۰ نفر
۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹

مرتضى ایمانى راد، کارشناس بین المللی انرژی در یادداشت خود در کانال تلگرامی موسسه مطالعاتی بامداد به شرایط اقتصاددان ها در کشور پرداخت.

شركتها و موسسات اقتصادى حامل توسعه اند و مديران اين موسسات عامل توسعه دولتها و حكومتها تنها يك وظيفه دارند و آن هم حمايت از اين عاملين است .  روشنفكران و سياسيون همه دولت را به نقد ميكشند كه چرا به اقتصاد نمى رسيد ولى اصلا مشخص نيست كه منظورشان از اقتصاد چيست و كيست . روزنامه ها هم يا دارند دولت را نقد ميكنند يا ميزنند و يا حمايت ميكنند. انگار عامل توسعه دولت است كه اگر كوتاهى كند بايد آن را بزنند و يا نقد كنند.

چقدر راجع به بانك مركزى گفتگو ميكنيم و نميدانيم كه همه اين دفتر و دستك ها تنها براى اين است كه عاملين توسعه بتوانند كار خود را بكنند. در دانشگاهها همه دارند به دولت پيشنهاد مى دهند كه چنين كن و چنان كن . استاد خوب و بد تنها از نظر كيفيت پيشنهادات وى به دولت ارزيابى مى شود. اقتصاددانان معروف آنهايى هستند كه يا در بدنه دولت كار ميكنند و يا به دولت مى تازند. اين شده سند هويت .ترديد ندارم كه همه هم حسن نيت دارند. ولى واقعا چهل سال است راجع به دولت داريم حرف ميزنيم و نميدانيم كه موضوع اصلى توسعه كشور تحرك در موسسات اقتصادى و بستر سازى ( و نه حمايت ) براى حركت آنها است .

وقتى به دور و بر خود نگاه ميكنم ميبينم كه همه چيز دولتى شده . انگار در خونمان نگاه دولتى تزريق شده است . خيلى دوست دارم كه يك دانشجويى دكترى اقتصاد بيايد و تحقيق كند و ببيند از كل مقالات و سخنرانى ها و تحقيقات اقتصادى ، چند تاى آن به موسسات اقتصادى و مديران اقتصادى توجه كرده است . متاسفانه سيستم "خيريه اى " دولت اين مديران را هم به خود وابسته و معتاد كرده و قدرت ساختن و خلاقيت را از آنها گرفته . حتى واژه بخش خصوصى را هم خراب كرده ايم . بخش خصوصى آن بخشى است  كه نياز به حمايت دارد ! آنى كه دارد حمايت مى شود و از رانت دولتى استفاده ميكند بخش دولتى است .

من با تجربه سى ساله كار كردن با اين مديران ميدانم كه مديران قدرتمند اين كشور اگر از جلوى راهشان كنار بروند كارى خواهند كرد كارستان . آنها در تاريخ ايران چندين بار اين كار را كرده اند و نيازى به اثبات ندارد. 

جمعه ٢٨ مهر ٦٩  

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =