دهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی در سه بخش راویان اصالت (بخش رقابتی)، اجراها (بخش جنبی) و پیشکسوتان از ششم تا نهم تیر در کرمان و 9 شهر دیگر این استان برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پیش از ظهر امروز دوشنبه 29 اردیبهشت نشست خبری دهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی با حضور فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و دبیر اجرایی دهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی، احمد صدری دبیر علمی این رویداد موسیقایی و مهدی وجدانی مدیر روابط عمومی این جشنواره در طبقه دوم تالار وحدت برگزار شد.

پیش از شروع، مهدی وجدانی اعلام کرد که در این روز علاوه بر انتشار جدول جشنواره، رونمایی از پوستر که طراحی آن بر عهده پرویز بیانی بوده صورت می‌گیرد.

فرزاد طالبی در ابتدا با اشاره به حمایت دفتر موسیقی از موسیقی نواحی گفت: «برگزاری جشنواره موسیقی نواحی یکی از آیتم‌های حمایتی ما از این نوع موسیقی است. جز این، راه‌اندازی مکتب‌خانه‌ها را در دستور کار داریم که یک مورد از آن سال گذشته افتتاح شد و سه مورد دیگر در سال جاری افتتاح می‌شود. همچنین انتشار آلبوم‌های موسیقی نواحی به کوشش ادارات ارشاد استان‌ها و با حمایت دفتر موسیقی چنان که پیش از این شاهدش بودیم ادامه خواهد داشت و در کنار همه این‌ها جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای را داریم که تمرکزشان بر موسیقی نواحی و مقامی است.»

او در پایان این بخش از صحبت‌هایش افزود: «امسال هم‌زمان با جشنواره موسیقی نواحی در کرمان، در سه استان لرستان، گیلان و آذربایجان‌شرقی هم هفته نمایش فیلم در مورد موسیقی نواحی خواهیم داشت. مهمانانی خارجی نیز از کشورهایی که در حوزه تمدن به ما نزدیکند از جمله ترکیه، افغانستان و آسیای‌میانه دعوت خواهیم کرد. 37 نفر در بخش راویان اصالت (بخش اصلی جشنواره) حضور دارند و در کنار آن بخشی جنبی داریم که به اجراها اختصاص خواهد داشت و 18 استاد موسیقی نواحی ایران نیز در کنارمان خواهند بود.»

در ادامه محمدرضا علیزاده گفت: «ما به غیر از شهر کرمان در 9 شهر دیگر این استان پذیرای جشنواره موسیقی نواحی هستیم. محل اسکان هنرمندان با تغییری اساسی در کیفیت نسبت به سال گذشته به هتل پنج ستاره پارس منتقل شده و ایجاد دبیرخانه برای دوره دهم جشنواره منجر به تعامل هر چه بیشتر برگزارکنندگان این رویداد و هنرمندان شده است.»

او ادامه داد: «با توجه به این که در فصل تابستان هستیم، برای اجراهای عمومی (بخش جنبی) محلی را در پارک مادر کرمان در نظر گرفته‌ایم و راویان اصالت (بخش اصلی) در سالن اجرا خواهند داشت.»

احمد صدری در مورد تم جشنواره دهم توضیح داد: «موضوع محوری این دوره از جشنواره منظومه‌خوانی است چنان چه تم دوره قبل شادیانه بود. انتخاب منظومه‌خوانی در پی آسیب‌شناسی این شیوه خواندن و برای جلب نظر اهالی موسیقی به از بین رفتن آن است. در بخش راویان اصالت دوستانی از سراسر کشور نمونه کارشان را برای ما فرستادند و معیار ما برای انتخاب، کیفیت کارها و کم‌تر بودن سابقه حضورشان در جشنواره موسیقی نواحی بود که در نهایت همان‌طور که اشاره شد 37 گروه را انتخاب کردیم.»

صدری ادامه داد: «در شاخه پیشکسوتان نیز هنرمندان زیادی برای ما نمونه کار فرستادند و دوست داشتند در جشنواره حضور داشته باشند اما برخی از آن‌ها حتی فراخوان را نخوانده بودند. ما در فراخوان بر واژه منظومه‌خوانی تاکید کرده بودیم اما برخی عزیزان در نمونه کارشان تنها ساز زده بودند و چیزی نخوانده بودند.»

او تصریح کرد: «اجرای راویان اصالت بعدازظهرها در سالن اتاق بازرگانی انجام خواهد شد و صبح‌ها نیز از ساعت 10 تا 12 جلسات پژوهشی خواهیم داشت و در کنار دکتر کیوان محسنی، پژوهشگرانی از آلمان را هم دعوت کرده‌ایم.»

در ادامه فرزاد طالبی در مورد بودجه دهمین جشنواره موسیقی نواحی گفت: «بودجه ما 500 میلیون تومان است که 250 میلیون آن طبق قراری که داریم توسط اداره ارشاد کرمان و 250 میلیون آن توسط دفتر موسیقی تامین خواهد شد.»

او همچنین تاکید کرد: «حضور شرکت‌کنندگان خارجی در جشنواره، به معنای بین‌المللی بودن آن نیست و نمی‌توان توقعی را که از جشنواره بین‌المللی داریم از جشنواره ملی موسیقی نواحی داشته باشیم.»

سپس احمد صدری در مورد رقابتی بودن بخش راویان اصالت توضیح داد: «رقابت در بخش راویان اصالت به معنای تعیین کردن افراد به عنوان نفر اول، دوم و سوم نیست. در جدولی که طراحی شده است در هر روز در کنار اجرای راویان اصالت از یک منطقه، شاهد اجرای پیشکسوتی از همان منطقه هم هستیم و به این صورت کارشناسان بررسی می‌کنند که آیا اجرای راویان اصالت یک منطقه حائز ویژگی‌های اجرای پیشکسوتان همان منطقه هست یا نه. ما تا جای ممکن جلوی اعمال سلیقه‌های شخصی را می‌گیریم و به عنوان مثال ممکن است همه افراد شرکت‌کننده در بخش راویان اصالت شایسته تقدیر شناخته شوند.»

طالبی در مورد این که چرا جشنواره نهم و دهم در کرمان برگزار شد و این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت توضیح داد: «طبق تفاهم‌نامه‌ای که امضا کرده‌ایم قرار است کرمان برای سه دوره میزبان جشنواره نواحی باشد که دو دوره آن گذشته است.»

علیزاده نیز در این مورد گفت: «جشنواره موسیقی نواحی از دوره اول تا هفتم در کرمان برگزار شد، سال 84 تهران و کرمان این جشنواره را به صورت مشترک با هم اجرا کردند و دوره نهم و دهم هم که مجددا به کرمان بازگشت.»

صدری در مورد استفاده از حضور پیشکسوتان موسیقی نواحی چون محمدرضا درویشی و هوشنگ جاوید گفت: «ضمن ادای احترام به همه این عزیزان قصد ما این است که از پژوهشگران تحصیل‌کرده جوان و پژوهشگران موسیقی نواحی ساکن در مناطق استفاده کنیم. اعضای هیئت داوران جشنواره در بخش رقابتی راویان اصالت نیز من و کیوان پهلوان به عنوان اعضای ثابت و دو یا سه نفر از هنرمندان هر منطقه به صورت متغیر خواهند بود.»

او همچنین در مورد نارضایتی پیشکسوتان هم گفت: «مسلم است که پیشکسوتان ما باید ناراضی باشند چون اگر در کشوری دیگر زندگی می‌کردند قطعا به عنوان میراث زنده معنوی مورد تقدیر قرار می‌گرفتند. ما پیش از این با همه این پیشکسوتان کار کرده‌ایم و نهایت احترام را برایشان قائل هستیم و دوست داریم با بهترین امکانات در خدمتشان باشیم اما به عنوان مثال وقتی پیشکسوتی در روستایی دورافتاده زندگی می‌کند ما مثلا چطور بلیت اینترنتی‌اش را برایش بفرستیم. ما می‌کوشیم حرمت این بزرگان تمام و کمال حفظ شود اما مشکلاتی هم هست که ناخواسته پیش می‌آید.»

دهمین جشنواره موسیقی نواحی به دبیری احمد صدری از ششم تا نهم تیر در کرمان برگزار خواهد شد.

57242  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =