تلاش استان سمنان برای تدوین استاندارد ملی گلیچ بافی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: برای نخستین بار در استان سمنان، استانداردسازی رشته بومی گلیچ بافی در حال انجام است و به زودی استاندارد ملی ایران برای ویژگی‌ها و آیین کار رشته بومی گلیچ‌بافی تدوین می‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین ، «جعفر صفاخواه» امروز و در گفت و گويي افزود: پیش‌نویس ‌این استاندارد با برنامه ریزی این معاونت و توسط کارشناسان موسسه پژوهش هنر برزان و پس از بررسی و تبادل نظر با اساتید گلیچ‌بافی و کارشناسان صنایع دستی در کمیسیون‌های متعدد تدوین شد و به زودی به ‌عنوان استاندارد ملی ایران مصوب می‌شود.
وی هدف از تدوین استاندارد گلیچ‌بافی را تعیین ویژگی‌های مواد اولیه، ابزارهای تولید، ساختار محصول نهایی، آیین کار تولید، بسته‌بندی و نشانه‌گذاری این رشته عنوان کرد و گفت: کسب جایگاه مناسب گلیچ‌بافی در رتبه‌بندی جهانی، سهولت در گسترش تجارت بین‌المللی محصولات گلیچ‌بافی، ارتقای کیفیت تولید، خدمات و رشد صادرات محصولات، جلوگیری از تولید، صدور و فروش محصولات گلیچ نامرغوب، افزایش و بهبود ارزش هنری و کیفیت محصولات از دیگر فواید استانداردسازی این رشته صنایع دستی است.
وی افزود: نسخه الکترونیکی این استاندارد‌، با هدف بهره‌برداری صنعت‌گران، پژوهشگران و سایر علاقه‌مندان، به زودی بر روی وب‌سایت سازمان ملی استاندارد ایران به نشانی www.isiri.org قرار می‌‌گیرد.
صفاخواه افزود: گلیچ‌بافی، یکی از رشته‌های نساجی سنتی ایران و رشته بومی استان سمنان است که در آن، با استفاده از دستگاه پارچه‌بافی دو- وردی، منسوج نقش‌دار از جنس الیاف پشم و یا الیاف پشم‌ و پنبه تولید می‌شود.
وی گفت: در گذشته، تولید منسوج گلیچ بیشتر در روستاهای شمالی استان سمنان (روستاهای پرور، کُلیم، کاورد، اُروست، فولادمحله، رضاآباد و چاشم، خطیرکوه، بادله‌کوه، ابرسج، دشت شاد و دروار) رواج داشت و با ابعاد و نام‌های گوناگون مانند زیرانداز، خورجین، حمام‌سری، آینه‌کیسه، گلیچ تابلونما، اسب‌سری، پادری، کج‌کیسه و کُرسی‌سَری و پتو برای مصارف مختلف تولید می‌شد.
وی با بیان اینکه امروزه نیز این منسوج در چند اندازه مشخص به‌عنوان زیرانداز، پادری و سجاده به‌کار می‌رود، افزود: ‌ این دست‌ بافته ‌نیز مانند دیگر محصولات صنایع دستی ناشناخته مانده است و خطر منسوخ شدن، آن را تهدید می‌كند. معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: ازآنجا که منسوج گلیچ یکی از نفیس‌ترین پارچه‌های کاربردی ایران محسوب می‌شود و دارای ارزش فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است، تدوین استانداردهای ملی مربوط به این محصول با هدف حفظ و توسعه آن، ضروری است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =