انتقاد رئیس‌جمهور به وضعیت نظام آموزشی شاید جرقه امیدی باشد تا تغییرات بنیادین در وزارت آموزش‌و‌پرورش و نظام آموزشی ایجاد شود. نظامی که هیچ مهارتی را به دانش‌آموزان آموزش نمی‌دهد.

فاطیما فردوس: «ما تصمیم کبری داشتیم؛ اینها تصمیم‌شان با اسم‌های به روزتری است. این تمام تغییر محتوای کتاب‌های درسی است. تغییراتی ظاهری و بدون مبنای علمی که نه تنها به روز نمی‌شود که دانش‌آموزان را گیچ می‌کند و کار ما را سخت.» گلایه خانواده‌ها و دانش‌آموزان از همین‌جا شروع می‌شود. گلایه از وضعیت کتاب‌های درسی حجیم و قدیمی که با تغییرات ظاهری حرف از تغییر بنیادی محتوای کتاب‌ها می‌زنند. تغییر ناهماهنگی که پیش از آن که دانش‌آموزان را گیج کرده باشد، صدای خانواده‌ها را درآورده است.

«طرز نگارش و املای واژه‌ها هر سال تغییر می‌کند و بچه‌ها را گیج کرده است. سال دوم دبستان به پسرم گفته بودند که آفریدگان باید اینطور نوشته شود و حالا که کلاس چهارم است می‌گویند باید به صورت آفریده‌گان نوشته شود. حالا من باید کلی وقت بگذارم تا این «ه» را برایش جا بندازم. جدا از اینها مشکل اصلی ما در مباحث ریاضی است. قواعد جدیدی که یک جمع و تفریق ساده را آنقدر پیچیده کرده که من هم از آن سر درنمی‌آوردم چه برسد به بچه‌ام. مسئله‌هایی که در کتاب‌های ابتدایی است را دانش‌آموز راهنمایی شاید به سختی حل کند. البته نمی‌شود اسم اینها را تغییر گذاشت و وقتی با کتاب‌های درسی زمان خودم مقایسه می‌کنم فقط شکل ظاهری تغییر کرده و مواردی که نمی‌شود اسمش را تغییر محتوا گذاشت.»

در همین میان انتقاد رئیس‌جمهور به وضعیت نظام آموزشی شاید جرقه امیدی باشد تا تغییرات بنیادین در وزارت آموزش‌و‌پرورش و نظام آموزشی ایجاد شود. نظامی که نه تنها هیچ مهارتی را به دانش‌آموزان آموزش نمی‌دهد بلکه کتاب‌های درسی‌ای را تالیف می‌کند که محتوای آن به چندین سال پیش بازمی‌گردد. تغییراتی هم اگر صورت می‌گیرد، ظاهری و بدون هیچ مبنای علمی و منطقی است.

12 سال آموزش بدون یادگیری

انتقادات روحانی معطوف به محتوای کتاب‌های درسی بود و از تغییرات ظاهری آن گلایه کرده بود. او گفته بود: «وقتی امروز کتاب‌های درسی را باز می‌کنیم غیر از عوض شدن جلد، فونت، عکس و تغییر بعضی عبارت‌ها نسبت به زمانی که ما درس می‌خواندیم تغییر چندانی نکرده است؛ درحالی‌که ما باید دانش‌آموزان را حداقل برای 12 سال آینده تربیت کنیم؛ کتاب‌های درسی ما دانش‌آموز را برای دیروز تربیت می‌کند نه برای فردا و حتی امروز. ما در کلاس خود البته در هنرستان کمتر و در دبیرستان بیشتر، بیشتر می‌خوانیم و حفظ می‌کنیم تا در امتحان نمره خوب بگیریم و چون حفظیم، حافظه با گذشت زمان مثل یخ در آب است و آب می‌شود.»

او همچنین درباره مهارت‌آموزی نیز گفته بود: «نباید بعد از 12 سال یک کاغذ به‌عنوان مدرک دست دانش‌آموزان بدهیم؛ بلکه باید مهارتی یاد بدهیم که بتوانند آن را به‌عنوان رشد و نمو دوران متوسطه خود در محیط کار عرضه کنند. باید دانش‌آموزان علاقه‌مند به کار، تحویل جامعه بدهیم و دانش‌آموز را در یک رشته به‌عنوان یک جوان ماهر تربیت کنیم.»

