این فیبر نوری از موی انسان هم باریک‌تر است / عکس

محققان برای اولین‌بار نشان دادند که با کمک چاپ سه‌بعدی لیزری می‌توان از فیبرهای نوری باریک‌تر از موی انسان برای ایجاد ساختارهای میکروسکوپی استفاده کرد. در این روش، فیبر نوری درون سوزن هدایت می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، از این روش خلاقانه می‌توان برای تولید ساختارهای زیستی که مستقیما داخل بافت بدن به کار می‌روند، استفاده کرد. این قابلیت در کنار آندوسکوپی، راه‌های جدیدی برای ترمیم آسیب‌های بافتی پیش روی محققان قرار می‌دهد.

شرح عکس: همان‌طور که در این تصویر می‌بینید، پژوهشگران فیبر نوری فوق‌نازکی را درون سوزنی جای داده‌اند تا پرتوهای لیزر را برای چاپ سه‌بعدی ریزساختارها هدایت کنند. پرتوهای نور به‌طور اختصاصی، حجم‌های دلخواه را درون قطرات فوتوپلیمر سخت می‌کنند. با این سیستم می‌توان در آینده نزدیک، ساختار سه‌بعدی حیاتی را بدون عمل جراحی باز و درون بدن چاپ کرد.

سرپرست این گروه تحقیقاتی، «پل دلروت» از مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان در سوئیس می‌گوید: «توسعه بیشتر این روش منجر به ساخت ابزارهای آندوسکوپی در مقیاس میکرومتر (یک‌هزارم میلی‌متر) می‌شود که در جراحی ارزش بسیار زیادی دارند. این ابزارها روزی برای چاپ ساختارهای سه‌بعدی در مقیاس میکرومتر یا نانومتر (یک‌هزارم میکرومتر) به کار خواهند رفت تا اتصال و رشد سلول‌ها را تسهیل و بافت‌های آسیب‌دیده را ترمیم کنند.»

محققان نشان داده‌اند که با این روش می‌توان ریزساختارهایی با قدرت تفکیک چاپ ۱ میکرومتر و ارتفاع ۲۱٫۵ میکرومتر ساخت. هرچند این ریزساختارها روی اسلایدهای میکروسکوپی ساخته شده‌اند، اما می‌توان از این روش برای مطالعه نحوه تعامل سلول‌ها با ریزساختارهای مختلف در مدل‌های حیوانی استفاده کرد و از نتایج این تحقیق برای چاپ آندوسکوپی در انسان‌ها بهره برد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =