پسر آیت‌الله کاشانی: مصدق چه‌کاره بود که علیه‌اش کودتا شود

پسر آیت الله کاشانی می‌گوید: مصدق و حامیانش که عوامل انگلیسی ها در ایران بودند می‌خواستند در 9 اسفند 31 نهضت ملی را نابود کنند اما آیت الله کاشانی با فداکاری به شاه نامه نوشت که «نباید از کشور بیرون بروی» و جلوی ماجرا را گرفت.

امید کرمانی‌ها: 64  سال از واقعه 28 مرداد 32 می گذرد اما همچنان از وقایع پررمز و راز تاریخ معاصر ایران است. تحلیل های متنوع و متضادی از آن وجود دارد. برخی آن را کودتا یا اجرای برنامه‌ دربار با حمایت خارجی برای ساقط کردن نهضت ملی ایران می‌نامند، بعضی به تغییر عادی دولت معتقدند که مصدق به اهداف نهضت ملی خیانت کرد بنابراین خواست این اتفاق را پیچیده جلوه دهد تا قهرمانانه عرصه قدرت را ترک کند و مورد سئوال قرار نگیرد. خانواده آیت الله کاشانی از دیدگاه دوم حمایت و موضوع وقوع کودتا را از پایه و اساس رد می کنند.

احمد کاشانی فرزند آیت الله کاشانی می گوید: شاه مشروطه حق داشت در نبود مجلس دولت تعیین کند و این کار را انجام داد. یک فرمان برای عزل مصدق و یک فرمان برای نصب زاهدی صادر کرد تا سال ها این مسئله مشخص نبود و کسی نمی دانست در 25 مرداد 32 مصدق فرمان عزلش را دریافت کرد و رسید داد، پس مصدق چه سمتی داشت و چه کاره بود که در 28 مرداد علیه او کودتا شود.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با پسر آیت الله کاشانی را در ادامه بخوانید:

شما 28 مرداد 32 را کودتا می دانید یا قیام ملی؟

من این روز را نه کودتا می دانم و نه قیام ملی.

چرا؟

چون ملت ایران در این ماجرا نقش داشت و جلوی منزل مصدق هم حدود 40 نفر توسط گارد خانه مصدق کشته شدند اما 28 مرداد را به هیچ وجه کودتا نمی دانم. هر کسی مقداری اسناد تاریخی ایران را دیده باشد این مطلب را تصدیق می کند که آن روز کودتایی واقع نشد.

اسناد تازه منتشره از سوی وزارت خارجه آمریکا را ملاحظه کردید؟

خیر، من این اسناد را ندیدم ولی آنهایی که مدعی هستند رویداد 28 مرداد را کودتا بنامند، این اسناد را دیدند و گفتند در این اسناد مسئله تازه ای وجود ندارد.

این طور مطرح می شود که «خانواده آیت الله کاشانی از این بابت می گویند کودتایی در 28 مرداد 32 رخ نداده تا رابطه آیت الله کاشانی با تیمسار زاهدی را توجیه کنند» آیا این طور است؟

روشن شدن این که در روز 28 مرداد 32 کودتایی واقع نشد، مربوط به آن سال ها نیست. تا سال ها بعد از 28 مرداد 32 نیز همه بدون استثنا از کودتای 28 مرداد سخن می گفتند، بعدها اسنادی که بر اثر مطالعات بیشتر منتشر یا کشف شد، معلوم کرد در روز 28 مرداد کودتایی واقع نشد. یکی از مهمترین اسناد این است که کودتا علیه یک مقام مسئول صورت می گیرد. در حالیکه در 28 مرداد 32 مصدق هیچ گونه سمتی نداشت که کودتایی علیه او واقع شود چون در 25 مرداد با فرمان شاه عزل شد. عزلش را نیز خودش پذیرفته بود. یعنی فرمان شاه را دریافت کرد، رسید داد که «دست خط همایونی رسید، محمد مصدق». یعنی او در دادن رسید از نخست وزیری خودش هیچ صحبتی نکرد و متنی را هم که نوشت روی کاغذ سربرگ دار نبود. متن را روی کاغذ معمولی نوشت و تحویل حامل آن فرمان داد.