در همین میان مجید علی‌عسگری، عضو هیئت‌مدیره انجمن مطالعات برنامه درسی با تایید انتقادات روحانی به نظام آموزشی به «خبرآنلاین» می‌گوید: «در صد سالی که از نظام آموزشی ما می‌گذرد تا به حال هیچ تغییر اساسی و اصولی نداشته‌ایم. تغییر باید بر اساس تحقیق باشد؛ اما متاسفانه در کشور ما به نتایج تحقیقات توجهی نمی‌شود و هر تحقیقی که در نظام آموزشی ما به وجود آمده سلیقه‌ای و بر اساس نظر افراد مختلفی بوده است. زمانی ولیعهد ایران می‌خواسته به مدرسه برود و نظام راهنمایی را به افتخار او گذاشته‌اند. زمانی درگیری هیئت دولت با مجلس بوده و تغییرات بنیادین را مطرح کردند و زمانی بحث 6،3،3 به راه افتاده که اصلا مشخص نیست این تغییرات بر چه اساسی داده شده است.»

تغییراتی پر از غلط املایی!

تغییراتی که از آن با عنوان بنیادین و تغییر محتوا یاد می‌کنند به جابه‌جایی مباحث در پایه‌های متفاوت تحصیلی ختم شده است؛ یکی از دانش‌آموزان که در پایه دهم تحصیل می‌کند درباره این تغییرات می‌گوید: «یک‌سری از درس‌هایمان را از سال دوم به سوم یا از سوم به چهارم دبیرستان برده‌اند و در سال‌ها جابه‌جا کرده‌اند. علاوه بر این در ریاضی همه مباحثی که به هم ربطی ندارد را در یک کتاب ریخته و به‌هم زده‌اند. به هیچ مبحثی کامل نپرداخته‌اند و حتی یک‌سری مباحث را کلا حذف کرده‌‌اند. تنها تغییر خوب حذف کردن بخش اعلام کتاب ادبیات است که دیگر مجبور نیستیم تاریخ‌ها و قرن‌ها را حفظ کنیم. البته معلوم نیست برای بچه‌های انسانی هم حذف شده یا نه. املای واژه‌ها هم تغییرات عجیب و غریبی داشته؛ ما که رشته تجربی هستیم و تخصص زیادی روی املای واژه‌ها نداریم می‌دانیم خیلی از این تغییرات غلط است. املای واژه‌ها در هر کتاب یک‌جور است و انگار هیچ کدام از کتاب‌های ما به هم ربطی ندارند.»

عمر بچه‌ها را هدر می‌دهیم

دانشیار دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه در بحث محتوای کتاب‌های درسی، نظام آموزشی ما یک نظام فرسوده، تاریخ‌مصرف گذشته و تقلیدی است، می‌گوید: «نظام آموزشی باید بر اساس نیازهای کشور باشد و مهارت‌های زندگی را بیاموزد. مواجهه منفی با همین سند تحول و دیگر سندها در صورتی بود که می‌شد به صورت منطقی از آنها استفاده کرد. محتوای کتاب‌های درسی ما هیچ تعییر بنییادی‌ای نکرده و دانش‌آموز ما در 12 سال تحصیلی هیچ چیزی یاد نمی‌گیرد و ما فقط عمر بچه‌ها را هدر می‌دهیم. اولین کاری که در این زمینه باید کرد این است که وزارت آموزش وپرورش را از زیر و بن تغییر دهیم و افکار پوسیده را دور بریزیم.»

به عقیده علی‌عسگری برخی افکار حاکم در این وزارت‌خانه باید از بین برود: «این روند با تغییر وزیر و معاون درست نمی‌شود.»

او در ادامه با اشاره به نقش سند تحول در تغییر محتوای کتاب‌های درسی می‌گوید: «مهم‌ترین مسئله‌ای که در سند به آن اشاره شده نظام عدم تمرکز است که توجهی به آن نمی‌شود. در مورد محتوای کتاب‌های درسی نیز به کلیاتی اشاره شده که مسئولین اجرایی باید مطابق با آن تغییرات جزیی را اعمال کنند. در حال حاضر برنامه درسی در تهران با سیستان و بلوچستان یکی است و از امکاناتی که در تهران هست قابل مقایسه با آنها نیست و هیچ اهمیتی هم به این وضعیت داده نمی‌شود.»

اجبار برای مهارت‌آموزی‌های الکی

«بزرگ‌ترین بحران ما برای انتخاب رشته بحث هدایت تحصیلی بود. هدایتی که بیشتر شبیه به اجبار بود و ما را به هر بهانه‌ای وادار می‌کردند در رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای درس بخوانیم.» این را دانش‌آموزی می‌گوید که بیشترین مشکلاتش درگیر و دار انتخاب رشته مورد علاقه‌اش و اجبار برای انتخاب رشته دیگری بوده است.

رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای هم مانند باور عامی که تا چند سال پیش نسبت به رشته علوم انسانی داشت، آن را رشته‌ای برای کسانی می‌داند که علاقه‌ای به درس خواندن ندارند و عموما دانش‌آموزان تنبل هستند. در این میان نظام آموزشی می‌خواست در قالب طرح هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را به تحصیل در این رشته‌ها ترغیب کند تا مهارت‌آموزی را به آنها آموزش دهد.

«همیشه حرف از مهارت‌آموزی در این رشته‌ها می‌زنند ولی ما اصلا نمی‌دانیم مهارت آموزی چیست؟ این‌همه سال درس خواندیم هیچ‌کس به ما مهارتی یاد نداد. فقط یک کتاب به اسم حرفه‌وفن داشتیم که آنقدر محتواها ضعیف بود که به چشم زنگ تفریح به آن نگاه می‌کردیم.»

با توجه به این موارد به نظر می‌رسد جامعه بحث مهارت‌آموزی را جدی نگرفته است. در حال حاضر به ندرت پیش می‌آید که فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های فنی‌و‌حرفه‌ای هم بتوانند وارد بازار کار شوند و مهارتی را یاد بگیرند. در واقع هدف اصلی دانشگاه است و مهارت‌آموزی در اولویت نیست.

انحصار اختیارات در سازمان تالیف

با توجه به این که تغییرات کتاب‌های درسی هیچ‌کدام بنیادی نیست و هر تغییری ظاهری و مغایر با دیگر کتب درسی است، باید به این سوال پاسخ داده شود که نحوه نظارت بر تغییرات و به روز کردن محتواها چگونه است و چرا این تغییرات هیچ مبنای علمی‌ای ندارد؟

علی‌عسگری در پاسخ به این سوال می‌گوید: «در این جا بحثی تحت عنوان ارتباط افقی بین دروس مطرح می‌شود. متاسفانه ما سازمانی داریم به اسم سازمان تالیف کتب درسی؛ در اتاق‌های مختلفی که در این ساختمان وجود دارد، هیچ ارتباطی با هم ندارند؛ یعنی به عنوان مثال بخش ادبیات فارسی با علوم اجتماعی در ارتباط نیستند. در صورتی که این کار باید به صورت گروهی و نظارت جمعی و با نظارت معلمان با تجربه انجام شود. علاوه بر این در حال حاضر ما اختیاراتی را به کتاب‌های کمک درسی دادیم که هرکسی الان کتاب کمک درسی می‌نویسد و با اسم‌های مختلف به فروش می‌رسد ولی در کتاب‌های درسی اصلا این امکان را نمی‌دهیم و مسئولین ترس زیادی از دادن اختیارات به این حوزه دارند.»

انحصار آموزش در کتاب‌های درسی و ترویج حافظه‌محوری از دیگر ضعف‌های نظام آموزشی است که محتوای کتاب‌های درسی تاثیر به‌سزایی در این امر دارند؛ تا جایی که هیچ اطلاعاتی در ذهن دانش‌آموز نمی‌ماند و میزان یادگیری تقریبا صفر است. عضو هیئت‌مدیره انجمن مطالعات برنامه درسی در این خصوص می‌گوید: «وقتی ما کتاب‌های درسی را انحصارا در اختیار یک سازمان قرار می‌دهیم که خودش را تنها ارگان شایسته برای تالیف کتاب‌های درسی می‌داند، باید منتظر همین وضعیت هم باشیم. این تمرکز باید گسیخته و اختیارات زیاد شود. ما هیچ کشوری را نداریم که کتاب‌های درسی‌اش متمرکز نوشته شود. تغییراتی هم که صورت می‌گیرد آنقدر عجیب است که تنها باید گفت هر دم از این باغ بری می‌رسد. در واقع بدون به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و استفاده از متخصصین در حوزه‌های جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و .. هیچ تغییری در این وضعیت صورت نخواهد گرفت.»

