۰ نفر
۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: بامداد جمعه یک قلاده گرگ به آغل گوسفندان در منطقه حسام آباد شهرستان بهار حمله کرد و 9 راس گوسفند را درید.

به گزارش خبرآنلاین از بهار همدان ؛ مهدی صفی خانی، طی گفتگویی با اعلام مطلب فوق افزود: این گرگ به علت نامناسب بودن وضعیت آغل و کوتاه بودن دیوار آن ساعت پنج صبح روز جمعه به راحتی وارد محل نگهداری گوسفندان شده است.

وی خاطرنشان کرد: این حیوان پس از ورود به داخل آغل به 10 راس گوسفند حمله کرد و موجب شد 9 راس گوسفند تلف و یک راس به شدت زخمی شود.

صفی خانی اظهار داشت: پس از حمله این گرگ و بروز نگرانی در اهالی منطقه، تیم های حفاظت محیط زیست اقدام به گشت زنی در حوالی مناطق حسام آباد برای گرفتن گرگ کردند.

وی گفت: با وجود بیش از 24 ساعت گشت زنی توسط یگان حفاظت محیط زیست تاکنون اثر و رد پایی از این گرگ مشاهده نشده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان انتشار اخباری مبنی بر پلاک دار بودن گرگ را تکذیب کرد و افزود: با توجه به اینکه مشکلی در زمینه گونه گرگ از نظر جمعیتی وجود ندارد بنابراین نیازی به مدیریت جمعیت و پلاک دار کردن آنها نیست.

صفی خانی تاکید کرد: برخی ادعا می کنند که گونه گرگ توسط عوامل محیط زیست در منطقه رها سازی شده که این باور غلط نیز تکذیب می شود.

وی گفت: مهمترین علل حضور گرگ در جوامع انسانی و حمله به گله و انسان ، از بین رفتن زیستگاه این جانوران است.

وی افزود: تجاوز انسان به طبیعت، تبدیل زیستگاه حیوانات به مزارع و باغات موجب کاهش طعمه در طبیعت و فشار گرسنگی به حیوانات از جمله گونه های درنده شده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: از بین رفتن هرم غذایی و کاهش تنوع گونه ای حمله گرگ به جامعه انسانی را اجتناب ناپذیر کرده و باید بدانیم که این تعارض محصول عملکرد نامناسب انسان است.

صفی خانی افزود: بسیاری از دامداران و گله دارانی که گوسفندان آنها مورد حمله گرگ قرار می گیرد از مکان مناسبی برای نگهداری احشام استفاده نمی کنند.

وی اضافه کرد: آغل دارای یک تعریف خاصی بوده و نباید از یک چهار دیواری فاقد حفاظ مناسب که هیچگونه شباهتی به آغل ندارد برای نگهداری گوسفندان استفاده کرد.

وی مثال زد: چندی پیش یک چوپان شب هنگام گله گوسفندان را در دامنه کوهی در اسدآباد و مکانی بدون حفاظ نگهداری کرده و گرگ از این موقعیت برای حمله به گوسفندان استفاده کرد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان اظهار کرد: برای در امان ماندن گوسفندان از گرگ باید حداقل استانداردها را در زمینه محل نگهداری احشام رعایت کرد.

صفی خانی اظهارکرد: مردم در صورت مشاهده حضور گرگ در جامعه انسانی این موضوع را به محیط زیست اطلاع رسانی کنند.

وی افزود: البته چندی پیش خبری مبنی بر نگهداری یک قلاده گرگ به همراه توله ها در باغ شخصی توسط یکی از شهروندان این استان گزارش شد که پس از بررسی
مشخص شد که گونه یاد شده سگ است.

لازم به یادآوری است، بسیاری از شهرستان همدان از سال 90 تاکنون به خاطر حضور و حمله گرگ خبر ساز شد، که مهمترین آنها 2 شهرستان رزن و بهار است.

نیروی انتظامی شهرستان بهار اواخر بهمن ماه سال 94 جسد یک مرد 30 ساله را در حواشی روستای رسول آباد (تاج آباد) کشف کرد که طبق بررسی های صورت گرفته این مرد طعمه حیوانات درنده شده بود بگونه ای که تنها بخشی از نیم تنه بدن آن باقی مانده بود.

اوایل دهه 90 نیز یک کودک خردسال در شهرستان بهار طعمه گرگ قرار گرفت که برای مدت ها این خبر موجب دل نگرانی اهالی این منطقه شده بود.

اهالی شهرستان رزن نیز از اوایل سال 90 تاکنون مورد هجوم و حمله گرگ قرار گرفتند که اواسط تیرماه سال 94 گرگ در سه نوبت وارد 2 روستای تخت و ملابداغ از توابع بخش سردرود شهرستان رزن شد.

در 2 حادثه که در 2 روز متوالی رخ داد گرگ از ناحیه گردن و صورت یک دختر و پسر حدود چهارساله را در روستا های تخت و ملابداغ زخمی کرد که با حضور به موقع اعضای خانواده گرگ متواری شد.

همچنین در سانحه سوم که برای دومین بار در روستای ملابداغ رخ داد یک قلاده گرگ قصد حمله به یک پدر و فرزند را داشت که با هیاهو و حضور همسایه ها گرگ پا به فرار گذاشت.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 696477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =