اگر چه الان بیشتر در گرما گرم پیروزی به حضور غیر قابل تصور مردم در روز انتخابات اشاره میکنند اما شاخصهای کمی بخشی از واقعیت را نشان میدهند و شاخصهای کیفی بخش دیگر را. لازم و ملزوم یکدیگرند و همدیگر را تکمیل میکنند. میزان عددی مشارکت بالای شهروندان در هر امر سیاسی و اجتماعی که انتخابات یکی از آنهاست شرط لازم اما کافی نیست. لازم است زیرا برای رسیدن به نتیجه نیاز به معیار کمی است و کافی نیست زیرا اعداد همه وقایع را توضیح نمیددهند. اما از دو منظر میتوان به تاثیر مشارکت حداکثری بر امنیت ملی تاثیر گذاشت.
منظر اول قدرت سخت و بر اساس تئوری توطئه بررسی میشود و استدلال میکند مشارکت بالا باعث اقتدار کشور و یاس دشمنان میشود. این استدلال تمامی واقعیت موجود در مشارکت شهروندان را بیان نمیکند بلکه به بخشی از آن اشاره دارد. منظر دیگر قدرت نرم است که علاوه به فوائد دیگر از جمله تقویت انسجام ملی و فراهم نمودن دلبستگی و اعتماد عمومی به حکومت و دولت برای اعمال نظرات مردم در سیاستگذاریها، موضوع اقتدار را هم مد نظر قرار دارد. در این دیدگاه مشارکت بالا در بستر قدرت نرم دیده شده و از آن جهت ارزشمند و تاثیر گذار است که درصد بالائی از مردم راه حل مشکلات سیاسی خود را در درون صندوق ها جستجو میکنند و از این طریق با دولت صحبت میکنند.
این واکاوی حقوق در درون صندوق نظام و کشور را بیمه نموده و بیانگر میزان بالای مصالحه و رواداری در جامعه و دوری از خشونت و تند روی و سطح بالا و غالب گفتمانهای سیاسی رواج یافته در جامعه است که وی را به سمت صندوق حتی علیرغم میلش و به عنوان راه و کاری برای تحمیل اراده خود برای تغییر شرایط رهنمون میکند. این امر است که اقتدار ایجاد میکند و نه صرفا" لشگری که پشت دروازه صندوقهای رای در دوربینهای تلویزیونی که خاصیتشان برای چند لحظه عمر خبر است تجمع نمایند.
البته در دنیای در حال توسعه و در جنگ رسانه ائی که این کشورها بطور ناخودآگاه در چمبره آن گرفتار آمده اند این امر نیز لازم و مردم کشورمان با حضور پر دردسر خود در روز جمعه 29/2/96 نشان دادند که برای تحمیل اراده خود باید سختی کشید و هزینه داد هر چند جزئی. مردم ایران آموخته اند که قدرت نرم ماندگار است و مشارکت حداکثری در صندوقهای رای میتواند منجر به تشکیل دولتی نظام مند، برنامه ریز، قانون گرا، پاسخگو و مسئولیت پذیر در قبال تک تک آرا و توجه به خواست رای دهندگان و حتی نظرات و خواست اقلیت بشود. این امر ارزشمند، تاثیر گذار و حافظ امنیت ملی و رعایت مصالح عمومی و ایجاد توازن در کسب منافع ملی در منطقه و جهان خواهد شد. این قدرت نرم یک حصار نامرئی دور کشور بوجود می اورد که نیاز به برج و بارو نیست بلکه مرزهای کشورها نیز بجای تهدید فرصت همکاری بین کشورها دیده میشود. در آنصورت امنیت منطقه ائی ناشی از تعامل سازنده دولتهای رشید همسایه که ناشی از مشارکت حداکثری مردم جوامع گوناگون است، امنیتی پایدار و درون زا و همه جانبه تولید خواهد کرد که نیاز به رواج نظامیگیری ندارد. و این پیام اتخابات ریاست جمهوری دوازدهم مردم ایران به جهان است که دنیا را به سیاستمدارانی بسپاریم که با اراده واقعی مردم و به منظور عملی کردن خواست آنها ، نمایندگی آنان را بعهده دارند! و چه پیروزی ائی بهتر از این؟!
منبع: روزنامه مستقل شماره 150 مورخ یکشنبه 31.2.96
خیلی از فعالیتهای دوران اتخابات به افزایش ظرفیت ملی کمک کرد و بطور غیر مستقیم دوران متراکم آموزشی خوبی برای نخبگان بود. یکی از شروط مفید بودن این دوره نظام مند کردن آنست و یکی از کارکردهای احزاب نهادینه کردن نقش نهادهای مدنی در روح و روان انسانها است. در حقیقت تحزب دنبال شهروند سازی و فعالیتهای مدنی با هدف تربیت شهروند قانونگرا و توسعه طلب توسط قدرت نرم است و نه افراد صرفا" قدرت طلب. زیرا قدرت نرم ماندنی و خودش در جامعه راه خودش را پیدا میکند و با هزینه اندکی می توان آنرا گسترش داد و رهبریت و سازماندهی آن بسیار آسانتر و کارآ تر از نحوه ساماندهی قدرت سخت است. و این دوره مبارزه بین قدرت نرم و سخت بود.
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 667820
نظر شما