به بهانه و با توجه به اینکه این روزها مصاحبه دانشجویان دکتری موضوع اول دانشگاه های ایران است و در کلیه دانشگاههای کشور دانشجویان در حال مصاحبه برای ورود به مقطع دکتری هستند این مرقومه خالی از لطف نباید باشد.

 نزديك به ٢٥ سال است كه بنده به جلسات مصاحبه پذيرش دانشجويان دكتري دعوت ميشوم و هميشه در اين ساليان از خود پرسيده ام اين مصاحبه چند دقيقه اي به چه درد ميخورد ! حدود پنج سالي است كه فقط شركت ميكنم و نمره نميدهم چون اصلا نتوانستم در مفيد بودن ان با خودم كنار بيايم ؟

دعوت شدگان همه از فيلترهاي اوليه گذشته اند مثل داشتن ليسانس، مدرك فوق ليسانس و مقالات و داراي نمره زبان و ازمون كتبي هم هسند بعد از اينها دعوت براي مصاحبه ميشوند ! معمولا چند استاد در جلسه تشريف دارند و عموما از تز كارشناسي ارشد انها سوال ميشود، در عرض ۵دقيقه با خلقيات مختلف اساتيد و بنا به گفته هاي دانشجويان زير بار استرس كشنده ( برخي مي خندند، برخي راه ميروند، برخي فقط نگاه ميكنند و ...) ارزيابي ميشوند؟

كافيست زير استرس يك دانشجو كلمه اي خارج از عرف مقام والاي ما اساتيد بگويد او رد است، لاغير؟ اساتيد ممكن است بنا به هزار دليل از دانشگاه طرف خوشش نيايد! يا از استاد راهنماي فوق او يا از شهر مربوطه و يا ... بالعكس يا از انها خوشش ايد! او رد يا قبول است بسته به حب و بغض اشاره شده؟

مثلا شايد لباس مناسب براي مصاحبه به تن نكرده و هزاران موضوع مثل ان، و بدتر از همه اقوام و يا دوستان يا حمايت شدگان و ... در اين چند سال همه اين موارد را ديده ام و تجربه كرده ام ولي يك سوال: ايا اين مصاحبه چند دقيقه ايي با موارد فوق الاشاره كار خدا پسندانه اي است؟

روز قيامت اين قضاوت شامل فرمايش اقا امير المومنين (ع) كه سه دسته از قضات در اتشند خواهد شد يا نه ؟ من نميدانم ؟ اگر يك فرد تمام ملزومات لازم را براي رسيدن به ان تراز را دارد پس شرايط لازم را داراست اگر ندارد بايد دانشگاه هاي قبلي او و نظام اموزش عالي كشور مورد مواخذه قرار بگيرد و اگر داراست پس داراست.

مصاحبه ٥ دقيقه اي من كه عموما هم به سوالات عجيب و غريب ميكشد چه ارتباطي با توانايي واقعي او دارد ؟

البته يك نكته وجود دارد كه تعداد داوطلبان بيشتر از حد و امكانات دانشگاه است! در ضمن ناگفته نمايد كه داوطلبان امروزي در مقايسه با ٢٠ سال پيش ٢٠٠ برابر ضعيفتر شده اند! خوب ايا نميشود ورودي و ازمون كتبي كه بدون قضاوت اساتيد با شرايط خاص روحي آن روز مصاحبه انها، همراه است را سختر و از درسهاي مختلف و ... انجام دهيم و بر اساس رتبه كتبي تعيين تكليف كنيم؟

ناگفته نماند اين نوع قضاوت و ارزيابي يك قاعده كلي نيست و خداي ناكرده بد برداشت نشود ولي اگر يك در هزار هم بنا به اخلاط مختلف انساني رخ دهد پسنديده نيست، اساتيد محترم ساعت ها زمان براي اين كار تخصيص مي دهند و حقيقتا جاي قدرداني دارد. البته بهترين راه شايد كاري است كه دانشگاه‌هاي خارج انجام ميدهند براساس تقاضاي دانشجو بررسي سوابق توسط استاد راهنما و قبولي يا ردي او توسط فرد استاد.

تجربه بنده ميگويد اين بسيار خوب است وليكن شايد براي ما كمي زود باشد چون ميترسم تمام اقوام من دكتراي مهندسي سازه و زلزله بگيرند!!! پس واقعا بايد يك بازنگري جدي درباره مصاحبه دكتري در اموزش عالي كشور رخ دهد. ارزيابي بنده از اينهمه سال بي فايده بودن مصاحبه و در بسياري موارد جفاي به دانشجويان خوب ولي فاقد سياست گفتاري ولابي گرايي ميباشد. اين طرح مسيله است بزرگان اموزش عالي بايد انديشمندانه پاسخي براي ان پيدا نمايند، انشاء الله

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 685861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    68 0
    کل پروسه نظام آموزشی کشور مشکل داره، همون کسانی که با دانشجو مصاحبه می کنند نباید در این جایگاهی که هستند، باشند.
  • محمد رضایی A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    58 0
    از اقای پروفسور ناطقی ممنون هستیم. عالی بود
  • ناشناس A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    29 1
    از نظر من کار پژوهش ی کار کاملا دلی است، دانشجو مدت 4 سال یا بیشتر در یک سیستم آموزشی موظف است حضور پیدا کند و کار پژوهشی انجام دهد بدون اینکه برای او ارزش مادی داشته باشد. اینکه دانشجو تمایل به ادامه ی کار داشته یاشد و برای کیفیت کار خود ارزش قائل شود فقط به رابطه ی او با استاد مرتبط است و شخص دیگیری نمیتواند به انجام کار کمکی کند. اینکه استادی با کار کردن دانشجویی موافق است دخالت دیگران در این امر واقعا بی معنی است و واقعا شما درست می فرمایید.
  • همتی زاده DE ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    35 0
    باسلام ،همین منش و رفتار عدالت محور و شایسته سالار شماستکه با این که چند سال است که دیگر مستقیم سر کلاس درس شما نیستم، اما تا اخر عمر شمارا استاد وپدر علمی و معنوی خویش میدانم
  • خ سقایی IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    17 0
    عالی . کاملا با این موضوع موافق هستم . با توجه به اینکه تعداد داوطلبان بیش از ظرفیت دانشگاه هست حتما باید معیارهای دقیق تری برای انتخاب دانشجو های دکترا باشد به همین دلیل ارزیابی توسط استاد راهنما راه حل بهتری هست.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    23 0
    کاش تفکر ایشان را همه داشتیم.
  • علی اصفهانی DE ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    23 0
    بنام خدا علاوه بر آنکه داوطلبان دوره دکتری سطحشان پایین آمده , بنابر همین عیوبی که در این مقاله برای پذیرش دانشجو در دوره دکتری شمرده میشود , میتوان توقع داشت و پیشبینی کرد فارغ التحصیلان دکتری بمراتب نسبت به 20سال قبل ضعیفتر باشند.
  • ارمينيا A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    26 0
    باسلام بنده نيز با نظر جناب دكتر موافق هستم واقعا در يك مصاحبه استرسزا كه البته درست نيست نميتوان توانايي يك انسان كه ١٨سال زحمت كشيده را مورد قياس قرار داد ولي عنصر لابي متاسفانه در جتمعه با چنان ريشه دوانده كه نميتوان به سادگي فرمايشلت دكتر عزيزمان را عملي كرد
  • بی نام A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    4 19
    چه راه حل نامناسبی برای یک مشکل نامناسب ارائه داده اند. راه حل ایشان در واقع یک کنکور دیگر برای دوره دکتراست که منجر به کنکوری شبیه لیسانس خواهد شد و هزاران روش تستی و موسسه و ...
    • فريد A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
      6 0
      سلام خواهشا متن را درست بخوانيد ؟ اگر به هر دليلي از ايشان نارضايتي داريد صريحا بفرمايد من اين اقا را دوست ندارم كجا گفته اند كنكور ؟؟؟؟؟ ازمون كتبي كه گرفته ميشود همان ملاك باشد كمي جديتر و همان مبنا باشد نه نظر مصاحبه كه بمن بدليل داشتن لهجه يكي از شهرستان ها اقايان كلي در جلسه خنديدند كجا اين انسان خدمتگذار گفته كنكور انصاف لطفا
  • مرتضي A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    21 0
    بيشتر نظرات شخصيه يا آشنا بازي
  • بی نام A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    22 1
    در گذشته در زندان های ایتالیا ، مجرم را از روی ِ جمجمه و .. تشخیص می دادند بله مثلا در یک پرونده ی ِ قتل ، می گفتند این فرد ِ متهم جمجمه اش شبیه گرگ است ، پس درّنده خو و خطرناک است ، حتما او قاتل است قضاوت از روی ِ ظاهر ِ انسان ها اوج ِ بی خردی ِ انسانیست که دارای ِ قوه ی ِ تعقل و تدبّر است .. کمی " انسان " باشیم .. لطفا
  • دانشجو IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    7 0
    ممنون از مطرح نمودن اين موضوع ، متاسفانه دغدغه بزرگي براي دانشجويان دراين مقطع تحصيلي است. خداروشكر كه هنوز اساتيدي همچون شما هستند و به چنين مشكلاتي مي پردازند.
  • هادی IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    6 0
    من ديدم تو مصاحبه استاد بدليل لهجه اصفهاني و تركي طرف رو رد كرده
  • ایقار IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    5 0
    پروفسور ناطقی الهی یکی از بزرگترین اساتید عمران کشوره.کاش از تجربیات و نظرات اینچنین انسان فرهیخته ای در وزارت علوم استفاده شه ایشون هم تجربه دانشگاهها و نظام آموزشی کشوری مانند امریکا رو دارنند هم در ایران استادی بنام و شناخته شده ایند
  • بی نام A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    6 1
    دکترا خواندن در ایران بزرگترین اشتباه یک ایرانی است
  • محمد حسين A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    6 0
    با نظر آقاي پروفسور ناطقي الهي كاملا موافق هستم بايد يك فكر اساسي درباره نحوه ورود دانشجويان توسط وزارت علوم انجام شود تا دانشجويان با كفايت و لايق وارد مقطع دكترا شوند و در اين راستا از نظرات و راه حل هاي اساتيد مجرب و دانشمندي همچون ايشان استفاده شود
  • سعید IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    6 0
    در مصاحبه ها هیچ عدالتی وجود ندارد.
  • شهیدی امام جمعه IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    4 0
    سلام واقعا جناب آقای دکتر درست می فرمایند. واقعا استاد ناطقی تمام حرف هایشان کاملا از روی منطق و درست است. اگر تمام دست اندرکاران این کشور اینگونه بودند الان ایران بهشت بود.
  • شهیدی امام جمعه IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    4 0
    سلام واقعا از آقای دکتر ممنونم که اینجور صریح و دلسوزان مطالب را بیان می کنند. واقعا سخنان آقای دکتر همیشه درست و منطقی بوده است. اگر تمام مسولین کشور اینگونه بودند ایران بهترین بود در دنیا.
  • هدایت A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    0 0
    نظرات استاد هوشمندانه است، اما استاد گرامی باید توجه کنند در وضع علمی امروز که داوطلبان نیاز به کلاس تقویتی دارند، مقالات گاها کپی است، تست زدن اساس سنجش علمی است و..اگر همین مصاحبه ها هم نباشد همه می خوان دکترا بگیرن و خود شما اولین فرد خواهید بود که از افزایش قارچی دکترا ی بی سواد گله مند خواهید بود. بنده خودم دکترایم را از خارج کشور و بدون مصاحبه و امتحان ورودی گرفتم، اما در زمان تحصیل به واسطه سختگیریهای زیاد مقالات محکمی را چاپ کردیم درحالیکه همه دوستان خودم که همزمان در دانشگاه های ایران رفتند از لحاظ علمی با اونچه سابقا بودند هیچ تفاوتی نکرده اند...مقالاتشون قوی نیست، زبان هنوز فاجعه، پژوهش شوخی...حالا اینا تازه از ازمون رد کردهان»
  • بی نام A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    3 0
    موضوع حیاتی و روز کشور است طرح موضوع خود جای تقدیر دارد به نظر می رسد یکی از راه حل های خوب همان طور که جناب دکتر ناطقی هم پیشنهاد داده اند روشی است که دانشگاههای مطرح دنیا پیش گرفته اند. البته در ایران باید مکانیسمی اتخاذ شود که مشکلی که به ظرافت جناب دکتر مطرح کرده اند پیش نیاید
  • ستوده A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    0 0
    استاد راهنمای بنده ، قبلا استاد کسی که مصاحبه میکنه بوده ، حالا اگه ازش بخوام تماس بگیره با کسی که باهام مصاحبه کرده ، با نظرتون به حرف ایشون ، نظر میکنند ، اینم ناگفته نماند رزمه بنده کافی هست ، ولی پذیرش کم هست . و احتمال این که از دانشجوی خودش بگیرا این کار به ذهنم رسید ؟لطفا نظر بدین؟
  • ستوده A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام کسی که استاد من بوده ، استاد اینی که ازم مصاحبه کرد قبلا بوده ، حالا اگه درخواست کنم تماس بگیره با شاگردش برای بنده تاثیر گذار خواهد بود