محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل سابق خانه سینما از حضور نماینده فیاپ برای ثبت جشنواره جهانی فلم فجر خبر داد و نتیجه مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد.

نژلا پیکانیان: محمدمهدی عسگرپور که یکی از اعضای هیئت انتخاب فیلم‌های جشنواره جهانی فجر امسال بوده، معتقد است مستقل برگزار شدن جشنواره جهانی فجر به آن هویت بخشیده و می‌توان آن را به شکلی مستقل و خارج از سایه جشنواره فیلم فجر ارزیابی کرد. عسگرپور در گفتگو با خبرآنلاین درباره پارامترهایی که فیلم‌های جشنواره باید دارا باشند  و همچنین جزئیات انتخاب وفیلم‌ها و جشنواره امسال توضیحاتی داده است که در ادامه می‌خوانید.

به عنوان یکی از اعضای هیئت انتخاب فیلم‌های جشنواره امسال برایمان از فیلم‌های سومین دوره جشنواره جهانی فجر و شرایطی که برای انتخابشان داشتید بگویید؟

اساسا انتخاب فیلم برای جشنواره جهانی فجر که در ایران برگزار می‌شود کار سختی است. تعداد زیادی از فیلم‌هایی که در دنیا ساخته می‌شوند ممکن است فیلم‌هایی باشند که ما با داستان‌هایشان مشکلی نداشته باشیم اما دارای نکات و صحنه‌هایی هستند که ممکن است با ممیزی‌های اینجا سازگار نباشند. این امکان که شما بخواهید به فیلم دیگران دست بزنید و آن را کوتاه کنید هم فراهم نیست، انجام این کار درست هم نیست مگر اینکه مجوزش را داشته باشیم. این شرایط همیشه با ما هست و باید به آن توجه بشود. در جشنواره جهانی امسال و سال گذشته هم این گرایش وجود داشت اما یک حسن هم داشت و این بود که ما سراغ فیلم‌هایی رفتیم که قابلیت‌های بالایی داشتند ولی لزوما به این معنا نبود که قبلا جشنواره‌های دیگری را هم حداقل در بخش مسابقه تجربه کرده باشند. تمام تلاش‌مان بر این بود که سازندگان فیلم‌ها دوست داشته باشند در این جشنواره شرکت کنند و البته از میان همان فیلم‌ها هم آثاری انتخاب شوند که بتوانند به رشد یک جشنواره کمک کنند. این اتفاق دوره طولانی را باید به خودش اختصاص دهد و دیگر اینطور نیست که ظرف یک یا دوهفته یا نهایتا یک ماه بتوانید به این انتخاب‌ها دست پیدا کنید و لازم است در طول سال فعالیت کنید. باید در طول یک سال با مجامع بین‌المللی ارتباط داشته باشیم، خودمان را معرفی کنیم تا آن اتفاقی که باید بیفتد. خوشبختانه اینجا این اتفاق افتاده بود و مدیران جشنواره ترجیح می‌دادند در طول سال این امکان را فراهم کنند که باعث شد فیلم‌های خوبی انتخاب شوند. به نسبت بضاعت و توانایی‌هایمان بخش انتخاب فیلم‌ها خیلی خوب مدیریت شد و مجموعا فیلم‌های خیلی خوبی برای تمام بخش‌ها انتخاب شد.

به لحاظ کیفیت، آثار را چطور ارزیابی می‌کنید؟ برخی معتقدند فیلم‌ها به لحاظ ساختار و محتوا کیفیت لازم برای حضور در یک جشنواره جهانی را ندارند. نظر شما در این باره چیست؟

من فکر می‌کنم کسانی که این اظهار نظر را می‌کنند بهتر است برخی از فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره‌های دیگر حتی صاحب نام را ببینند بعد درباره کیفیت‌ فیلم‌ها صحبت کنند. من می‌توانم جشنواره کن و دو سه دوره پشت سر هم جشنواره برلین را مثال بزنم که باورم نمی‌شد برخی فیلم‌هایی که شرکت کرده بودند چطور برای بخش مسابقه انتخاب شده بودند. واقعا نمی‌دانستم چه پارامترهایی برای انتخاب برخی فیلم‌ها وجود داشته، در واقع من که بیش از 25 سال است این جشنواره‌ها را دنبال می‌کنم و فیلم‌های کمی ندیده‌ام، نتوانستم علت انتخاب برخی از آثار را متوجه بشوم. واقعا فکر می‌کنم جشنواره جهانی فیلم فجر ما در این بخش عقب نیست و هویت مستقل خودش در این بخش را دارد پیدا می‌کند. لزوما سراغ کارگردانان صاحب نام نمی‌رود و سعی می‌کند سراغ فیلم‌هایی برود که مناسب پخش در ایران باشد و البته کیفیت بالایی هم داشته باشد.

این نکته را هم بگویم که در این جشنواره سعی شد مضمونی واحد بین فیلم‌هایی که در یک سال انتخاب می‌شوند پیدا کنیم. مثل اینکه بگوییم امسال محوریت سینمای ایران روی فیلم‌های خانواده است یا مثلا محوریت بخش مسابقه جشنواره روی فیلم‌هایی است که با یک موضوع خاص ساخته شده‌اند. این اتفاق در جشنواره امسال تا حدی افتاد همانطور که در برخی دیگر از جشنواره‌های جهانی نیز این اتفاق برخی اوقات رخ می‌دهد که اتفاقا آن سال‌ها سالهای موفق‌شان هم هست. مثلا می‌گویند تم اصلی جشنواره کن در یک سال گذشته بحث مهاجرت بوده است یا مثلا جشنواره برلین آسیب‌های خانواده را تم فیلم‌هایش قرار داده. این اتفاق اگر در جشنواره جهانی ما هم بیشتر بیفتد گام مثبتی است که نتیجه خوبی خواهد داشت. البته که این موضوع کار هیئت انتخاب را سخت‌تر می‌کند.

به برخی پارامترها در انتخاب فیلم‌ها اشاره کردید، نکات دیگری هم بودند که به طور مشخص معیار انتخاب فیلم‌های این دوره از جشنواره باشند؟

در جشنواره امسال سعی شد فیلم‌هایی که با هم قابل رقابت هستند در کنار هم قرار بگیرند، مثلا شما در جشنواره‌ای می‌بینید یک فیلم اکشن که با اندازه‌های کاملا بزرگ ساخته شده است در کنار فیلمی که به یک موضوع اجتماعی اشاره می‌کند و خیلی هم ساده ساخته شده قرار می‌گیرد و در کنار هم رقابت می‌کنند، اتفاقی که در جشنواره فجر داخلی‌مان افتاد. اینجا تلاش شد ساختار فیلم‌ها تقریبا قابل رقابت باشند، نه اینکه کارگردانی‌ یکی‌شان از یک دنیای دیگر باشد و دیگری از دنیای دیگر. این موضوع هم یکی از پارامترهایی بود که روی آن دقت شد.

ارزیابی‌تان از سومین دوره جشنواره چطور است و فکر می‌کنید کلیت جشنواره چقدر رشد داشته است؟

جشنواره که قطعا نسبت به سال قبل حرکت رو به جلو داشته است و سال قبل نیز نسبت به دوره اولش. متاسفانه بخش داخلی جشنواره فیلم فجر آنقدردرگیر مسائل و حواشی شده است که وجود این جشنواره در کنار آن ممکن است این را هم دچار مشکل کند. در واقع به نظر می‌رسد اداره کردن آن جشنواره الان یک مقدار سخت هم شده است که اگر بخش جهانی هم بخواهد در کنار آن قرار بگیرد همه آن مسائل سر این جشنواره نیز آوار می‌شود. این استقلال این حسن را داشته که جشنواره جهانی بتواند هویت مستقلی برای خودش به دست بیاورد.

امسال قرار بود نماینده فیاپ در جشنواره حضور داشته باشد تا جشنواره جهانی را برای ثبت در فیاپ ارزیابی کند. این اتفاق افتاد؟

بله، در این چند روز با هم صحبت‌هایی داشتیم و ایشان ارزیابی‌هایشان را می‌کنند و در حال جمع‌آوری اطلاعات لازم هستند.

فکر می کنید نتیجه مثبت خواهد بود؟

قطعا، با توجه به تجربیاتی که من از جشنواره‌های دیگری که در فیاپ ثبت شده‌اند دارم، می‌دانم خیلی‌هایشان ابعاد برگزاری‌شان کمتر از جشنواره جهانی فجر است. بنابراین ما در این بخش هیچ مشکلی نداریم. فقط یک نکته وجود دارد که آن هم در زمان برگزاری جشنواره ماست که چون جشنواره‌های معتبری مثل کن دقیقا بعد از جشنواره ما می‌آیند و جشنواره پکن هم همزمان با این جشنواره در حال برگزاری است، ممکن است تداخلی به وجود بیاورد که باید حلش کنیم.

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
    1 1
    دریغ از اینهمه هیاهو برای هیچ......اینهمه اسراف و مخارج سنگین...