ایسنا نوشت: بعد از دو ماه بحران دیپلماتیک میان عربستان سعودی و قطر دیدار یکی از اعضای ناشناخته خانواده سلطنتی قطر با پادشاه عربستان جبهه جدید و عجیبی را در جنگ سرد میان این دو کشور باز کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پادشاه عربستان در هفدهم ماه اوت دستور بازگشایی مرز قطر را برای ورود حجاج قطری برای شرکت در مراسم حج در مکه داد.

پس از اعلام این تصمیم در ابتدا همگان تصور کردند که گشایشی در بحران میان دو کشور ایجاد شده است اما این تصمیم پس از دیدار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با شیخ عبدالله بن علی بن عبدالله بن جاسم آل ثانی اتخاذ شد. این اولین دیدار دو مقام میان دو طرف پس از وقوع بحران بود.

مقامات عربستان سعودی بر نقش این شیخ رمزآلود قطری در بازگشایی مرز دو کشور تاکید کرده و آن را برجسته کردند. سپس گزارش شد که ملک سلمان، شیخ عبدالله را در محل اقامت خود در مراکش پذیرفته است.

دوحه بلافاصله اعلام کرد که شیخ عبدالله برای یک ماموریت شخصی نه از سوی دولت قطر به عربستان سعودی سفر کرده است. وی پسر علی بن عبدالله آل ثانی، امیر پیشین قطر است.

این سفر گمانه‌زنی‌ها را درباره این شیخ مرموز قطری درباره احتمال حضور وی در رهبری کنونی قطر افزایش داد.

این در حالی است که یک کارشناس استراتژیک امور قطر در لندن با رد این احتمال اعلام کرد: شیخ عبدالله بن علی در حلقه بسیار نزدیک پادشاهی حضور ندارد.

با این حال این تحلیلگر امور استراتژیک بر این باور است که دیدارهای انجام شده در عربستان سعودی و مراکش برای افزایش فشار بیشتر علیه قطر است.

وی ادامه داد: سعودی‌ها این دیدارها را بسیار برجسته کرده و در رسانه‌هایشان جنجال به راه انداختند.

با این حال یک استاد دانشگاه ژئوپلتیک در پاریس اعلام کرد: اگر واقعا این دیدارها در راستای تغییر رژیم قطر انجام می‌گرفت سعودی‌ها این دیدارها را علنی نمی‌کردند. بسیار احمقانه است که تصور کنیم که تغییررژیم محتمل است. عربستان سعودی نیز این مساله را می‌داند. وفاداری قطری‌ها به تمیم بی قید و شرط است. 

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =