«خبرجنوب» نوشت: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس پیش بینی کرد امسال 6 تن بهار نارنج استان به خارج از کشور صادر شود.

مجيد پاكاري گفت: بهار نارنج فارس به دليل شرايط اقليمي استان و نيز تفاوت درجه حرارت روز و شب، طعم و عطر متمايزي نسبت به بهار نارنج ساير استان ها دارد كه باعث شده اين محصول استان مشتريان پر و پا قرصي در خارج از كشور داشته باشد.

وي با اشاره به اين كه فارس بعد از مازندران دومين توليد كننده بهار نارنج كشور است افزود: بيشترين بهار نارنج در فارس در شهرستان هاي جهرم، داراب و كازرون توليد مي شود.

پاكاري با بيان اين كه بارندگي هاي سال گذشته باعث رويش بيشتر بهار نارنج در فارس شده است افزود: پارسال 12 تن بهار نارنج در فارس توليد و برداشت شد كه پيش بيني مي شود اين رقم امسال به 15 تن افزايش يابد.

وي گفت: هر ساله 40 درصد از بهار نارنج و فرآورده هاي آن به كشورهاي مختلف جهان صادر مي شود.

به گفته پاكاري، از بهار نارنج در توليد مربا، عرقيات، اسانس و طعم دهنده هاي مختلف استفاده شده و در توليد لوازم آرايشي و بهداشتي و نيز عطر و ادكلن نيز مورد مصرف قرار مي گيرد.

وي گفت: درخت نارنج از معدود درخت هايي است كه از همه اجزاي آن مي توان استفاده كرد، ميوه آن در فصل پاييز و زمستان براي طعم دهندگي به غذاها استفاده شده و آب نارنج نيز گرفته شده و در ساير فصول سال مورد استفاده قرار مي گيرد. همچنين برگ درخت نارنج نيز نوعي طعم دهنده است و چوب آن كاربرد زيادي در صنعت خاتم و منبت كاری دارد، بذر درخت نارنج نيز پايه ساير مركبات قرار مي گيرد و از پوست نارنج نيز براي مربا استفاده مي شود ضمن آن كه بهار نارنج نيز همان گونه كه اشاره شد مورد فرآوری هاي مختلف قرار مي گيرد.

مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي فارس با اشاره به اين كه فارس باغ نارنج يكدست در اراضي كشاورزي ندارد افزود: عمده درختان نارنج با ساير مركبات در باغ ها كاشته شده است.

وي سطح زير كشت درخت نارج در استان فارس در اراضي كشاورزي را 900هكتار و در فضاي شهري شامل حاشيه خيابانها، باغات تاريخي و گردشگري، اماكن اداري و ... 800 هكتار اعلام کرد.

به گفته پاکاری جمع باغات نارنج بارور استان 703 هكتار است و توليد نارنج در اين باغات بالغ بر 12 هزار تن مي باشد.

وي با بيان اين كه از هر هكتار باغ نارنج در استان 12 تن نارنج برداشت مي شود افزود: در فارس 33 واحد سنتي، خشك كن، بسته بندي و توليد عرقيات فعال است.مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي فارس در بخش ديگري از سخنان خود با اعلام خبر آغاز برداشت بهار نارنج از باغات استان گفت: برداشت از باغات بهار نارنج به همان شيوه هاي معمولي است و تكنولوژي خاصي در اين زمينه وجود ندارد.

وي با بيان اين كه افراد در زمان برداشت بهار نارنج از درختان مراقب باشند به درخت صدمه وارد نشود افزود: برداشت غيراصولي كه همراه با آسيب به درختان است اين درختان را از حالت اقتصادي خارج مي كند و مردم بايد در زمان برداشت بهار نارنج مراقب باشند به درختان صدمه وارد نشود.

پاكاري بيان داشت: حتي اگر يك تا 5 درصد شكوفه هاي بهاري تبديل به نارنج شود براي ما يك وضعيت مطلوب و خوب به شمار مي رود.وي همچنين در خصوص فروش بهار پرتقال و ليمو به جاي بهار نارنج گفت: رنگ بهار پرتقال و ليمو با بهار نارنج فرق داشته ضمن آن كه بهار نارنج بسيار خوشبوتر است و مردم در زمان خريد بهار نارنج بايد مراقب باشند كه به جاي آن بهار پرتقال و ليمو نخرند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 656706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =