مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟/ آموزش و پرورش، ژنرال می‌خواهد

بیگلری، از مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: وزیر آموزش و پرورش شدن در این شرایط، دل و جگر شیر می‌خواهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی از سوی دولت دوازدهم كه امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اولین وزیری كه موافقان و مخالفان درباره او سخن گفتند، سیدمحمد بطحایی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود.

سید قاسم جاسمی نماینده كرمانشاه، اولین نماینده‌ای بود كه در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخن گفت. او با بیان این كه با بسیاری از وزرای پیشنهادی موافق است، درباره مخالفتش با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان كرد: یكی از مشكلاتی كه در كشور ما در طول این چند سال گذشته به خصوص زمان دكتر فانی و دكتر دانش آشتیانی اتفاق افتاد ذهن نمایندگان مجلس را آزرده خاطر كرد. یكی از مهمترین وزارتخانه‌های كشور ما آموزش و پرورش است كه از نظر كمی و كیفی در روند تعلیم و تربیت موثر است. خدوم‌ترین و شریف‌ترین انسان‌ها به عنوان معلم در این وزارتخانه هستند، پاك‌ترین و صادق‌ترین انسان‌ها دختران و پسران نجیب ایران اسلامی به عنوان دانش‌آموز در این وزارتخانه تحصیل می‌كنند و در این حوزه انسان‌هایی داریم كه روشنی‌بخش جهان هستند مثل مریم میرزاخانی كه چندی پیش فوت كرد،‌ اینها افرادی هستند كه در نظام آموزشی ایران تحصیل كرده‌اند.

این نماینده تاكید كرد: نكته‌ای كه وجود دارد شتاب‌زدگی در اجرای سند تحول بنیادین است، این سند، سند مادر برای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در آموزش و پرورش است كه به تایید مقام معظم رهبری هم رسیده است. این سند نیازمند زیرساخت‌هایی است كه بدون توجه به آنها اجرای آن آغاز شد و آسیب‌های جدی به آموزش و پرورش وارد كرد. اجرای این سند نیازمند همراهی و همفكری تمام دستگاه‌هاست كه برای تحقق آن باید از ظرفیت رسانه ملی هم بهره ببریم اما این گفتمان‌سازی انجام نشده و مردم اطلاع دقیقی از مفاد سند تحول ندارند.

وی همچنین افزود: مشكل دیگر، مشكل معیشتی و منزلتی معلمان است كه از سختی‌ها و تبعیض‌ رنج می‌برند و بر عملكرد آنها تاثیر منفی گذاشته و انگیزه آنها را به حداقل رسانده، در برنامه آقای بطحایی هم برنامه‌ای برای این موضوع ارائه نشده است. ضمن این كه كنكور امروز یكی از مشكلات اصلی آموزش و پرورش است كه بعضی موسسات سوءاستفاده می‌كنند و برای حل این مشكل راه حلی ارائه نشده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه كرد: امروزه در دنیا از ظرفیت‌های جدید استفاده می‌شود ولی مدارس ما فاقد این فناوری بوده و به شبكه‌های ارتباطی متصل نیستند، كتاب‌های درسی عنصر اصلی تعلیم و تربیت هستند، حجم و محتوای آنها تناسبی با شرایط سنی و نیازهای جامعه ندارد كه مورد اعتراض دانش‌آموزان واقع شده و از حجم زیاد كتاب‌ها گلایه‌مند هستند. برای تجدید محتوای این كتاب‌ها مبتنی بر سند تحول بنیادین باید برنامه‌ریزی جدی انجام شود.