در مرداد 32 مصدق یکسری نمایندگان دست نشانده انگلیس را خواست و به آنها گفت استعفا دهند به این ترتیب مجلس از اکثریت افتاد ولی برای اینکه یک وجه قانونی برای کنار رفتن آبرومندانه خودش فراهم کند، 12 مرداد 32 رفراندم برگزار شد. رفراندم هم غیرقانونی، شرم آور و مفتضحی بود چون صندوق موافقان و مخالفان تعطیل کردن مجلس را از هم جدا گذاشتند. ضمن آنکه عوامل تهدیدزا و اهانت آمیز کنار صندوق مخالفان بودند مثلا حیوانی را کنار صندوق مخالفان تعطیل کردن مجلس قرار دادند، یک عینکی به چشمش زدند و عمامه ای هم سرش گذاشتند که مثلا آیت الله کاشانی است. امام می گوید «وقتی مصدق این کار را کرد سیلی خورد».

چنین رفراندمی را در کشورهای آفریقایی هم برگزار نمی کنند که صندوق مخالفان و موافقان را جدا کنند و مخالفان تعطیل مجلس را مورد تهدید و اهانت قرار دهند. مصدق بعد اعلام کرد که مردم رأی به انحلال مجلس دادند. نکته آنکه این انحلال را طبق قانون اساسی شاه باید امضا می کرد اما شاه از امضای این رفراندم امتناع کرد چون می دانست چه کاری اتفاق افتاده است، بعد از چند روز اعلام کرد مردم به تعطیل مجلس رأی دادند. این یک امر پارلمانی و متکی بر قانون اساسی بود که در غیاب مجلس شاه حق عزل و نصب نخست وزیر را دارد چون وقتی مجلس نیست ممکلت که نمی تواند بلاتکلیف باشد. شاه مشروطه حق داشت در نبود مجلس دولت تعیین کند و این کار را انجام داد. یک فرمان برای عزل مصدق و یک فرمان برای نصب زاهدی صادر کرد تا سال ها این مسئله مشخص نبود و کسی نمی دانست در 25 مرداد 32 مصدق فرمان عزلش را دریافت کرد و رسید داد، پس مصدق چه سمتی داشت و چه کاره بود که در 28 مرداد علیه او کودتا شود.

نامه مصدق

یکی دو روز قبل از 28 مرداد آیت الله کاشانی نامه ای خطاب به آقای مصدق می نویسد و نسبت به وقوع کودتا هشدار می دهد، از طرفی در همان ایام طیب حاج رضایی را می خواهد و او را به آقای زاهدی مرتبط می کند تا کار حمایت از زاهدی را روز 28 مرداد انجام دهد. پسر آقای طیب اخیرا به خبرآنلاین آمد و گفت «پدر من را آیت الله کاشانی خواست و گفت اگر شاه نباشد ناموس در کشور نمی ماند و ایشان پدر من را به آقای زاهدی وصل کرد». در این رابطه توضیح می دهید؟

نامه آیت الله کاشانی خطاب به مصدق برای 27 مرداد است در آن نامه هم خلاصه ای از 30 تیر 31 تا آن روز مطالبی را گوشزد کرد. وقتی می دانیم کودتایی واقع نشده است چه طور به حاشیه ها پرداخته می شود که آیت الله کاشانی طیب را خواسته است. الان در فیلم های قلابی و سینمایی شعبان جعفری را نشان می دهند، از طیب صحبتی نیست. شعبان جعفری هم تا بعد از ظهر 28 مرداد در زندان مصدق بود.

یعنی شما می گویید بین طیب حاج رضایی و آیت الله کاشانی هیچ ارتباطی نبود؟

بود، همه مردم ایران برای حل مشکلات شان، درد دل یا اخذ رهنمود به منزل آیت الله کاشانی می آمدند و می رفتند چون درب منزل ایشان باز بود. آمدن مرحوم طیب حاج رضایی به منزل آیت الله کاشانی یک امر پیش پا افتاده است که می توانسته در مواقع مختلف واقع شود. من که آن زمان 6 سالم بود ایشان را ندیدم اما آمدن و نیامدنش چه تأثیری دارد که وقتی بخواهیم یک تحول تاریخی و مسئله مربوط به سرنوشت رژیم را بررسی کنیم. چرا راه دور برویم خود محمدرضا شاه 5-6 روز قبل از فوت آیت الله کاشانی به منزل آیت الله کاشانی آمد. از همه مقامات و اُمرا به منزل ایشان می آمدند.

پسر محروم طیب گفت «پدر من خانه آمد، عده ای از طرف آیت الله کاشانی زنگ خانه ما را زدند، پیام دادند که آیت الله کاشانی می خواهد شما را ببیند، پدرم لباس پوشید و با آنها رفت. آیت الله کاشانی به او می گوید اگر شاه نباشد ناموس در کشور نمی ماند. پدرم را با یک عده پیش زاهدی فرستاد، آنجا با زاهدی صحبت داشت، بعد برگشت و داش مشتی های تهران را برای حمایت از زاهدی در روز 28 مرداد ساماندهی کرد.

اینکه پسر مرحوم طیب حاج رضایی چه خبری را برای شما نقل کرد، من سند بالاتر از آن می دهم. آیت الله کاشانی 9 اسفند 31 به شاه نامه نوشت که «تو نباید از کشور بیرون بروی». این عقیده آیت الله کاشانی بود و در نامه هایش نیز وجود دارد. مصدق و حامیانش که عوامل انگلیسی ها در ایران بودند می خواستند در 9 اسفند 31 این اتفاق بیفتد که آیت الله کاشانی با فداکاری جلوی ماجرا را گرفت و نگذاشت نهضت ملی را نابود کنند اما بعد مصدق مرداد سال 32 با تعطیل مجلس خواست به مقصودش برسد.

اما الان قریب به اتفاق مورخان کشور هم اعتقاد به وقوع کودتا در 28 مرداد 32 دارند، می توان گفت تنها کسانی که اعتقاد به کودتا ندارند خانواده آیت الله کاشانی هستند.

خیر این طور نیست. آیا امام عضو خانواده آیت الله کاشانی است. تا سال ها بعد از 28 مرداد 32 همه آن ماجرا را کودتا می گفتند حتی آیت الله کاشانی که منویات مصدق را نمی دانست گفت مصدق با تعطیل مجلس خانه را بر سر خود خراب کرد. در حالیکه مصدق این نقش هنرمندانه را ایفا کرد که رسما این اختیار را به شاه بدهد.

مورخان معتقدند زمینه چینی برای کودتا علیه نهضت ملی ایران از یک سال قبل آغاز شد، حتی اردیبهشت سال 32 وزیر کشور مصدق در یک سخنرانی نسبت به وقوع کودتا هشدار می دهد و بعد از آن هم بارها و بارها به مصدق این مسئله گوشزد می شود که خطر کودتا وجود دارد، بر همین اساس مورخان می گویند نباید در روز 28 مرداد متوقف شد. بلکه باید یک پروسه یک ساله را در نظر گرفت.

مورخان می گویند کودتای 28 مرداد که گوش فلک را هم کر کرده است. حتی صدا و سیما هم با ساختن یکسری فیلم که پُر از تحریف و دروغ است همین را می گوید اما به استناد اسناد و مدارک موجود روز 28 مرداد کودتایی واقع نشد.

رابطه آیت الله کاشانی با تیمسار زاهدی چگونه بود؟ با صحبت هایی که انجام دادید شما معتقدید آیت الله کاشانی از دولت رسمی و قانونی زاهدی حمایت کرد، درست است؟

اولا مصدق کشور را در روز 28 مرداد به آشوب و فتنه کشاند. کشور ناامن بود، مردم متدین به همبستگی ملی و استقلال کشور علاقه داشتند، مراجع همه ناراحت بودند، به خصوص از اینکه حزب توده صحنه گردان در کشور شده بود، به طوری که 400 نفر از اعضای حزب توده در ارتش راه پیدا کرده بودند. بنابراین در چنین شرایطی همه انتظار تغییر و تحول داشتند. تغییر و تحول ایجاد و دولت کاملا قانونی زاهدی برسرکار آمد. این نکته هم فراموش نشود که شاه در آن روزگار در کشور چه جایگاهی داشت، جز عوامل حزب توده و یک عده آدم های بی سروپا کسی به شاه  توهین نمی کرد و اصلا مسئله ای با او نداشتند.

الان عده ای که دارند تاریخ را نقل می کنند شاه را چهره اصلی نشان می دهند در حالیکه آن موقع مسئله اصلی سیاست دولت انگلستان بود که مصدق آن را در ایران اجرا می کرد. وقتی مصدق مجلس را منحل کرد شاه تصمیم قانونی گرفت و مصدق را عزل و زاهدی را نصب کرد اما وقتی زاهدی خواست اقداماتش را درباره انتخابات و قرارداد نفت شروع کند، آیت الله کاشانی پرچمدار مبارزه برای دفاع از قانون اساسی و حقوق مردم بود اما از 30 تیر 31 تا 28 مرداد 32 آنقدر ایشان را لجن مال کرده بودند که برایش هیچ حیثیتی نگذاشته بودند ولی آیت الله کاشانی به تکلیف و وظیفه دینی خودش در پیشگاه خداوند عمل می کرد و در مقابل اقدامات غیرقانونی زاهدی ایستاد و اعلامیه داد.

عده ای آیت الله کاشانی را به عامل سیا بودن متهم می کنند و می گویند ایشان پول از سیا گرفت؛ شما در مقابل این ادعاها چه پاسخی دارید؟

من که نباید به حرف های زشت خائنان پاسخ بدهم.

برخی به استناد همین مسئله و اسناد تازه منتشر وزارت خارجه آمریکا می گویند که باید اسم خیابان آیت الله کاشانی عوض شود.

مردم ایران به لحاظ عِرق ملی، مذهبی و میهنی در سراسر کشور خیابان و محله ای را به نام آیت الله کاشانی نامگذاری کردند. نام کدام خیابان را می خواهند عوض کنند. یکی از دوستان از روستایی در مرکز ایران چند روز پیش به من زنگ زد و گفت اینجا اسم خیابان اصلی روستا را آیت الله کاشانی گذاشتند. آنهایی که می خواهند اسم خیابان آیت الله کاشانی را عوض کنند. باید اول ملت ایران را به خارج از کشور بفرستند و مردم دیگری را بیاورند. که البته هر جمعیتی از دنیا را بیاورند آنها هم صداقت و سلامت آیت الله کاشانی را در دفاع از حقوق ملت و استقلال کشور ستایش می کنند.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 63
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    1 0
    حاجی بی خیال جون مادرت.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    1 0
    اسناد وزارت خارجه امریکا منتشر شد کمی دیر مردم؟ خواب نما شدی
  • آشناي 110 A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    1 2
    مصدق نخست وزير ايران بود
  • بی نام US ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    0 0
    تیتر خوبی نیست.
  • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    0 0
    ان شاالله که اسم خیابان را 28 مرداد بگذارند.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    2 0
    رییس دولت بوده و معمولا کودتاها علیه دولتها صورت می گیره. خبر نداشتی؟
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    0 0
    عجیبه؟؟
  • سیاوش A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    2 0
    پسر آیت الله کاشانیه میخواستین بگه پدرم در کودتا نقش داشته ؟ با این همه کتب و سند تاریخی از همکاران داخلی کودتا چه دیوار هاشای بلندی برای خودش بنا کرده
  • علی A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    1 0
    مصدق زنده است، چون وطن پرستان زنده اند
  • بی نام A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    6 0
    این آقا بقول خودش اون زمان6 ساله بوده چقدر روی حرف های بی منطق هم اصرار داره.
  • شمس تبریزی IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    0 1
    سالروز رستاخیز ملی 28 مرداد را به عموم هموطنان عزیز تبریک و شادباش عرض می کنم
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    0 0
    او کسی بود که صنعت نفت ایران را ملی کرد
  • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    اونوقت شما چکاره اید درباره یک اسطوره ملی اینجوری صحبت می کنید؟
    • بی نام A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
      2 0
      این بابا ژن خوب داره، زیادی هم ژنش خوبه یه عمره از صدقه ژن خوبش روزگار بهش خوش گذشته . بذارید خوش باشه
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    235 6
    ایشون به درد ریاست جمهوری می خوره مثل اقای احمدی نژاد سخنان نقض و حکیمانه میفرمایند
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    244 5
    مصدق همان کسی است که یک بنده خدایی که نسبتی هم با شما دارد هر وقت پولش ته میکشید دست به دامان وی می شد
  • کامبیز IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    79 1
    معروف،آفتاب آمد دلیل آفتابوقتی خود طرف میگوید ما کودتا کرده ایم،وقتی همان شاهی که بقول ایشان در اقدام قانونیمصدق را برکنار کرد،معتقد به قیام ملیبود، حرفهای فرزند آیت الله کاشانی که از قضا حرف و حدیث در مورد مواضع ایشان هست،خود گویای مسائل است اتفاقا اشاره خوبی داشتند. براساس مدارک و روند قضایا نباید مسئله28مرداد را فقط درسال1332بررسی نمود.حادثه9اسفندروزی که شاه به میل خودش عازم خارج از کشور بودو مصدق با امضای قرآن خود را مکلف به حفظ سلطنت می دانست، به نقل شعبان جعفری با اشاره آیت الله کاشانیبخوانیم تحریک ایشانتا آستانه سوءقصد به دکتر مصدقکه منجر به فوت خواهرزاده شعبان جعفری و بازداشت شعبان جعفری شدپیش رفت حادثه مهمی بود.درسال1332قتل تیمسار افشار طوس و نقش مزورانه مظفربقایی و..
  • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    218 4
    اقای کاشانی یه خورده خودتون رو تحویل بگیرید همه عالم و مدارک واسناد میگه کودتا شده،ولی چون بضرر خانواده شماست ویکسری از چیزها در ابهامه،شما انکار میکنیدجالبه...
  • ایران را در یابیم A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    ای رحمت بر شیری که خوردی و مثل یک عده بی سواد مغرض تاریخ را به نفع یک جریان خاص تحریف نکردی.
    • سیاوش IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
      1 0
      همین شما و ایشون با سواد باشن بسه.
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    168 3
    به مردم ایران چیکار دارید از خودتون مایه بگذارید
  • سامان IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    211 5
    مصدق که عزیز ملت و افتخار ایران بود، هست و خواهد بود... شما که بودید و هستید؟؟؟
  • علی رضا BE ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    119 3
    روزی که پدر گرامی شما را فرستادند که با آن بلوا احمد قوام ، سیاستمدار وطندوست ، استخوان خردکرده و کار بلد را کنار بزنند طبیعتا" چندان کاری هم از مصدق بر نمی آمد . حق با شماست که « مصدق چکاره بود » . امٌا این امر کوچکترین افتخاری برای شما ندارد . و پس از کودتا رابطه حوزه علمیه و ملٌت با پدر شما چگونه بود ؟
  • امیر RO ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    168 4
    تمام مدارک بر علیه کاشانی هست. شما بهتر است مستندات و فیلم هایی سازمان سیا رو ی نگاه بندازید.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    154 2
    پس اسم یه اتوبان رو هم سر لشگر زاهدی بگذارند...
  • مهدی IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    140 3
    حرفهای آقای کاشانی هیچ سندیت تاریخی ندارد. بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا تایید کرده که در اوت 1953 مرداد 1332 آمریکا علیه دولت دکتر مصدق کودتا کرد و بابت این مداخله عذر خواهی کرده است. مادلین آلبرایت وزیر خارجه ی دولت کلینتون هم به این مداخله ی آشکار آمریکا در ایران اشاره کرده است، افزون بر این اسناد پیشین سیا و اسناد تازه منتشر شده ی سیا همه حکایت از طرحی دارند به نام «عملیات آژاکس» به سرکردگی «کرمیت روزولت» مامور سیا و با همکاری و هماهنگی ام آی سیکس بریتانیا که در اوت 1953 علیه دولت دکتر مصدق انجام شد.این طرح یک کودتا علیه دولت قانونی کشور بود.جالب اینجاست که آمریکایی ها خود اذعان دارند که علیه دولت دکتر مصدق کودتا کرده اند و حالا برخی مثل این آقا، این را نمی پذیرد. واقعا جالبه.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    96 0
    شما که خودتون میگن دو روز قبل از ۲۸ مرداد کاشانی به مصدق نامه ایی می نویسد و نسبت به وقوع کودتا هشدار می ده پارگراف ذیل دسته نوشته مصدق به شاه ایران پس چه جور میگین هیچ کودتایی رخ نداده
  • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    162 6
    آره ماست منم شیرینه. دم خروس و باور میکنیم، قسم حضرت عباس مال خودت.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    گویا مصدق نخست وزیر بوده حالا آقای کاشانی چه کاره بوده نمیدونم
    • سینا IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      درود به شرف مصدق و امثال مصدق
    • بی نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      91 4
      دوست صمیمی تیمسارز زاهدی و حامی پادشاهی ...
    • محمد حاتمی A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      210 5
      لابد کاشانی نخست وزیر بوده و تاریخ اشتباه نوشته
    • بی نام A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      54 2
      البته آدم خوبه همیشه مشخصه دیگه، اسناد دیگه هم مربوط به سالهای بعد و حرکتهای بعدی، مربوط به موارد دیگه منتشر شده، امیدوارم جرات کنن اونا رو هم بررسی کنن
  • افشین IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    به پسر کاشانی بفرمایید شما چه کسی هستید که می خواهید تاریخ رو سلیقه ای عوض کنید؟؟
    • حميد IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      108 5
      پاك كردن صورت مسئله .خيلي راحت تر از پاسخ دادن به شبهات هستش ظاهرا . كلا اشتباهي رفتن در خونه مصدق . ايشون كلا كاره اي نبوده .شعبون بي مخ و حسين رمضون يخي و طيب حاج رضايي و ......اومدن برن دم خونه قوام تو سي تير فعلي سر از كاخ در اوردن همينطوري يهويي .
    • بی نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      72 2
      نفرمائید مثل اینکه میخوای از مملکت بیرونت کنن
    • محمد A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
      0 0
      متاسفم برات خبرانلاین.چون این 6 امین باریه که مننظر میدمو شما پخش نمیکنین
  • بي نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    218 5
    تاريخ عوض شدن ندارد. در كرمانشاه؛ مردم به ميداني كه كاشاني نام دارد مصدق ميگويند..
  • محمود IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    161 6
    چقدر تعصب و نسبت خانوادگی میتونه آدم رو از دیدن حقایق دور کنه ...
  • بدون شرح A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    133 3
    آقازاده کاشانی
  • سحر IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    خوبه که طبق آخرین اسنادی که سیا منتشر کرد نشون داد که کاشانی با انگلیس همکاری میکرده حتی فیلمش هم پخش شده که چند ساعت بعد از کودتا کاشانی با عوامل انگلیس میرن خونه مصدق
  • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    66 2
    زیاد جدی نگیرید حالش خوب نیست ظاهرا...
  • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    70 3
    بابا خود امریکایی ها هم گفتن کودتا بوده ایشان بهتر توضیح بدهند وقتی شاه بعد کودتا به کشور برگشت ایت الله کاشانی به استقبال شاه ایران رفت
  • مهدی A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    162 3
    مصدق در نزد عموم محبوبتر از کاشانی است و عده ای سعی میکنند کاشانی را پررنگ‌تر و مثبت تر از آنچه بود نشان بدهند.
  • کیوان IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    حرفها و افکار این آقا چقدر به امثال شعبان جعفری و اردشیر زاهدی و در کل سلطنت طلبها شباهت داره ، مصدق مرد سیاستمدار بزرگ و باسواد تاریخ معاصر ایران است
  • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    46 5
    1984
  • بی نام US ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    113 4
    چقدر جواب های بی ربط و غیر منطقی داده....نه تو و نه هیچ کس دیگه نمی تونه مصدق رو در ذهن مردم خراب کنه.
  • عبدالله A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    120 5
    اکنون دیگر قسمت بیشتر اسرار محرمانه کودتای 28 مرداد آشکار شده و خادم و خائن مشخص شده اند امروز مردم بر باورشان مبنی بر اینکه قهرمان ملی دکتر مصدق است افزوده شده و بدون توصیه گرفتن از هر فردی نام کاشانی را از خیابانها پاک و نام مصدق را بر خیابانها میگذارند.
  • بی نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    100 8
    خیلی جالبه .وزیر خارجه آمریکا و رئیس جمهورشون بعلاوه سیا و ام ای سیکس میگن کودتا کردیم ایشان میگن کودتا نشده
  • بی نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    108 6
    پسر كو ندارد نشان از پدر
  • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    88 4
    اینم شده پسر دکتر حسابی، ولش کنین بنده خدا رو.
  • احمدی IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    67 4
    پسر کاشانی نکته ی ظریفی را بیان کرده اند که تا پیش از این نشنیده بودمبدون مسئولیت رسمی بودن مصدق در 28 مرداد که لزوما به معنای درست بودن این ادعا نیست اما اگر مصدق عامل انگلیس بود چرا ملی شدن نفت با محوریت مصدق به زیان این کشور تمام شد؟ الان هم اسناد منتشره نشان می دهد که انگلیس و آمریکا به دست داشتن در کودتا علیه مصدق اذعان دارند. پس هم کودتا رخ داده و هم انگلیس در آن نقش داشته بنابراین انگلیس منطقا نمی توانسته علیه مجری سیاست های خودش کودتا کند ضمنا نگاه پسر کاشانی آمیخته با سوگیری و غرض ورزی ست و همین اعتبار ادعاهایش را زیر سوال می برد. ای کاش بی طرفانه سخن می گفت.
  • بی نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    364 5
    یکی ایشون خیلی قشنگ تاریخو تعریف میکنه یکی هم آقای معتضد ...
  • بی نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    82 2
    نقش کاشانی به اندازه شعبان در کودتا پررنگ است
  • رضا IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    56 2
    متاسفانه وجود چنین افرادی در جامعه امروز ایران، باعث شده که برای یافتن واقعیت ها به استناد سازمان سیا اعتماد کنم.
  • سعید IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    مصدق کسی بود که قلبش برای ایران می تپید .
  • بی نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    55 2
    بت سازی ایرانیها ،فرهنگ فرار از مسئولیت.
  • شاهین A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    93 6
    "مصدق کشور را در روز 28 مرداد به آشوب و فتنه کشاند." از همین یک جمله می توان ناتوانی مطلق در دفاع از عملکرد پدر برزرگ رو درک کرد. خیلی بده که هیچ راهی برای دفاع نداشته باشی و به جاش مجبور باشی که بگی: "من که نباید به حرف های زشت خائنان پاسخ بدهم."
  • بی نام A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    93 4
    مصدق چه کاره بود که علیهش کودتا شود؟؟؟؟؟؟ شما فکر کنم از معاونای اقای احمدی نژاد بوده باشی که همه رو هیچ کاره میدونید اقای کاشانی. نه تاریخو قبول دارید نه هیچ کسو
  • بی‌بی‌ EU ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    32 4
    اول‌اینکه‌خداوندرحمانست‌ورحیم‌وپوشاننده‌عیبها،بعداینکه‌حکمتهایی‌درکارخداهست که‌بشرازدرک‌آن‌عاجزه،اگه‌صلاح بودکه‌دم‌خروس‌اززیرپوشن بعضیابزنه‌بیرون‌چه‌غوغایی‌میشد،مخصوصا‌اونایی‌که‌بازاهدی ودیگران‌پالوده‌میخوردن.،ای‌آقاخودش‌گفته‌که‌.مرحوم‌مصدق‌روی‌یک کاغذبی‌مارک معمولی‌به‌قاصدجواب‌داده،محکم،تاریخی،خیلی‌فهم‌لازمه‌برافهمیدن‌معنیش،خودبزرگ‌بینی‌جلو‌بصیرت‌رومیگیره
  • بی نام DE ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    67 5
    اتفاقا اگر بخواهند عوض کنند عوض میشه مثل اب خوردن و با همین ملت
  • حمید A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    68 2
    شما اول بگو کاشانی چکاره بوده بعد می رسیم به مسئولیت مصدق.عکس حاج اقا رو هم کنار کودتاچی ها دیدیم اقای کاشانی.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    0 0
    نوه دکتر مصدق پزشک است نوه آقای کاشانی چه کاره است؟