نامه نیوز نوشت: یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: اگر آقای روحانی بخواهد کابینه ملی درست کند که حمایت اقشار مختلف مردم را داشته باشد باید جلب اعتماد کند که راهش وجود احزاب و جناح‎های مختلف در کابینه آینده است.

بخشی از گفت و گو با محمدحسن قدیری ابیانه را در ادامه می‎خوانید؛

اصلاح طلبان اصرار دارند غالب افراد حاضر در کابینه آینده از جریان سیاسی آنها باشد به ویژه آنکه درباره وزارت کشور اعلام خط قرمز می کنند، نظر شما درباره عملکرد رحمانی فضلی چیست؟

جناح های مختلف به آقای رحمانی فضلی انتقاداتی را وارد می کنند اما می توانیم عملکردش را هماهنگ با آقای روحانی بدانیم یعنی دنبال آن بود که سیاست های آقای روحانی را در وزارت کشور به اجرا درآورد اما اصلاح طلبان دولت را رحم اجاره ای می‎دانند و درصددند خواسته های خود را به روحانی تحمیل کنند.

اصولگرایان به آقای رحمانی فضلی چه انتقادی دارند؟

او به عنوان مسئول وزارت کشور باید پاسخگو باشد هرچند افرادی به او تحمیل شدند مثل معاون سیاسی وزارت کشور که در آستانه انتخابات انتصاب او تصمیم رئیس جمهور بود تا برای جهت دهی به انتخابات در آن مسئولیت قرار گیرد. در واقع تکمین از روحانی شرط پذیرش افراد در مسئولیت های مدیریتی است. به همین خاطر وزیر جهاد کشاورزی وقتی از او پرسیدند آیا در دولت آینده خواهد بود یا خیر؟ می گوید من کارمند آقای روحانی هستم.

اصلاح طلبان محمد شریعتمداری معاون اجرایی دولت یازدهم را برای وزارت کشور پیشنهاد می دهند، آیا او را گزینه مناسب تری نسبت به آقای رحمانی فضلی می دانید؟

بستگی دارد به اینکه او چقدر اقتدار داشته باشد.

آیا اصولگرایان استقبال می کنند از این آقای رحمانی فضلی در کابینه بماند؟

من فکر می کنم او را به افرادی مثل مجید انصاری، شریعتمداری و احمدی ترجیح می دهند اما ظاهرا رئیس جمهور بنا ندارد رحمانی فضلی را در مسئولیت وزارت کشور ابقا کند. به نظرم این به معادلات در مجلس بر می گردد.

آقای روحانی مهمترین وزارتخانه را در دولت یازدهم به آقای رحمانی فضلی اصولگرا سپرد به نظر شما کدام وزراتخانه ها را در دولت آینده به اصولگرایان می دهد؟

یکی از دلایلی که وزارت کشور دولت یازدهم را به آقای رحمانی فضلی سپرد برای کسب حمایت بدنه رأی آقای لاریجانی در مجلس بود و آقای لاریجانی نیز در طول چهار سال گذشته برای حمایت از دولت سنگ تمام گذاشت. سال 92 روحانی بود که خود را نیازمند کسب پشتیبانی از طرف آقای لاریجانی می دید اما الان به نظر می آید آقای لاریجانی بیشتر برای رئیس مجلس ماندن به حمایت دولتی ها نیاز دارد.

به نظر آقای روحانی برای چینش کابینه آینده چقدر متأثر از فشارها عمل خواهد کرد؟

الان دوره دوره فشار است. اصولا وقتی می خواهد دولتی تشکیل شود دولت و گروه ها تلاش می کنند تعداد افراد بیشتری در کابینه داشته باشند و سهم خواهی می کنند. حتی برای سهم خواهی سعی می کنند خودشان را بزرگتر و موثرتر از حد واقعی خودشان نمایش بدهند کاری که امروز اصلاح طلبان انجام می دهند. طوری وانمود می کنند که پیروزی آقای روحانی 100 درصد مرهون حمایت آنها است، گویی اینکه همه مردم ایران هماهنگ با اصلاح طلبان رأی می دهند. در حالیکه شاید 7 درصد مردم با اصلاح طلبان باشند. روحیه ای که از آقای روحانی سراغ دارم این است که او نمی تواند با کسی که خودش را طلبکار می داند کار بکند.

یعنی آقای روحانی با اصلاح طلبان طلبکار کار نمی کند؟

خیر، با طلبکاران کار نمی کند. یک دلیلی که از آقای عارف استفاده نکرد این بود که آقای عارف احساس می کرد روحانی ریاست جمهوری اش را مدیون اوست.

هم اکنون اصولگرایان حامی آقای رئیسی مطرح می کنند که روحانی وزن حامیان ما را هم در چینش کابینه لحاظ کند، به نظر شما آقای روحانی می پذیرد؟

اگر آقای روحانی بخواهد کابینه ملی درست کند که حمایت اقشار مختلف مردم را داشته باشد باید جلب اعتماد کند که راهش وجود احزاب و جناح های مختلف در کابینه آینده است. ما این روحیه را در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی دیدیم. او از نیروهای جناح های مختلف در دولت استفاده کرد در واقع چینش کابینه به توانایی های افراد نگاه کرد.

27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =