۰ نفر
۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۹

ایرنا نوشت: تنها چند ساعت پس از طرح ادعاهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران در دیدار با رییس جمهوری روسیه، این کشور مواضع تکراری و ضدایرانی بنیامین نتانیاهو را رد کرد.

نتانیاهو عصر چهارشنبه در دیدار با ولادیمیر پوتین در شهر سوچی روسیه نارضایتی خود را از همکاری ایران و سوریه برای مبارزه علیه تروریسم در این کشور اعلام کرد.

وی با ادعای خطرساز بودن ایران در عرصه بین المللی گفت: تهران در حال محکم کردن جایگاه خود در سوریه است.
چند ساعت پس از طرح این ادعای نتانیاهو، مسکو اعلام کرد که نقش تهران در حل و فصل مشکل سوریه سازنده است و همکاری نزدیکی با مسکو در این زمینه دارد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در نیویورک گفت که «ما از مواضع اسرائیل در قبال ایران آگاه هستیم، اما نقش این کشور را در سوریه سازنده می دانیم.»

بنا به این گزارش، وی در باره موضع رژیم صهیونیستی در قبال نقش ایران در سوریه به خبرنگاران توضیح می داد.
نبنزیا همچنین تاکید کرد که در واقع با تلاش های روسیه، ایران و ترکیه روند مذاکرات آستانه برای سوریه شکل گرفت، سه منطقه ی عاری از درگیری تشکیل شد و کار ایجاد چهارمین محدوده امن هم آغاز شده است.
دیپلمات بلندپایه روس در پایان گفت که «ما همراه ایران از نزدیک کار می کنیم تا هر چه زودتر نقطه پایانی بر درگیری های سوریه بگذاریم.»

نتانیاهو همچنین در دیدار با پوتین بدون اشاره به بارها عملیات بمب افکن های رژیم صهیونیستی علیه نظامیان سوری برای حمایت از تروریست ها در سوریه، گفت: ما همه با تلاش های مشترک بر داعش غلبه می یابیم که اقدامی بسیار مهم است.
وی افزود: اما هر جا که داعش شکست می خورد و تروریست ها از بین می روند، ایران خلاء را پر می کند.

سابقه مخالفت روسیه با مواضع ضدایرانی رژیم صهیونیستی
پیشتر روسیه مواضع رژیم صهیونیستی را در زمینه همکاری مسکو با تهران و حزب الله لبنان برای مبارزه با تروریسم رده کرده بود.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این باره گفته است: مسکو، تهران و حزب الله حامی سوریه علیه تروریسم هستند.
وی دوم اردیبهشت ماه سال جاری با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد کشورهای غربی به مبارزه واقعی با گروههای تروریستی در سوریه، گفت: مسکو، تهران و حزب الله حامی دمشق برای مبارزه با تروریسم هستند.

 لاوروف در جمع خبرنگاران گفت: وضعیت در سوریه بسیار پیچیده است و ادامه فعالیت تروریست ها وضع دشواری را در این کشور به وجود آورده است.

پایگاه خبری وزارت خارجه روسیه به نقل از سخنان لاوروف نوشت که ارتش سوریه با حمایت نیروی هوافضای روسیه، مستشاری نظامی ایران و اعضای جنبش حزب الله لبنان بنا به درخواست دمشق به مبارزه با تروریسم ضدسوری کمک می کنند.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی با رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد که این رژیم و مسکو در باره اوضاع سوریه اختلاف مواضع زیادی دارند.

پس از تجاوزهای هوایی رژیم صهیونیستی و هدف قرار دادن نظامیان سوری که در حال مبارزه با تروریست ها هستند، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین به تل آویو هشدار داد و تاکید کرد که باید به حق حاکمیت سوریه احترام گذارد و از تجاوز به این کشور خودداری کند.

وی 9 اردیبهشت ماه اعلام کرد: بر لزوم احترام به حق حاکمیت سوریه تاکید می کنیم و معتقدیم از انجام هر اقدامی که منجر به افزایش تنش ها در منطقه می شود، باید خودداری کرد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز با اشاره به اطلاعات خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) و به نقل از یک مقام ارتش این کشور، گفت که این اقدام، تجاوز آشکار بود که در جریان آن تاسیسات واقع در جنوب غرب فرودگاه دمشق مورد حمله قرار گرفت.
زاخارووا گفت: در حالیکه نظامیان اسرائیلی از اظهارنظر در باره این حمله هوایی خودداری کردند، وزیر حمل و نقل اسرائیل بیان کرد که حمله به فرودگاه دمشق کاملا با سیاست های اصولی ما مطابقت دارد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: مسکو اعمال تجاوزگرانه علیه سوریه را محکوم می کند و آن را غیرقابل قبول و مغایر اصول، معیارها و قوانین بین المللی می داند.

وی افزود: از همه می خواهیم به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه به عنوان کشور مستقل و عضو سازمان ملل احترام بگذارند. همچنین لازم می بینیم در این رابطه در باره قوانین بین المللی و نقض آن که در سال های اخیر بارها شرکای غربی از آن سخن گفته اند، یادآوری کنیم.

زاخارووا تاکید کرد: نقض حق حاکمیت سوریه هر قدر هم که بخواهند توجیه کنند، پذیرفتنی نیست. این اقدام ها صلح و امنیت بین المللی را به خطر می اندازد و پایه های نظام جهانی را به لرزه در می آورد.
با توجه به تضاد گسترده مواضع منطقه ای رژیم صهیونیستی و روسیه، پیش بینی اینکه نتانیاهو بتواند فردا به ناکامی های مکرر در مذاکرات قبلی خود پایان دهد، تقریبا ناممکن است.

ثبات مواضع مسکو در همکاری با تهران، دمشق و حزب الله علیه تروریسم، تاکید بر حمایت از برجام و لزوم اجرای آن بر خلاف ادعاها و فشارهای رژیم صهیونیستی، نشان می دهد دستاوردهای این سفر نتانیاهو، فقط می تواند تلاش برای توسعه همکاری های اقتصادی، رایزنی های سیاسی و تداوم هماهنگی ها برای جلوگیری از برخورد هواپیماهای نظامی این رژیم و بمب افکن های روسی بر فراز سوریه باشد، زیرا انتظار نمی رود روسیه راهبردها و همکاری های موفق منطقه ای خود را به خاطر رژیم صهیونیستی نیمه تمام رها کند.

52311

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 700415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    1 1
    زیاد به این مواضع خوشبین نباشید . اتفاقا پشتش خیلی داستان هست . باید با دیده تردید به روس ها نگریست . امیدوارم حاکمیت دلخوش به روس ها نباشد وگرنه ضربه خواهد خورد
  • بی نام A1 ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    1 1
    به حمایت های روسیه نباید دلخوش بود. روسها هرجا منافعشون حکم کنه از این رو به اون رو می شن. کلا آدمهای قابل اعتمادی نیستن. آمریکایی ها بیشتر از متحدانشون حمایت می کنن و در این راه ثابت قدم تر هستند.