جاسمی با اشاره به این كه برای وضعیت صندوق بازنشستگی دل بسیاری از فرهنگیان را آزرده خاطر كرده، تاكید كرد: در برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی به رفاه و معیشت مربیان و معلمان این كارخانه انسان‌ساز اشاره نشده و آنچه باعث شده تا امروز شاهد ناكارآمدی این وزارتخانه باشیم عدم توجه به دغدغه این افراد است كه كیفیت آموزش و پرورش به این وضعیت درآمده است. توجه به توانمندی فرد مورد نظر در این جایگاه با توجه به دوران اقتصاد مقاومتی ضروری است كه امیدواریم وزیر آینده از عهده آن بربیاید چون در گذشته كارها به درستی انجام نشده و این كه امروز فرزندان این كشور قدرت خلاقیت و كارآفرینی موثر در جهت توسعه اشتغال ندارند. خواستار سیستم اداری و مدیریتی در سطح كلان و استان‌ها هستیم و در خود وزارتخانه هم این تحول باید انجام بگیرد.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: امروز بزرگترین نگرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران، شرایط و وضعیت نوجوانان و جوانان است كه به علت بیكاری، در توسعه آسیب‌های اجتماعی هزینه‌های گزافی به كشور تحمیل می‌كنند. پیگیری حق معلمان حق التدریس هم موضوعی است كه باید مورد توجه وزیر قرار بگیرد. در استانی كه ما هستیم، فضای سیاسی همه را خفه كرده و آنها كه لایق و شایسته بودند و می‌توانستند سنگر تعلیم و تربیت را به درستی ارتقا دهند خانه‌نشین شدند، امیدواریم آقای بطحایی فضایی را ایجاد كند كه از آن ظرفیت و پتانسیلی كه در آموزش و پرورش است استفاده شود و اجازه ندهیم افراد سودجو در آموزش و پرورش كشورمان رخنه كنند.

جاسمی در پایان تاكید كرد: انتظار می‌رود كسی كه سكاندار این مسئولیت حساس می‌شود بتواند شرایط و بستری را فراهم كند كه با آسایش و آرامش، معلمان و دانش‌‌آموزان بتوانند به آنچه شایسته آنهاست برسند.

نیازمند طرح تحول برای بهبود وضعیت فرهنگیان و دانش‌آموزان هستیم

محسن بیگلری، نماینده مردم سقز و بانه، دومین نماینده‌ای بود كه در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخن گفت. او اظهار كرد: حامی دولت روحانی هستم و از زحمات دولت یازدهم تشكر می‌كنم و موافق بسیاری از وزرای پیشنهادی هستم اما با نماینده پیشنهادی آموزش و پرورش مخالفم. مخالف شخص ایشان نیستم اما به عنوان یك فرهنگی و به عنوان كسی كه روزی معلم بوده‌ام، نگران هستم كه ایشان نتواند این كشتی شكسته‌شده را به سلامت به مقصد برساند.

این نماینده مجلس همچنین با قرائت سخنانی از مقام معظم رهبری درباره اهمیت تعلیم و تربیت تاكید كرد: به عنوان نماینده قشر یك میلیونی فرهنگیان و چهارده میلیونی دانش‌آموزان، وضعیت این وزارتخانه را با بسیاری از نهادهای دیگر مقایسه می‌كنم و شرمنده آنها می‌شوم. این قشر در حداقل‌های زندگی‌شان مانده‌اند. آموزش و پرورش و وزارت علوم به عنوان دو وزارتخانه بنیادی، ژنرال می‌خواهد، آقای بطحایی آیا شما آن ابرمرد و ژنرال هستید؟ برنامه‌های شما می‌تواند بحران آموزش و پرورش را پایان دهد؟
او افزود: با این وضعیت بحرانی و شكافی كه در بدنه آموزش و پرورش ایجاد شده، وزیری می‌خواهیم كه به افرادی كه صندوق ذخیره فرهنگیان را به آن شكل درآوردند، نه بگویند،‌ توضیحات شما در ذهنیت فرهنگیان و مجلسیان موثر است كه می‌توانید این وضعیت را اصلاح و با مقصران برخورد كنید؟ شما هیچوقت خودتان را جای معلمانی گذاشتید كه مستاجرند و حقوق كمی دارند؟ اگر وزیر بشوید برنامه‌ای برای حل مشكل فرهنگیان دارید؟ برای پرداخت به موقع پاداش پایان خدمت، بیمه طلایی، افزایش حقوق، تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی، نهضتی و ... برنامه‌ای دارید؟ برای تجهیزات آزمایشگاه‌ها و افزایش سرانه مدارس مخصوصا شبانه‌روزی برنامه دارید؟ می‌دانید حقوق معلمان روستاییان چقدر است؟ برای سند تحول بنیادین چه برنامه‌ای دارید؟ وضعیت مدارس روستاها و مدارس مناطق محروم بسیار نگران‌كننده است و باید منتظر شین‌آبادی دیگر باشیم. آیا اندیشیده‌اید و به پیشنهاد وزیر شدن بله گفته‌اید؟

بیگلری تاكید كرد: نباید انتظار داشته باشیم یك نفر به عنوان وزیر تمام این مشكلات را حل كند، لازم و ضروری است كه همه شما وزرا و دست‌اندركاران به خاطر ایران عزیز و آینده فرزندانتان به آموزش و پرورش كمك كنید همچنام كه طرح تحول سلامت اجرا شد در آموزش و پرورش هم به یك طرح تحول احتیاج داریم كه وضعیت معلم‌ها و دانش‌آموزها بهتر شود. انتظار داریم سرزده از مدارس روستایی بازدید كنید و بدانید دانش‌آموزان چه وضعیتی دارند.

این مخالف وزیر آموزش و پرورش گفت: برای حل وعده رتبه‌بندی معلمان كه خودتان آن را شروع كرده‌اید اما ناقص مانده است چه برنامه‌ای دارید؟ به عنوان كسی كه معلم و رییس دانشگاه بوده‌ام باید بگویم خروجی دانشگاه‌ها مهارت‌محور نیست، چه برنامه‌ای برای اشتغال فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها دارید؟ در بحث منابع درآمدی پایدار برای آموزش و پرورش چه برنامه‌ای برای اجرا دارید؟ خبر دارید مدیران مدارس برای پرداخت قبوض آب و برق مشكل مالی دارند و از جیب خودشان این هزینه‌ها را می‌پردازند؟ از جمعیت اهل سنت یا یك نفر كردستانی اهل تشیع در مدارج بالای آموزش و پرورش هیچكس را نداریم، امیدوارم آقای بطحایی به این سوال‌ها جواب دهد.

او افزود: دانشگاه فرهنگیان در آستانه تعطیلی است، بعد از چهار سال باز هم این دانشگاه با سرپرست اداره می‌شود، اگر این آقا لیاقت نداشت چرا عزل نشد و اگر لیاقت دارد چرا هنوز سرپرست است؟ برای ارتقای سطح علمی و افزایش كیفیت علمی و درخشیدن دانش آموزان در المپیادها و مسابقات بین المللی چه برنامه‌ای دارید؟ خودتان هم می‌دانید كه مشكل آموزش و پرورش مالی است، چه برنامه‌ای برای حل این مشكلات دارید؟

بیگلری در پایان حرف‌هایش تاكید كرد: به عنوان یك معلم می‌گویم وزیر آموزش و پرورش شدن در این شرایط، دل و جگر شیر می‌خواهد. باید اعلام كنم آموزش و پرورش در دوره دكتر فانی و دانش آشتیانی بسیار بهتر ازدوره‌های قبل بود و جا دارد تشكر كنم، این موارد را هم كه گفتم به دلیل انتظار بحق معلمان و دانش آموزان است و بدون كمك دولت قابل حل نیست. امیدوارم اگر دكتر بطحایی می‌تواند موفق شود، رای اعتماد بگیرد و اگر نمی‌تواند از توانایی ایشان در جای دیگر استفاده شود.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =