سیدعباس صالحی، رییس سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب تهران درباره رویکردهایی که در این دوره نمایشگاه مورد توجه بوده است، توضیح داد و از حفظ فضای فرهنگی نمایشگاه به دور از سیاست‌زدگی گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، شنبه نهم اردیبهشت با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه، امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم مقام نمایشگاه، مهدی اسماعیلی‌راد، معاون اجرایی و هومان حسن‌پور، مدیر کمیته ناشران داخلی و داود موسایی مدیر کمیته ناشران خارجی در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد. 

رویکردهای نمایشگاه در سی‌امین دوره برگزاری

در ابتدای این نشست سیدعباس صالحی در تشریح برنامه‌های این دوره نمایشگاه اظهار کرد: «نمایشگاه کتاب تهران یک پروژه بزرگ ملی و فرهنگی است که همیشه در ادوار مختلف مورد توجه بوده است.»

او با اشاره به رویکردهای این دوره نمایشگاه گفت: «اولین رویکردی که در این دوره نمایشگاه خواهیم داشت، تفویض این پروژه از لحاظ تصدی‌گری به بخش خصوصی است، ما با همکاری شورای تشکل های نشر، دو تشکل فراگیر نهاد صنفی و ناشران را تشکیل دادیم و این دو تشکل نهاد اجرایی را متشکل از مدیران اجرایی و مدیرکمیته‌های نمایشگاه انتخاب کردند. رویکرد دوم تقویت وجه بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران بود که ما سعی کردیم از عنوان بین المللی صیانت کنیم. در این چهار سال بخش مهمان ویژه را داشته ایم که از کشور افغانستان آغاز شد و سپس عمان، روسیه و امسال هم مهمان ایتالیا هستیم.»

صالحی درهمین راستا ادامه داد: «رویکرد سوم تقویت وجه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تهران بود که سعی کردیم تا از وجه فروشگاهی آن بکاهیم و بتوانیم جنبه نمایشگاهی بیشتری ایجاد کنیم. رویکرد چهارم اینکه نمایشگاه کتاب تهران گرچه در نامش عنوان تهران را دارد اما نمایشگاه ملی ایران است.»
 
رئیس نمایشگاه کتاب تهران گفت: «نمایشگاه کتاب تهران می‌تواند آکادمی سیار برای نشر ایران باشد، این اتفاق در حال اجرایی شدن است. در رویکرد پنجم وجه ملی نمایشگاه را مورد تقویت قرار می‌دهیم و رویکرد ششم توسعه و اصلاح نظام حمایتی ارشاد از نمایشگاه کتاب تهران است که در دو حوزه حمایت های مالی دولت نظام مند شد. رویکرد آخر هم به گونه‌ای است که فضای نمایشگاه از لحاظ مکانی رنگ و بوی نمایشگاهی داشته باشد.»

رئیس نمایشگاه کتاب با اشاره به سالن های تخصصی در بخش دانشگاهی و آموزشی اظهار داشت: «نمایشگاه کتاب تهران یک نمایشگاه ملی ایران است. حضور ناشران و بازدیدکنندگان شهرستانی در این رویداد فرهنگی قابل توجه است. در این دوره وجه ملی آن را مورد توجه قرار دهیم. هر روز نمایشگاه به نام یک استان خواهد بود و اهالی قلم در آن روز در نمایشگاه حاضر می‌شوند. برنامه هایی که با نگاه به اقوام بود در این دوره پررنگ تر است.»

او ادامه داد: «بن‌کارت های نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به سمت مصرف خرید کتاب حرکت می‌کند. بن های کاغذی در این دوره نمایشگاه حذف و تبدیل به بن های الکترونیک شد. حتما این بن‌ها اسم دار هستند تا قابلیت رصد پیدا کنند.»

صالحی درخصوص نزدیکی ایام برگزاری نمایشگاه با انتخابات ریاست جمهوری و حضور نامزدها در نمایشگاه توضیح داد: «نمایشگاه یک اتفاق بزرگ فرهنگی است که نباید سیاست زده شود و باید فرهنگی بماند. تبلیغات و رویه حمایت از یک نامزد در غرفه ها ممنوع است و حضور نامزدهای انتخابات هم به دلیل مشکلاتی که در نظم نمایشگاه ایجاد می کند باید با اطلاع قبلی همراه باشد.»

او درخصوص ارائه فهرست عرضه کتاب های ممنوعه در این دوره نمایشگاه گفت: «هیچ فهرستی به ما ارائه نشده است، اما هیچ غرفه ای حق عرضه کتاب های غیر را ندارد و اگر این اتفاق رخ دهد با آن ها برخورد خواهد شد و به کمیته مربوطه جهت تصمیم گیری ارجاع داده می‌شوند.»

اختصاص 16 و نیم میلیارد یارانه نقدی به حوزه کتاب

امیر مسعود شهرام‌نیا قائم مقام رئیس نمایشگاه در این نشست گفت: «حدود 2260 غرفه و 1687 ناشر در نمایشگاه حضور دارند. ایتالیا میهمان ویژه و استانبول ترکیه شهر میهمان نمایشگاه کتاب تهران است. ایتالیا با گروه 40 نفره در نمایشگاه حاضر می‌شود که 32 نفر از نویسندگان و نمایندگان تشکل‌های نشر در آن حضور دارند.»
 
او افزود: «حدود 16 و نیم میلیارد یارانه در این دوره تخصیص یافته است. روسای 15 نمایشگاه خارجی در کنار روسای اتحادیه ناشران خارجی در نمایشگاه حضور خواهند داشت. سالن افق‌های نو امسال به نمایشگاه اضافه می‌شود. این فضا با نگاه به آینده نشر و اینکه پس از 30 سال فضای نشر چه خواهد شد، فضایی تخصیص یافته است.»
 
قائم مقام رئیس نمایشگاه کتاب تهران گفت: «بنا بر توافق حاصل شده شهریور ماه ایران میهمان ویژه پکن خواهد بود و تفاهم‌نامه‌های فی‌مابین امضا شده و باقی در نمایشگاه امضا خواهد شد.»

او همچنین در مورد بورسیه نمایشگاه کتاب تهران توضیح داد: «بورسیه نمایشگاه در این دوره 10 نفر از بین نویسندگان و مترجمانی که در ترجمه معکوس فعال هستند و ناشران و آژانس های ادبی که در حوزه ترجمه آثار فارسی به زبان های دیگر می پردازند، بورسیه تعلق می‌گیرد.»

افزایش و بهبود امکانات و فضای سالن‌های موقت

اسماعیلی‌راد معاون اجرایی نمایشگاه در این نشست گفت: «هشت هزار متر فضای سالن‌های موقت افزایش داشته که شش‌هزار متر به بخش دانشگاهی و رسانه‌های دیجیتال تخصیص یافته است.»
 
او کیفیت سازه‌های نمایشگاه و غرفه‌بندی را بهتر از سال‌های گذشته دانست.
 
اسماعیلی‌راد در این نشست گفت: «نرم‌افزار اطلاع‌رسانی از اطلاعات خانه کتاب آماده شده و در اطلاع‌رسانی‌ها از آن استفاده می‌شود، همچنین غرفه‌های اطلاع‌رسانی به بیش از 30 غرفه افزایش یافته است.»

جزییات حضور ناشران خارجی و داخلی

داود موسایی مدیر کمیته ناشران خارجی در این نشست درباره حضور ناشران خارجی گفت: «94 ناشر عربی و 45 ناشر لاتین در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند که تعداد عناوین تا عصر دیروز در بخش عربی 47234 عنوان و در بخش لاتین 150 هزار و 144 عنوان بوده است. متراژ اختصاص یافته به بخش عربی دو هزار و 85 متر و بخش لاتین دو هزار 333 متر است. همچنین 204 موزع در بخش لاتین و 150 موزع در بخش عربی حضور دارند.»
 
هومان حسن پور مدیر کمیته ناشران داخلی هم درخصوص چگونگی حضور ناشران داخلی بیان کرد: «در بخش داخلی 2643 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که 1803 غرفه به ناشران در بخش داخلی تخصیص یافته و 226 متقاضی مستقل و 375 نمایندگی نیز حضور خواهند داشت. 240هزار عنوان در بخش داخلی عرضه خواهد شد.»

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =