برداشت اول: در حالی که شاید پیش بینی می شد مهمترین اتفاق یکشنبه شب منطقه خاورمیانه، گفت و گوی سعد الحریری نخست وزیر مستعفی لبنان با شبکه المستقبل باشد و همه منتظر بودند تا ببینند حرف حساب این سیاستمدار جوان دوتابعیتی چیست اما تقریبا همزمان با پخش این مصاحبه نیمی از ایران و تمام عراق و بخش هایی از عربستان و کویت و لبنان و سوریه و فلسطین و ترکیه و افغانستان و... به ناگاه لرزید ، لرزشی که نزدیک به 180 میلیون نفر آن را احساس کردند.

در دقایق اولیه زمین لرزه ، گستردگی و مرکز آن مشخص نبود مثلا مردم استان های غربی و حتی تهران گمان می کردند یک زلزله معمولی در منطقه خودشان رخ داده اما به فاصله زمانی کمی مشخص شد که شدت زمین لرزه فراتر از هفت ریشتر و مرکز آن مرز ایران و عراق و حوالی سلیمانیه و قصر شیرین بوده و البته که در استانهایی چون کرمانشاه و ایلام و... شدتش نسبت به سایر استانها بیشتر بوده است.

مردمان برخی استانهای غربی که تاکنون سابقه زلزله آن هم به این شدت را نداشتند شب گذشته تا صبح را در خیابانها و مکان های باز گذراندند؛چه، پس لرزه ها هم مشخصا در کرمانشاه امان مردم را بریده بود و بر هراسشان می افزود.

برداشت دوم:

در حالی که کانال های گوناگون و پرتعداد تلگرامی و خبرگزاری ها و سایت های خبری و غیرخبری به فاصله اندکی از وقوع زلزله، در حال انتشار اخبار،تصاویر و فیلم های ارسالی کاربران و شهروند-خبرنگاران خود بودند، شبکه های سیمای محلی چند استان کانون اصلی زلزله مثل کرمانشاه و ایلام در حال بازپخش سریالهای قدیمی سیما بودند که البته عجیب نبود و دیگر به چنین غفلت هایی عادت کرده ایم هرچند شبکه خبر پس از مدتی جور آنان را کشید و از شامگاه یکشنبه تاکنون با پخش برنامه های زنده و ارتباط با مسوولین مربوطه و گزارش های زنده خبرنگاران خود، در همراهی بل اخبار زمین لرزه، موفق نشان داد.

برداشت سوم:

اعلام شد که زمین لرزه شب گذشته استانهای غربی کشور، حداقل سه برابر، قوی تر از زلزله ویرانگر بم بوده است اما خدا را شکر که اصول مهندسی-شاید نصفه و نیمه- رعایت شده در ساختمان ها هرچند خساراتی داشت و متاسفانه تعدادی از هموطنانمان جانشان را از دست دادند اما به هر حال مانند تراژدی زمین لرزه بم نشد.

برداشت چهارم:

زلزله فراگیر و ترسناک شب گذشته حداقل برای ساعاتی ما را از دنیای مادیات، سیاست، ورزش، سینما و.. دور کرد؛دیگر حرفهای سعدالحریری برایمان مهم نبود؛ این که سرنوشت لبنان و جنگ احتمالی و نیابتی عربستان با ایران چه می شود؟

این که ایتالیا یه جام جهانی صعود می کند یا نه؟ و یا این که توپ طلای 2017 به مسی می رسد یا نمی رسد؟

این که فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند در پنجاه و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی دو جایزه ویژه هیات داوران را از آن خود کرد.

این که .... نه در آن ساعات این اخبار مهم نبود؛ هر چه که بود پی گیری وضعیت زمین لرزه مخوف، بر همه چیز اولویت داشت.

برداشت آخر:

زمین لرزه گسترده یک شنبه شبی که گذشت، هراسی که ایجاد کرد، پرسش های زیادی که در پی اش به وجود آمد و... تداعی این آیه سوره مبارکه زلزال بود:" و قال الانسان مالها-و انسانها از در تعجب مى پرسند: زمين را چه شده است".

به راستی زمین را چه شده بود؛دیشب....

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 726928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =