نماینده مردم خمینی شهر با انتقاد از معرفی نشدن وزیر پیشنهادی علوم گفت که با توجه به نظرات متفاوت درباره‌ تشکیل هیات وزیران بدون معرفی حتی یک وزیر، بهتر است از شورای نگهبان استفساریه گرفته شود.

به گزارش خبرآنلاین، محمدجواد ابطحی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با استناد به اصول ۸۷، ۱۳۵ و ۱۳۷ قانون اساسی و مواد ۲۰۴ و ۲۰۶ آیین‎نامه داخلي مجلس در اخطار و تذکری گفت: بر اساس این اصول و مواد، رئیس جمهور باید وزیر پیشنهادی علوم را به مجلس معرفی می‌کرد.

وی افزود: تعیین سرپرست در وزارت خانه منوط به تشکیل هیات وزیران است نه اینکه هنوز وزیر علوم معرفی نشده، رئیس جمهور بخواهد سرپرست تعیین کند.

نماینده خمینی شهر در ادامه گفت: از طرف دیگر ما باید نحوه‌ هماهنگی بین وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم را بدانیم که با این وضعیت مشخص نیست قرار است وزیر آموزش و پرورش چطور با وزیر علوم در آینده هماهنگ باشد. حتی با فرض این که این موضوع یک استثناء است باید راه چاره‌ای وجود داشته باشد که آن هم استفساریه فوری از شورای نگهبان است.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: اصول مورد استناد شما درست است اما در مواردی احتمال بروز استثناء وجود دارد که این درباره‌ی وزیر پیشنهادی علوم صدق می‌کند. چون همانطور که رئیس جمهور توضیح دادند شب قبل از معرفی هیات وزیران، وزیر پیشنهادی علوم انصراف می‌دهد.

وی افزود: در این شرایط یعنی یک استثنایی به وجود آمده است، قانون می‌گوید اصل بر سر تشکیل هیات وزرا است. سوال این است که نصاب هیات وزرا چقدر  است، طبیعتا اگر یک نفر از هیات وزیران معرفی نشود هیات وزیران دارای نصاب خواهد بود.

لاریجانی در پایان گفت که مخالف استفساریه نیست، اما در مقطع فعلی باید خودمان تصمیم بگیریم و بعدا می‌توانیم از شورای نگهبان تفسیر این موضوع را بپرسیم.

لاهوتی: ما باید در جریان لیست اموال وزرا باشیم، گزارش قوه‌قضاییه را به ما بدهید

همچنین در ادامه جلسه علنی مجلس، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی درتذکری مبتنی بر اصل 142 قانون اساسی با بیان اینکه در این اصل آورده شده است که دارایی رهبری، رییس جمهور، معاونان و غیره باید توسط قوه قضاییه رسیدگی شود، گفت: در صحن مجلس این بحث جدی است. عدد و رقم هایی از دارایی وزرا عنوان می شود که البته من می گویم این ها غیرواقعی است. اما این اصل هم به این معنا نیست که نمایندگان محرم نباشند.
او ادامه داد: در چند روز گذشته خبرهایی در این زمینه در کانال های فضای مجازی دست به دست می شود. شما به عنوان رییس مجلس اگر می توانید تدبیری بفرمایید که ما در جریان ليست اموال ارائه شده باشیم.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر با بیان اینکه من در چند روز گذشته بارها به این موضوع پاسخ داده ام، گفت: آنچه که الزام آور است این است که وزرا لیست اموالشان را به قوه قضاییه بدهند. بعضی از وزرایی که الان مطرح هستند سابقه وزارت داشته اند و می شود از قوه قضاییه درباره اموال آن ها پرسید. اما بعضی از وزرای پیشنهادی جدید هستند که سابقه وزارت ندارند که بشود در مورد آن قضاوت کرد.

او ادامه داد: شما باید بین خودتان و خدای خودتان قضاوت کنید و نمی شود طبق گفته های کانال ها و فضای مجازی عمل کرد. من هم تا جایی که بتوانم این موضوع را بررسی می کنم.

همچنین در ادامه عليرضا رحيمي نماینده مردم تهران در مجلس در اخطاری با بیان اینکه جلسه هايي كه حين جلسه علني مجلس برگزار مي شود، بايد مورد بررسي قرار بگيرد، گفت: يكي از فراكسيون ها اعلام كردند كه مناظره اي بين يكي از وزرا و روساي يكي از كميسيون ها گذاشتند، قاعدتا برگزاري جلسه در كنار جلسه علني هم وقت وزرا را مي گيرد و هم در حين برگزاري جلسه علني درست نيست.
علی لاريجاني هم در پاسخ به او با بیان اینکه ما جلسه اي جز جلسه علني نداريم و هيچ كميسيون و فراكسيوني جلسه ندارد، گفت: بين دو جلسه اين مناظره را مي گذارند. اين جلسه ها منعي ندارد. مي توانند با هم گفتگو داشته باشند و مشورت كنند، زماني كه جلسه علني است نبايد جلسه ديگري باشد. بحث بررسي هيئت وزيران در مجلس موضوع جدي است و همه بايد مشاركت داشته باشند كه دارند.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =