۰ نفر
۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶

ایرنا نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که روز چهارشنبه به صراحت گفته بود در چند روز آینده از معاهده قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) کنار خواهد رفت، پس از چند ساعت موضع خود را تغییر داد.

وی گفت، فعلا این تصمیم را عملی نخواهد کرد و قصد دارد ابتدا با رهبران کانادا و مکزیک طرف‌های این معاهده مذاکره کند.
قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی یا نفتا یک سازمان منطقه‌ای است که در ۱۹۹۴ پایه‌ریزی شد.
آمریکا، کانادا، و مکزیک اعضای این سازمان اقتصادی هستند.

رسانه‌های آمریکا روز چهارشنبه به نقل از مقامات کاخ سفید خبر دادند که دولت ترامپ تصمیم به خروج آمریکا از معاهده نفتا گرفته است. «پیتر ناوارو» سرپرست شورای ملی تجارت آمریکا و «استیو بنن» مشاور ویژه رئیس جمهوری این کشور از هم اکنون پیش نویس فرمان ویژه ای از سوی ترامپ را برای اجرای این تصمیم در چند روز اینده آماده کرده اند.
ساعاتی پس از این خبر، کاخ سفید موضع خود را در این باره 180 درجه تغییر داد و با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی گفت‌وگو های تلفنی رئیس جمهوری آمریکا با نخست وزیر کانادا و رئیس جمهوری مکزیک ترامپ تصمیم گرفته است بجای کنار کشیدن از این معاهده با این 2 کشور مذاکره کند.

در حالی که ترامپ در نظر داشت پیش از پایان 100 روز اول ریاست جمهوری این تصمیم را به منظور اثبات قاطعیت در اجرای وعده های انتخاباتی خود انجام دهد، اما به نظر می رسد اطرافیان او و بخصوص «منوچین» وزیر خزانه‌ داری آمریکا در مورد زیان‌های احتمالی این تصمیم به او هشدار داده اند و به همین دلیل ترامپ گرفتن امتیازاتی از دو طرف این معاهده را بر کناره گرفتن کامل کشورش از آن ترجیح داده است.
بر این اساس رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در یک پیام توئیتری گفت‌وگو های 'سازنده ' چهارشنبه شب خود را با رهبران کانادا و مکزیک توجیه این تغییر موضع ناگهانی و سریع بیان کرده و نوشت، این رهبران در گفت‌وگوی تلفنی از او خواسته اند تا بجای لغو معاهده به مذاکره با آن‌ها رضایت دهد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =