همه تردیدهای خرید بیت‌کوین/ آیا بیت کوین بانک‌های مرکزی را دور می‌زند؟

چطور از پتانسیل نهفته پول جدیدی که دنیا را تحت تاثیر قرار داده، می توان برای اصلاح نظام مالی جهان، بهره گرفت یا حتی جایکزین ارزهای رسمی کرد؛ پرسشی است که هواداران بیت کوین این روزها تمام انرژی و وقت خود را صرف آن کرده اند.

به گزارش خبرآنلاین، در بيشتركشورها، بانك مركزي عرضه پول راكنترل مي‌كند؛اما بعضي اوقات مثل بحران اقتصادي چندسال پیش اين نهاد ممكن است تصميم بگيرد كه پول بيشتری به اقتصاد تزريق كند.

 در واقع بانك‌های مركزی اين كار را با چاپ پول بيشتر انجام مي‌دهند. وقتی پول بيشتر كه وارد سيستم شد، به اين معنا است كه پول نقدی كه در دست داريد، ارزش كمتري خواهد داشت. اما چون بيت ‌كوين* را هيچ نهاد كنترلي و دستوری مركزی ندارد، هيچ‌كس نمي تواند تصميم بگيرد كه عرضه پول را افزايش دهد.

کارشناسان پولی می گویند، بيت‌ كوين هاي جديدی كه وارد سيستم مي شوند بر اساس الگوريتمي عمومي تعيين مي شوند و بنابراين کاملا قابل پيش بيني هستند.

با این حال مهمترین مسأله ای که در موردبیت کوین باید موردِ توجه قرار بگیرد، پتانسیل شگرف این واحد پولی در زمینه نوآوری است. بیت کوین چنان نوآورانه بوده است که کمتر کسی توانسته نادیده اش بگیرد. علاوه براین، مهمترین مسأله ای که ذهن هر مشتری  نظام و سازوکاری مالی را به خود مشغول می کند، امنیت تراکنش ها است. البته بیت کوین از ما می خواهد اعتماد به نظام ها، موسسات و سازوکارهای قانونی را با نظامی جایگزین کنیم که در آن باید:

- به تمایل طرف های دیگر در قبول بیت کوین به عنوان شیوه پرداخت اعتماد کنیم.

 -به موسسات خارج از حیطه کنترل قانون اعتماد کنیم ِ و اطلاعات حساب های بانکی مان را در اختیارشان بگذاریم تا بیت کوین بخریم.

-به یک شبکه تک به ِتک رمزگذاری شده کامپیوتری که بیشتر کاربران بیت کوین ازآن سر در نمی آورند، اعتماد کنیم.

 -اعتماد کنیم که یک پول دیجیتال برتر جای بیت کوین را نگیرد، تا بیت کوین های ما بی ارزش شوند.

 -اعتماد کنیم که بنیاد بیت  کوین یا دیگر مشترکین حاضر در شبکه، مجموعه بیشتری از بیت کوین ها  ایجاد نکنند، که ارزش بیت کوین های اولیه سقوط کند.

- اعتماد کنیم که دولت ها مداخله نخواهند کرد و بیت کوین را بی ارزش نخواهند ساخت.

-  اعتماد کنیم که بازارهای بیت کوین برای همیشه در دسترس خواهند بود تا قیمت ها را به پول واقعی در اختیارمان بگذارند.

 اعتماد کنیم که بیت کوین هایمان در جایی امن ذخیره شده اند؛ زیرا که همین بی نام بودن وغیرقابل  برگشت بودن این واحد پولی آن را شدیدا  در برابر دزدی آسیب پذیر می سازد. دزدی هایی که تاکنون کم نبوده اند.

-در مواجهه با بیت کوین در هر جبهه ای، هوادار یا مخالف، قرار بگیریم، زیرا نمی توان انکار کرد که این پول دیجیتال دروازه‌ای از امکانات و فرصت ها را به روی  نظام مالی جهان گشوده است، و در آینده با توسعه فنآوری های کنونی و معرفی ِ ابداعات نو می توان انتظار  داشت که مشکلات پول  سنتی آرام آرام حل شوند، یا به کل پول متعارف برچیده شود.

--------------

*بیت‌کوین وا حد پولی دیجیتال است که اجازه‌ پرداخت مالی در یک شبکه تک به تک از افراد را، که از اتفاق‌نظر کاربرانش ایجاد شده و قوت می‌گیرد، می‌دهد. هیچ مقام مرکزی یا واسطه‌ای وجود ندارد که کنترلی بر این واحد پولی داشته‌باشد.

سرمنشأ این پدیده درسال2008  در یک جمع آنلاینی، که از طریق نامه ‌های الکترونیک رمزگذاری ‌شده باهم در ارتباط بودند، منتشر شد، و نویسنده آن با استم مستعار ساتوشی ناکاموتو آن را امضا کرده ‌بود. 

منبع:سی ان بی سی

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
    3 1
    سایت مایکروسافت پرداخت بیت کوین داره، به راحتی میشه حساب کاربری رو شارژ کرد و محصولاتش رو خریداری کرد. چند تا سایت ایرانی هم هستن که خدمات بیت کوین انجام میدن. فکر کنم برای ما که تحریم بانکی هستیم و داشتن مستر و ویزا کلی دردسر داره خوب باشه.