۰ نفر
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۵
زنجان، شهر جهانی ملیله ثبت می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از آماده سازی پرونده ثبت زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله خبر داد.

«یحیی رحمتی» در این باره به خبرآنلاین گفت:  سال گذشته درخواست ثبت زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله را مطرح کردیم که با پذیرفته شدن این درخواست هم‌اکنون مراحل آماده سازی این پرونده در حال انجام است.

وی ادامه داد: پرونده ثبت جهانی ملیله در حاله آماده سازی است. در این راستا کلاس آموزشی تخصصی و طراحی محصول ملیله زنجان برای ایجاد شهر ملی و جهانی در زنجان برگزار می‌شود.
رحمتی افزود: این دوره ۴۰ ساعته با حضور ۳۰ هنرجو به منظور طراحی و نمونه سازی محصولات ملیله با موضوعیت کاربردهای جدید و حفظ اصالت سنتی تولید محصولات برپا می‌شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به این‌که زنجان تنها شهری است که مبدا و خاستگاه ملیله است، بیان کرد: در حال حاضر آثاری از دوره صفویه در خصوص ملیله داریم، اما قدمت ملیله در زنجان بسیار بیشتر از آن و به دوره سلجوقی می‌رسد.
رحمتی در خصوص این‌که زنجان برای شهر جهانی ملیله انتخاب شده است، اظهار کرد: کیفیت، ظرافت و عیار بالای ملیله زنجان با خلوص ۹۹ درصد است. در حالی که در بیشتر مناطق ایران ملیله نقره ای با خلوص ۷۰ درصد تهیه می‌شود و بالا بودن خلوص ملیله زنجان بر ظرافت آن می‌افزاید.
وی افزود: اصول، اسلوب، اصالت نقوش و ظرافت منحصر به فرد ملیله زنجان از علل و عوامل انتخاب این شهر به عنوان شهر جهانی ملیله است، چراکه زنجان تنها شهری است که تولید ملیله در آن از گذشته تا کنون در جریان است. 

درباره تاريخچه مليله زنجان اطلاعات جامعي در دست نيست وليكن از دو طريق مي توان به قدمت اين هنر ارزنده پي برد. ۱) نوشته ها و سفرنامه هاي سياحاني كه به اين منطقه سفر كرده و از هنر زيباي ملیله کاری در اين منطقه ياد كرده اند. ۲) آثار باقي مانده مليله بسياراندک بوده و اكثرا متعلق به دو سده اخير مي باشد. در كتب تاريخي كه اشاراتي درباره زنجان دارند از ميان صنايع شهر زنجان بيش از هر چيز از صنعت فلز كاري آن سخن كفته اند از آنجا كه مليله كاري نيز يكي از شاخه های فلزكاري است مي توان مسير حركت آن را در بطن فلزكاري منطقه جستجو كرد. با توجه به رونق شهر زنجان در دوره هخامنشيان ، اشكانيان و ساسانيان فلز كاري نيز كه از صنايع پيشرفته هر يك از اين تمدنهاست، در اين منطقه وجود داشته است.
سابقه ملیله کاری در زنجان از قرن دهم هجری، به بعد روشن و مشخص است ((فردریک ریچارد))، مستشرق اروپایی، در سفر نامه خود می نویسد : (( شهر زنجان که شهر کوچکی است نقره، و ملیله کاری این شهر پر زرق و برق است)) .
ملیله کاری تا قبل از دوره پهلوی ، به عنوان هنر دستی بومی زنجان فقط در این شهر معمول بوده، منتهي در زمان حکومت رضاخان با مهاجرت تعدادی از هنرمندان این شهر به تهران و اصفهان در سایر نقاط کشور نیز رواج یافت. سرویس های چایخوری و شربت خوری ، جعبه جواهرات و دسته چاقو، عمده ترین محصولات تولیدی تا این دوران بوده اند. هنرمندان زنجانی در سال های بعد، به تدریج بر انواع این دست ساخته های های زیبا افزودند، شاید بتوان رونق این هنر صنعت را در زنجان، دوران سلجوقی دانست وهمچنین بر اساس آثارباقی مانده از دوره صفوی، این دوره را اوج شکوفایی این هنر دانست.

وضعيت فعلي هنر مليله كاري در زنجان
اين هنر وام دار هنرمنداني مي باشد كه با ابزار بسيار ابتدائي به خلق آثاري ارزشمند مبادرت ورزيده و گاه بينايي خود را در اين راه از دست داده اند. از جمله هنرمندان ملیله کار زنجان: مرحوم كربلايي حسينعلي، مرحوم مشهدي رحمان ، مرحوم موسی کاظمیان مقدم ،مرحوم حاج صمد همامي، وهنرمنداني چون رحيم برجخاني ، حاج ابوالفضل ثبوتي و حاج قربانعلي پرداختي و... .
آثار قدیمی ملیله در زنجان به کلی از بین رفته و یا جهت استفاده مجدد از نقره ذوب گردیده است. متاسفانه به دلیل عدم وجود موزه در زنجان آثار نقره ای- ملیله کاری مورد حفظ و نگهداری قرار نگرفته است. امروزه در زنجان حدود ۳۰ کارگاه ملیله کاری فعال موجود می باشد که استادان ملیله کار این کارگاه ها همگی از شاگردان استاد ((منصور کاظمیان مقدم)) می باشند. این استاد گرانقدراز سال ۱۳۵۵ به منظور حفظ و بقاي اين هنر با همكاري سازمان صنايع دستي زنجان به آموزش ملیله کاری در مرکز آموزش استان اقدام نمودند. در پایان قابل ذکر است،دو تن از شاگردان ایشان به نامهاي استاد ((عبدالحمید محرر)) در سال۸۶ محسن یزدانشناس در سال ۸۷ موفق به اخذ مُهر اصالت در این رشته از یونسکو گردیدند.

تفاوت مليله زنجان و اصفهان
از لحاظ ساختار، ريز نقشها و عیار نقره مصرفی از یکدیگر متمایز مي شوند. ( عيار نقره مصرفي در اصفهان ۹۵-۹۰ و شايد هم كمتر باشد اما در زنجان ، نقره مصرفي با خلوص۹/۹۹ معروف به عيار ۱۰۰ استفاده مي شود) به لحاظ كيفيت ساخت ، مليله اصفهان داراي نقوش بزرگتر نسبت به مليله زنجان است و غناي ريز نقوش ، زيبايي و ظرافت كار آن با مليله زنجان برابری نمی نماید. مليله زنجان با توجه به طرحها و نقشهاي اصيل و خصوصا ظرافت زياد آن در مجموع از كيفيت بالايي برخوردار است.

ريز نقش‌هاي رايج مليله زنجان
ريز نقوش متداول در مليله زنجان همانند ساير نقشهاي صنايع دستي اكثرا ذهني و الهام يافته از طبيعت و طرحهاي سنتي است ، مهمترين و رايج ترين نقشهای ملیله زنجان عبارتند از: اشك، جغه، پيچك، ترمه و غنچه، برگ، واو ملیله، دو چشم، برگ فرنگ، سه چهارچشم، کورملیله و تابيده ،که هر يك داراي ويژگي خاص خود مي باشد .

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =