العهد: امارات باعث کشته شدن رئیس‌جمهور مخلوع یمن شد

برخی منابع فرانسوی با اشاره به اینکه امارات باعث کشته شدن علی عبد الله صالح رئیس جمهور مخلوع و معدوم یمن شد بر خلاف ادعای پسر صالح که گفته است پدرش در صنعاء و در داخل خانه‌اش کشته شد تصریح کردند صالح پس از فرار از صنعاء در منطقه سنحان کشته شد و بین او و جنبش انصار الله یمن توافقی نشده بود.

به گزارش صداوسيما، به نقل از پایگاه خبری العهد لبنان، این منابع دیپلماتیک در فرانسه اعلام کردند «امارات عربی متحده مسئولیت کامل وضعیت پیش آمده برای علی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق یمن و گروه وی را در صنعاء بر عهده دارد».
این منابع فرانسوی در مصاحبه با پایگاه خبری العهد از «فشار‌های گسترده امارات بر علی عبدالله صالح با هدف آغاز درگیری‌ها در صنعاء‌ که به کشته شدن وی و نابودی گروهش در این شهر منجر شد» خبر دادند.

این منابع افزودند محمد بن زاید ولیعهد امارات در زمان بحران بازداشت سعد الحریری نخست وزیر لبنان، به سفیر فرانسه در ابوظبی گفته بود باید از شدت فشار‌ها بر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای استرداد سعد حریری نخست وزیر لبنان بکاهید زیرا ماه آینده، اوضاع یمن به طور کلی و به شکلی که به نفود ایران و همپیمانان این کشور پایان دهد، تغییر خواهد کرد».

این منابع از «فشار‌هایی که بر خانواده احمد صالح پسر علی عبدالله صالح فرمانده نیرو‌های گارد ریاست جمهوری یمن در زمان حکومت پدر که در حال حاضر در امارات عربی متحده ساکن است، خبر دادند و گفتند مقامات ابوظبی چند روز پیش از آغاز نبرد صنعاء، خانواده احمد صالح را از محل اقامت خود به مکان نامشخصی منتقل کردند و از آن لحظه تاکنون ارتباط با احمد صالح و همه افراد خانواده وی قطع شده است».

به گفته این منابع «امارات به علی عبدالله الصالح وعده داد با بمباران هوایی در حین نبرد صنعاء، از وی حمایت خواهد کرد». «صالح در ابتدا به آن‌ها گفته بود توانایی ورود به درگیری سرنوشت سازی در صنعاء را ندارد، اما پس از وعده‌های امارات به وی مبنی بر حمایت‌های نظامی و مالی و اینکه در صورت پیروزی بر همپیمانان حوثی خود، بار دیگر به ریاست جمهوری یمن منصوب خواهد شد، موضع خود را تغییر داد».

به گفته این منابع «ولیعهد ابوظبی برای راضی کردن علی عبدالله صالح، شخصا از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان خواسته بود عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن را از صحنه رسانه‌ای و سیاسی دور کند، بدین ترتیب مقامات سعودی برای چند روز مانع فعالیت عبدربه منصور هادی شدند و به وی اجازه دادند هر چه سریعتر به عدن سفر کند و سپس به یمن بازگردد و خبری از وی در رسانه‌ها منتشر نشود. وی پس از کشته شدن علی عبدالله صالح و شکست نیرو‌ها و شبه نظامیان وی در صنعاء و پیروزی حوثی‌ها (انصار الله) در انظار عمومی و صفحه کانال تلویزیونی العربیه ظاهر شد و از مرگ علی عبدالله صالح که بار‌ها با شدیدترین عبارات و با توهین و تحقیر بسیاری درباره وی سخن می‌گفت، خبر داد.

منابع فرانسوی با بیان اتفاقات «روز سرنوشت ساز صنعاء»‌گفتند «از نخستین ساعات صبح روز دوشنبه چهارم دسامبر، مشخص بود که سیر درگیری‌ها در صنعا به سرعت به سوی پیروزی حوثی‌ها (انصار الله) و نیرو‌های آن‌ها پیش می‌رود. نیرو‌های حوثی صبح روز دوشنبه کنترل دو پادگان در ورودی صنعا‌ء -که کنترل ورودی‌های شهر و راه‌های امداد رسانی بر آن را بر عهده داشت- به دست گرفتند و سپس به سرعت عملیاتی در صنعاء آغاز شد و پس از اینکه حوثی‌ها و طرفداران آن‌ها (نیرو‌های ارتش یمن) دوشنبه شب مراکز و پایگاه‌های طرفداران علی عبدالله صالح در محله‌های السیاسه، خیابان الجزایر و منطقه السبعین را که همان روز از نظر نظامی شکست خوردند، محاصره کردند، این درگیری‌ها پایان یافت.»

به گفته منابع فرانسوی «پس از پایان نبرد صنعاء و محاصره محدوده امنیتی شامل خانه علی عبدالله صالح، مذاکرات با هدف تسلیم وی صورت گرفت، اما تاکنون مشخص نشده است که صالح چگونه از صنعاء خارج شد».
این منابع در ادامه گفتند شاید علی عبدالله صالح تصمیم گرفت به تنهایی فرار کند، اما کشته شدن وی در منطقه سنحان نشان می‌دهد توافقی بین وی و حوثی‌ها درباره خروج از صناء صورت نگرفته بود.

این منابع فرانسوی با قاطعیت گفتند صالح، بیرون صنعاء کشته شد و کسانی که این عملیات را انجام دادند یمنی و عضو قبایل سنحان به ویژه در منطقه سنحان بودند که در حین فرار صالح به مأرب، وی را به قتل رساندند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =