تبریز پیشتاز آموزش فلسفه برای کودکان/ اندیشیدن از خردسالی آغاز می‌شود

بر اساس تلاش های صورت گرفته از سوی انجمن فلسفه تبریز، آموزش فلسفه برای خردسالان و کودکان در برخی مراکز آموزشی این کلانشهر برای اولین بار در کشور آغاز شده است.

به گزارش خبرآنلاین، آموزش فلسفه برای کودکان روشی نوین در سیستم آموزش و پرورش جهان به شمار می آید که هدف آن تحریک و ترغیب کودکان برای اندیشیدن و تحلیل کردن است.

دکتر مسعود امید، استاد فلسفه و رئیس هیئت مدیره انجمن فلسفه تبریز در بیست و یکمین جلسه ی این تشکل با اشاره به قدمت چندین هزار ساله ی فلسفه در تاریخ بشری، گفت: تاریخ ورود زنان به حوزه ی فلسفه به قرن ۱۹ باز می گردد ولی آموزش های فلسفی به کودکان امری جدید محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از خانواده ها در خصوص فواید یادگیری فلسفه به کودکان به دیده ی تردید نگریسته و در مقابل آن مقاومت می کنند افزود: به اعتقاد این عده، امکان درک و فهم فلسفه برای بزرگسالان بسیار سخت و دشوار است چه برسد به کودکان!

دکتر امید در عین حال تصریح کرد: باید گفت امروزه فلسفه چنان انعطافی پیدا کرده که توانسته ضمن ایجاد جذابیت برای کودکان امکان اندیشه و تحلیل را به آنان بیاموزد.

این استاد دانشگاه و عضو انجمن فلسفه ی تبریز با اشاره به آغاز روش های نوین تدریس این علم به کودکان در تبریز خاطرنشان کرد: این جریان زمانبر بوده و هنوز در بسیاری از کلانشهرهای کشور امکانات آن فراهم نشده است.

وی با اشاره به اینکه روش های نوین تدریس ثابت کرده که فرا گیری فلسفه هیچ پیش نیازی نمی خواهد گفت: در سیستم جدید، کودک می فهمد که خودش مسئول پاسخگویی به سئوالات ذهن خود بوده و از دیگران برای رسیدن به جواب آنها کمک می خواهد.

رضا فتحی پور، مدرس فلسفه برای خردسالان، کودکان و نوجوانان نیز در جمع اعضای انجمن فلسفه ی تبریز با اشاره به اینکه آموزش فلسفه برای کودکان از طریق غیرمستقیم صورت می گیرد گفت: شعار روش تدریس فلسفه برای این قشر هم یادگیری از طریق فعالیت است.

وی فلسفه را پایه ی آموزش اندیشیدن برای کودکان خواند و افزود: کودکان از مدرسه تا دانشگاه به مدت ۱۸ سال عادت می کند به فکر نکردن و لذا فلسفه تلاش دارد این رویه را از سنین کودکی تغییر دهد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه روش های تدریس فلسفه برای کودکان توسط دانشمندان امریکایی از دهه 70 میلادی ابداع شده است اظهار داشت: راهکار ارائه شده برای آموزش از سنین خردسالی و کودکی، رمان های فلسفی بوده و بدین ترتیب نهضت آموزش فلسفه برای کودکان به راه افتاده است.

وی ادامه داد: بر این اساس، داستان های فلسفی برای سنین 7 تا 18 سالگی در ادبیات انگلیسی نوشته شده و به زبان فارسی نیز ترجمه شده است.

فتحی پور با اشاره به مراحل آموزش فلسفه در سنین پایین گفت: خواندن داستان، استخراج سئوال، طبقه بندی، تحلیل و تامل پنج مرحله ای است که در فرآیند آموزش به کودکان مد نظر قرار گرفته است.

این مدرس فلسفه، هدف از برگزاری دوره های یاد شده را وادار کردن کودکان به فکر کردن، سئوال کردن و به دنبال پاسخ رفتن اعلام کرد و افزود: در این روش تدریس، کودکان پس از خواندن داستان های فلسفی در مورد آن فکر کرده، ضمن طرح سئوالات خود از آن، برای رسیدن به جواب های مورد نظر با یکدیگر به گفتگو می پردازند.

فتحی پور با اشاره به تئوری های نوین فلسفی در جهان تصریح کرد: امروزه بسیاری از اندیشمندان اجتماعی معتقدند جهان آینده به گونه ای پیش می رود که انسان ها برای حل و فصل مشکلات خود نیازمند گفتگو و تعاملات چندجانبه هستند.

وی با اشاره به پدید آمدن معضلات زیست محیطی چون ریزگردها، راهکار حل و فصل آن را گفتگو و همکاری مابین کشورهای مختلف دانست و افزود: باید از امروز کودکان را برای زیستن در چنین جهانی آماده کنیم.

این معلم آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود، با اظهار خرسندی از تغییرات صورت گرفته در کتاب های درسی نظام جدید آموزشی در کشور گفت: بسیاری از کتاب های درسی دوران ابتدایی و راهنمایی در نظام جدید، بر این اساس نوشته شده که کودکان را از سنین پایین به اندیشیدن و تحلیل کردن در موضوعات مختلف وادار می کند.

به گفته وی، گرچه کتابهای نظام جدید ما به روز شده ولی مشکل اینجاست که معلمان ما از نظر روش تدریس ارتقا نیافته و به همین دلیل مطالب جدید را کهنه می کنند.

گفتنی است نشست هاي عمومي انجمن فلسفه ی تبریز هر سه هفته يكبار روزهاي دوشنبه در محل این تشکل واقع در خیابان مصلی برگزار می شود.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =