مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه ۱۲۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب قم فرسوده است، گفت: فقط ۳۴ درصد این شهر از خدمات شبکه فاضلاب بهره‌مند هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم، علی جان صادق پور در جلسه بنیاد قم پژوهی که با موضوع «بررسی وضعیت فاضلاب شهر قم» برگزار شد در سخنانی دسترسی و برخورداری۱۰۰ درصد جمعیت شهری و روستایی کشور به آب شرب بهداشتی و دسترسی و برخورداری ۶۰ درصد جمعیت شهری و ۳۰ درصد جمعیت روستایی به سامانه‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب را از رئوس افق چشم‌انداز صنعت آبفای کشور برشمرد و گفت: شرکت آب و فاضلاب استان قم در این راستا برنامه‌ریزی‌های لازم را در دست اجرا دارد.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از تاریخچه مطالعات و اجرای شبکه فاضلاب در شهر قم پرداخت و اظهار داشت: آغاز مطالعات طرح جامع فاضلاب قم در سال ۱۳۶۵ باهدف جلوگیری از آلودگی منابع زیرزمینی، برگشت آب به چرخه طبیعت، توسعه کشاورزی و کویر زدایی در سه مرحله به مرحله اجرا درآمد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه مرحله نخست این طرح حدود ۳۸۰ هکتار از اراضی شهر و جمعیتی بالغ بر ۱۱۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: ‌ ‌این مرحله در نوار میانی شهر قم و دو طرف رودخانه قم با حریمی ‌حدود ۲۵۰ متر و باهدف حفظ چاه‌های آب شرب موجود در بستر رودخانه اجرا شده است.

وی مرحله نخست طرح جامع را در برگیرنده حدود هزار و ۶۸۶ هکتار از اراضی شهر و جمعیتی بالغ بر ۳۷۵ هزار نفر اعلام کرد که دو ضلع شمال و جنوب قم را شامل می‌شود.

صادق‌پور با اشاره به اینکه مرحله دوم طرح جامع مساحتی در حدود ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار و جمعیتی بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود، گفت: ‌ ‌این مرحله کل محدوده‌های تعریف شده منطبق بر طرح جامع شهر قم را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه مرحله‌بندی اجرای طرح جامع فاضلاب قم بر اساس مشکلات اجرایی و معضلات شهری انجام شده است، یادآور شد: در حال حاضر شبکه فاضلاب در ۵۴ درصد مساحت موجود شهر قم به اجرا رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۳۴ درصد جمعیت شهر قم از شبکه فاضلاب بهره‌مند هستند، گفت: امیدواریم با توجه به حجم عملیات صورت گرفته و سرمایه‌گذاری‌ها و تسهیلات ایجاد شده شاهد اقبال هر چه بیشتر شهروندان به بهره‌مندی از خدمات شبکه فاضلاب در مناطق آماده بهره‌برداری، باشیم که البته در این زمینه ضرورت فرهنگ‌سازی بیش از پیش احساس می‌شود.

وی طول شبکه‌های فاضلاب اجرا شده در شهر را بیش از ۹۰۰ کیلومتر تا پایان آبان ماه اعلام کرد و گفت: ۸۱ هزار فقره انشعاب فاضلاب نیز تا پایان آبان ماه سال جاری به مشترکین واگذار شده است.

صادق‌پور با بیان اینکه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب قم، پاسخگوی حدود ۵۰ درصد جمعیت فعلی شهر است، ظرفیت این تصفیه‌خانه‌ها را سالانه ۴۳ میلیون مترمکعب عنوان کرد و اظهار داشت: میزان فاضلاب تصفیه‌شده از حدود ۴ میلیون مترمکعب در سال ۸۳ به حدود ۲۴ میلیون مترمکعب در سال ۹۵ رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سرمایه‌گذاری کلان و قابل توجه انجام شده در بخش فاضلاب و اخذ وام بانک توسعه اسلامی به ارزش ۷۰ میلیون یورو و سایر منابع اعتبارات از جمله سفر مقام معظم رهبری و تشویق مردم جهت خرید و وصل انشعاب فاضلاب گفت: متأسفانه مشکلات و چالش‌هایی که عمدتاً از نوع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بر سر راه وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم فرسودگی بیش از ۱۲۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب شهر قم و نیاز به اصلاح فوری آن، نیاز به اصلاح کلیه خطوط بتنی فاضلاب به طول ۳۰۰ کیلومتر تا ۱۰ سال آینده، کمبود اعتبارت دولتی در بخش فاضلاب جهت نوسازی و توسعه، تعرفه‌های پایین و عدم جبران هزینه‌های بالای احداث و بهره‌برداری از تأسیسات فاضلاب و زیان ده بودن این بخش، ورود برخی از روان آب‌های غیرمجاز شهری به شبکه فاضلاب و افزایش بار هیدرولیکی شبکه و تصفیه به دلیل عدم اجرای طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی توسط شهرداری و ورود آب باران شهر در زمان بارندگی به شبکه فاضلاب و ایجاد پس‌زدگی آب باران به منازل برخی مشترکین را از جمله چالش‌های اجرای شبکه‌های فاضلاب در شهر برشمرد.

وی بهبود و ارتقای بهره‌برداری از تأسیسات فاضلاب، خروج بخش فاضلاب از وضعیت زیان دهی، افزایش رضایتمندی مشترکین و بالا رفتن شاخص‌های استقبال مردم در استفاده از خدمات فاضلاب، افزایش درصد جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب، اولویت‌بندی اجرای شبکه فاضلاب و برنامه‌ریزی برای فروش پساب را از جمله اهداف کلی شرکت آب و فاضلاب ذکر کرد و گفت: راهبردهایی نیز برای رسیدن به این اهداف پیش‌بینی شده است که امیدواریم با همکاری تمام بخش‌ها از جمله نخبگان به این اهداف دست پیدا کنیم.

صادق پور در ادامه استفاده از روش‌های نوین و پیشرفته برای تصفیه فاضلاب و اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها متناسب با شرایط اقلیمی، لزوم گسترش استفاده از توان و قابلیت‌های بخش خصوصی در ایجاد بهره‌برداری از تأسیسات فاضلاب، ضرورت تنوع‌بخشی به تأمین منابع مالی مورد نیاز با تاکید بر فراهم نمودن زمینه مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی و طراحی و تدوین تعرفه‌های منطقی بر مبنای قیمت تمام شده در هر منطقه را از جمله الزامات اجرای شبکه فاضلاب در شهر عنوان کرد.

وی همچنین استفاده از حداکثر ظرفیت‌های موجود در بخش فاضلاب، گسترش فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی و ایجاد ارتباط مستمر با مراکز علمی و دانشگاهی به‌منظور آشنایی و به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته، استفاده از بازچرخانی آب خاکستری، احداث و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های محلی در کلان‌شهر قم را از دیگر الزامات و سیاست‌های این بخش ذکر کرد.\

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 732485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =