند و به همین خاطر نیاز به فکر برای راهبردی جهت مقابله با آن وجود دارد. 

همچنین از این اسلحه می توان در کاربردهای زیر هم استفاده کرد:
۱- گلوله های مرئی هشدار دهنده
۲- ثابت کردن اشعه لیزری بر روی هدف متحرک برای کمک به هدف گیری صحیح موشک های حرارتی
۳- از کارانداختن سامانه های دید در موشک ها یا هواپیماهای بدون سرنشین دشمن برای خنثی سازی کارآمدی آنها
۴- نابودی هدف (شناورهای کوچک و هواپیماهای بدون سرنشین) از طریق هدف گیری با اشعه لیزر.

درباره هدف گیری شناورهای تندرو گفته می شود که اشعه های توپخانه لیزری می تواند شناور هدف را دنبال کند و شناورها نمی توانند با استفاده از تغییر موقعیت خود از گلوله های لیزری فرار کنند. تسلیحات لیزری در کنار مزایای خاص و بی‌نظیر خود معایبی دارند که بخشی از آن شامل موارد زیر می‌شود:

- سلاح‌های لیزری معمولا اندازه بزرگی دارند که قابلیت جابجایی آنها را بسیار کاهش می‌دهد. با توجه به روش‌های موجود برای ذخیره‌سازی، هدایت، تبدیل انرژی امکان ساخت سلاح لیزری مرگبار قابل حمل توسط نفر وجود ندارد.
- سلاح‌های لیزری موجود میزان زیادی از انرژی را به صورت گرما تلف می‌کنند و به همین جهت به تجهیزات خنک‌کننده بزرگی نیاز دارند تا از داغ شدن آنها جلوگیری کند. این مشکل در حالتهایی که سلاح لیزری در یک موقعیت ثابت دفاعی نصب شده یا بر روی یک کشتی بزرگ قرار دارد کاهش می‌یابد.
- اشعه لیزر وقتی در هوا حرکت می‌کند توسط باران، برف، گردوخاک، دود و مه جذب شده یا پخش می‌شود در حالیکه یک گلوله به راحتی از این موانع گذر می‌کند.
- نور فقط در خط مستقیم حرکت می‌کند در نتیجه نمی‌توان از اشعه لیزر در خط سیر کمانی و به شیوه آتش غیرمستقیم توپخانه‌ای استفاده کرد. درحالیکه توپ‌ها و خمپاره‌ها می‌توانند اهدافی را که پشت یک ساختمان یا یک تپه پنهان شده‌اند را نیز هدف قرار دهند. یکی از راهکارهای جایگزین استفادهٔ هوابرد از لیزر یا بازتابنده‌های لیزر یا نصب آن بر روی سکوهای شلیک فضایی است.
- اثرات زیانبار پرتو لیزر برای چشم انسان یک نگرانی مهم است. البته برخی از لیزرهای شیمیایی در طول موج‌های ایمن بری چشم انسان کار می‌کنند اما تمام لیزرهای حالت جامد با توان بالا به راحتی انسان را نابینا می‌کنند. در نتیجه این لیزرها ممکن است هنگام مأموریت به نیروهای خودی یا غیرنظامیان حاضر در صحنه نبرد آسیب جدی وارد کنند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    کلا آمریکا چون آدمکش و زورگوست فقط بلد است سلاح تولید کند
    • بی نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
      253 6
      برخي ميگويند كار تخصص نميخواهد تعهد ميخواهد اين برخي در خواب ناز هستند
    • م ر GB ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      48 2
      برو جدول اختراعات برو بخون اینهم لینک اون شاید چشمات باز بشه آمریکا 156 هزار اختراع و ایران 31 اختراع http://www.mehrnews.com/news
  • رضا IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    هر تیر اش یک دلار نیست . ۳۰ کیلو وات اندازه ی یک نیروگاه برق است . برقی که مصرف میکنه وحشتناکه بازده ی یک لیزر ۰.۰۲ درصد است. کلا یک ۱۰ تا تیر بزنه از کار می افته حدااکثر
    • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
      مصرف کولرگازی در یکساعت ۲ کیلو وات پس ۳۰ کیلووات اونقدر که شما فکرمیکنی زیاد و پر هزینه نیست ضمنا معمولا موتورهایی توربینی که بروی کشتیهای جنگی نصب میشوند حداقل ۱۵ مگاوات است.
    • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
      120 3
      استاد رضا، شما احتمالا کیلووات رو با مگاوات اشتباه گرفتین. ٣٠ کیلوات با یک ژنراتور ١٢ تنی تامین میشە.
    • بی نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
      141 5
      یک نیروگاه تولید برقش در حد چند هزار مگاوات است نه کیلو وات... مثل نیروگاه 2000مگاواتی رود شور در جنوب تهران.... چرا فکر میکنی از سازنده یک سلاح مدرن بیشتر میفهمی؟؟؟ دلواپس شدی؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    با عایق ضد حرارت برای قایق ها و پهپاد ها و ساخت سلاح کور کننده لیزر و ایجاد دود می تواند این سلاح را از کار بیندازد البته هوای شرجی و شلیک موشک از فاصله ۳۰۰ کیلومتری این سلاح را بی خاصیت می کند
    • بی نام DE ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
      9 1
      آی کیو.موشکو از 300 کیلومتری شلیک کن اونم از 10 کیلومتری خودش میزنش.
  • بی نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    199 6
    از ته دل امیدوارم که هیچوقت جنگ نشه
  • هرمز A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    56 0
    نگفتید بردش چقدر است؟
  • برادر A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    سلاح لیزری خوبه اما در طولانی مدت جوابگو نیست اینها فقط یک ژست هست توی کار زار آن هم در سطح وسیع و تمام نیرو آن هم نیروی که از جان مایع می گذارد و مسلح به ایمان هست محکوم به شکست است. زمان انقلاب به کسانی که یادشون رفته و نسل هایی که نبودن ارتش ساواک که از خبره ترین نیروها بودن و در اسراییل و امریکا و انگلیس دوره بدیده بودند در مقابل دست خالی مردم دوام نیاوردند انها در خیابان توپ و تانک و مسلسل و ژ3 داشتند و این طرف اعتقاد و ایمان بود الان به الحمدالله هم اعتقاد و ایمان و هم اقتدار هست و سلاح لیزری یک اسباب بازی بیش نیست.
    • ناشناس A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      4 4
      هیچ وقت دشمن را دستکم نگیرید دانشمندان جوان باید به فکر باشند هرچقدر هم پیشرفت کنیم کمه نباید به چند تا موشک دلخوش باشیم . راه برای رسیدن به خدا به تعداد آدمهاست
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    13 36
    چقدر دانشمند لیزر شناس و اسلحه ساز داریم...از دوستانی که نظرات علمی دادن میخوام که رزومه خود را به ایمیل من بفرستن،براشون تو ناسا کار پیدا کنم با حقوق کافی.در ضمن آمریکا اگر عرضه داشت به یک مشت پاپتی بدبخت تو ویتنام و افغانستان و عراق و یمن و سوریه حمله نمیکرد،کره شمالی که یکم شاخ هست رو اگر خیلی مالیه بزنه.
    • بی نام IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      30 3
      الان روسیه که عرضه داره به نروژ یا نیوزیلند حمله می کنه ؟
  • شمس تبریزی IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    11 26
    آلیاژی در سال 2015 ساخته شده که مخلوطی از هافنیم و نیتروژن و کربن است. نقطه ذوب آن 4127 درجه سلسیوس است. سطح پهپادها را با لایه ای از این آلیاژ و البته با ضخامت مناسب بپوشانید. اونوقت خواهید دید که سلاح لیزری ابو ایوانکا قادر به ذوب کردنش نیست
    • عماد A1 ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
      1 0
      دوست عزیز منظور از رادار گریزی و غیر قابل رهگیری بودن یه بخشش برمیگرده به آلیاژ استفاده شده در بدنه این پهبادها.من اطلاع دقیقی از این آلیاژی که شما فرمودین رو ندارم باید برم مطالعه کنم ولی اگر یه ضخامت خیلی کم ازش جواب بده و وزن سبکی داشته باشه شاید جواب بده...من نظرتونو رد نکردما فقط چیزی که به عقلم رسید رو بیان کردم.وزن رو سوخت مصرفی سرعت و قدرت مانور خیلی تاثیر گذاره
  • ع.ف A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
    4 0
    بردش چند کیلومتره
  • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    6 5
    خب برای مقابله با این سلاح میشه بجای اینکه روی آب بود ،از زیر آب کاری انجام داد لیزر هم از جنس نور هست و آب باعث شکست نور میشه . امریکاییها بخاطر نبود جاذبه در فضا یک پروژه ی ۱۰۰ میلیون دلاری رو استارت زدن تا بتونن در نبود جاذبه خودکاری داشته باشن که جوهر به نوک خودکار برسه و بنویسن اما روسیه بعد از مطرح شدن این مشکل در اتاقهای فکرشون صورت مساله رو که ننوشتن خودکار بود پاک کردن و از مداد استفاده کردن . میخوام بگم هر چیزی نقاط قوت و ضعفی داره این سلاح هم همینطوره
  • dani IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    4 1
    من که میگم اون خودکاره الکیه با یه فوت به ته خودکار هم میشه جوهرشو به نوکش رسوند لبخند
  • مهدی A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    5 2
    تنها مقابله با این سلاح . صلح و دوستی با امریکاست .چی میشه کل کشور ها باهم دوست باشن . الان دشمنن . ما تو یک کره هستیم .ما بچه های یک خانواده ایم .شاید یه عده ای مخالف نظر من باشن