ایرنا نوشت: رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا ضمن اعلام حمایت بی قید و شرط از گفت و گوهای صلح دولت افغانستان و گروه طالبان، مشروعیت سیاسی طالبان را مشروط به پیوستن این گروه به مذاکرات و پایان جنگ دانست.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به سخنرانی دیشب ترامپ، آن را رویکرد جدید آمریکا به جنوب آسیا خواند و اعلام کرد: لازم است برای ایجاد شرایطی برای (ایجاد) ثبات در منطقه، با پاکستان، افغانستان و هندوستان تعامل دیپلماتیک برقرار کرد.

رکس تیلرسون در بیانیه ای که در تارنمای وزارت امور خارجه منتشر شد، افزود: این راهبرد جدید نشانگر حمایت آشکار از مردم و دولت افغانستان است و آمریکا به حمایت از دولت و نیروهای امنیتی افغانستان در مبارزه علیه تروریست ها و جلوگیری از ایجاد دوباره پناهگاه (برای تروریستها) در این کشور ادامه خواهد داد.

تیلرسون در تشریح تفاوت راهبرد جدید دولت ترامپ با دولت پیشین آمریکا نوشت که در این راهبرد مهلت های ساختگی جایی ندارد و به طالبان هشدار داد که در عرصه جنگ پیروز نخواهند شد.

تیلرسون افزود: راه طالبان به سوی صلح و مشروعیت سیاسی از مذاکره و دستیابی به مصالحه سیاسی برای پایان جنگ می گذرد. ما آماده ایم تا بدون قید و شرط از گفت و گوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان حمایت کنیم. ما از جامعه جهانی و به خصوص همسایگان افغانستان انتظار داریم تا به آمریکا در حمایت از روند صلح افغانستان بپیوندند.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به آسیب های فراوان پاکستان از تروریسم تاکید کرد که اسلام آباد می تواند شریک مهمی در برقراری صلح و ثبات در منطقه باشد.

تیلرسون افزود: ما از پاکستان انتظار داریم تا علیه گروههای ستیزه جوی مستقر در آن کشور که منطقه را تهدید می کنند اقدام قاطعی انجام دهد. برای منافع آمریکا و افغانستان حیاتی است که پاکستان مانع این پناهگاههای تروریستها شود.

وی همچنین با اشاره به نقش هند در برقراری صلح و ثبات در منطقه از نقش آفرینی دهلی نو در حمایت از نوسازی سیاسی و اقتصادی افغانستان استقبال کرد.

دونالد ترامپ شامگاه دوشنبه به وقت محلی در جمع گروهی از نظامیان و شخصیت های سیاسی آمریکا، راهبرد جدید واشنگتن در قبال افغانستان را تشریح کرد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: سیاست های راهبردی ما در افغانستان و جنوب آسیا به طور قاطع تغییر خواهد کرد. درباره تعداد نیروها و یا برنامه های نظامیان حرفی نمی زنیم تا دشمنان مطلع نشوند.

وی افزود: ما به حمایت از دولت افغانستان و نیروهای این کشور در مقابله با طالبان تا دستیابی به صلح کامل ادامه می دهیم. ما اهل ملت سازی نیستیم و فقط تروریست ها را خواهیم کشت. دوران کشورسازی یا تبدیل نظامی دیگر کشورها به شکل خودمان تمام شده است.

ترامپ با بیان این که قدرت نظامی به افغانستان و دیگر کشورها دموکراسی نمی برد، تصریح کرد: از این پس واقعیت های موجود در افغانستان و نه برنامه ریزی های از پیش هستند که استراتژی های آمریکا اقدامات آینده را تعیین می کنند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =