حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن با انتشار پیامی در کانال تلگرامیش اسنادی را مربوط به وزارت امور خارجه انگلیس منتشر کرد که حاوی دستورالعمل این وزارتخانه به مقامات رسمی این کشور درباره کاربرد نام صحیح 'خلیج‌ فارس' است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بعیدی نژاد امروز (پنجشنبه) در این پیام نوشت:

دکتر مجید تفرشی از محققان برجسته اسناد تاریخ ایران، به‌ویژه اسناد محرمانه‌ خارج شده از آرشیو محرمانه‌ی وزارت امور خارجه انگلستان، اخیراً به سند محرمانه‌ای که حاوی دستورالعمل وزارت امور خارجه انگلستان به مقامات رسمی آن کشور در خصوص به‌کارگیری نام صحیح خلیج‌فارس است، اشاره کرده که در هشتم مه ١٩٧٨ (١٨م اردیبهشت ١٣٥٧) صادرشده است.

وی افزود: این سند درباره به‌کارگیری نام صحیح خلیج‌فارس است و طی آن دستورالعمل لازم به مقامات این کشور پیرامون به‌کارگیری نام صحیح این قلمرو آبی، با در نظر گرفتن شرایط سیاسی روابط این کشور با کشورهای عربی ازیک ‌طرف و حساسیت جدی مردم ایران (از طرف دیگر)، صادرشده است که به نظر می‌رسد امروز هم بر همان سیاق عمل می‌شود. محتوای این سند دلیل دیگری بر اثبات درستی و اصالت تاریخی نام خلیج‌فارس است.

بعیدی نژاد ادامه داد: محورهای اصلی این سند بدین شرح است: الف-نام صحیح این قلمرو آبی، 'خلیج‌فارس' است، ب- به کار بردن هر عنوان دیگری، توهین جدی به ایرانیان است و نشان داده که به قراردادها و مذاکرات با ایران لطمه زده است. دولت‌های عرب نهایتاً می‌توانند کلمه 'خلیج' را بپذیرند ( گر چه ترجیح می‌دهند از عبارت 'خلیج عربی' استفاده کنند)، ج-می توان در استفاده‌های روزمره از کلمه 'خلیج' بدون پسوند استفاده کرد، ولی در مکاتبات با طرفهای ایرانی اگر نیاز به رفع ابهام باشد، یا حذف پسوند خلیج به سوءتفاهم جدی در زمینه موضع بریتانیا منجر شود، می‌توان از نام کامل 'خلیج ‌فارس'استفاده نمود. در این شرایط، می‌توان در متن یک‌بار از نام 'خلیج‌فارس'، و برای کاربردهای بعدی از 'خلیج' استفاده کرد و د- 'هرگز' نباید از عبارت 'خلیج عربی' استفاده شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب گذشته (به وقت تهران) پس از ماه ها جنجال آفرینی تبلیغاتی درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و آنچه او اقدامات ثبات زدایانه ایران در منطقه می نامد، راهبرد جدید دولتش را در این باره اعلام کرد و از جمله گفت که پایبندی ایران به برجام را تایید نمی کند و تصمیم گیری درباره سرنوشت برجام را به کنگره آمریکا خواهد سپرد.

وی در آن سخنرانی به رغم اینکه سعی کرد بین مردم و حکومت ایران جدایی اندازد، علاوه بر دروغ های تاریخی برای نمونه در نسبت دادن انفجار پایگاه الخبر عربستان و سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا در دهه 1990 میلادی که هر دو کار القاعده بود، از خلیج فارس با نامی جعلی یاد کرد که با نگاهی بر فضای مجازی و نظرات حتی کارشناسان و رسانه های معتبر جهانی در روزهای اخیر، برانگیخته شدن خشم و مخالفت کثیری از ایرانیان با وی و همنوایی آنها با یکدیگر فارغ از گرایش های سیاسیشان مشهود است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
    2 0
    امروزه سند فقط پوله ترامپ با پول مفت و باد اورده عربستان باد شده چکار سند مند دارد