دانش‌آموزان راضی به محتواهای قدیمی

فارسی‌شدن واژه‌های تخصصی زیست‌شناسی یکی از تغییرات محتوایی پایه دهم بود که انتقادهای بسیار زیادی را به همراه داشت. دانش‌آموزانی که در پایه دهم با واژه‌های تخصصی فارسی‌‌ای مواجه می‌شدند که تا پیش از این هیچ آشنایی‌ای با آنها نداشتند. «دوم دبیرستان کتاب زیست‌شناسی ما کاملا تغییر کرد و واژه‌هایی جایگزین واژه‌های تخصصی شده بود که هیچ آشنایی‌ای باهاش نداشتیم. واژه‌های فارسی‌ای که به‌جای واژه‌های تخصصی اومده بود و همه رو باید حفظ می‌کردیم. دو سال دیگه باید کنکور بدیم و همینقدر وقت داریم برای آشنا شدن با این واژه‌های عجیب و غریب. رشته ما انقدر سخت هست که کل وقتمون رو برای حفظ کردن این واژه‌ها نذاریم؛ ولی انگار مجبوریم. آخه کجای دنیا به جای آپاندیس می‌گن آویزه که ما بگیم؟ بعد ما می‌ریم دانشگاه و هیچ‌کدوم از این واژه‌ها استفاده نمی‌شه. ما راضی‌ایم همون کتاب‌های چند سال پیش رو بخونیم ولی کتاب‌هامون اینجوری تغییر نکنه!»

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 713719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    142 0
    آخ اخ باید طلا گرفت دهن این کارشناس رو که این حرفارو زده واقعا کتاب‌ های درسی بچه‌ های خودمو که می بینم از تعجب می خام شاخ در بیاریم یعنی چیزایی توش هست که واقعا به هیچ درد بجه نمی خوره
    • مهربان توسی A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      48 99
      وزیر اولین کار که باید انجام بده تغییر همه معاونان وزارت با نیروهای جوانتر با انگیزه تر و بابرنامه خوبتر و از جمله اقایان ادهم و محمدیان است بعدش توجه به مشکلات معیشتی منزلتی معلمان و پرداخت مطالبات و...
    • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      64 2
      نتیجه نظام آموزش اینه که بعد از 12 سال وقت تلف کردن، 150000 نفر زیر صفر تحویل جامعه میدن
  • بی نام GB ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    125 2
    من یک معلمم دبستانم و خداییش از این حجم از خزعبلاتی که تو کتاب های درسی هست و ومجبوریم به دانش آموزا یاد بدیم حالم به هم می خوره . چیزهایی که هیچ تاثیری نه تو این دنیا و نه تو اون دنیاشون داره . فقط افسوس می خورم که عمرشون تو این نظام مسخره آموزش و پرورش هدر میره . این ارزشیابی توصیفی هم خونه خراب کن ترین جیزی هست که تو کل تاریخ آموزش و پرورش وجود داشته. جالبه که طراح این نظریه هم چنان به خودش افتخار می کنه با این تز احمقانه اش که نگو . زمانی دانش آموز صفر می گرفت حداقل پدر و مادرش یه چیزی می گفتن به بچه شون ولی الان انگار نه انگار . اصلا برای بچه مهم نیست.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    75 0
    خبر آنلاین لطفا باز هم در این مورد مطالب دیگر و گفتگوهایی مفصل انجام بدین تا بلکه یک مطالبه عمومی برای تغییر این سیستم آموزشی در مدت بسیار کم شکل بگیره.
  • بدون نام ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    75 1
    زين پس بجاي تاريخ مصرف گذشته در نظام اموزشي اين مملكت بفرماييد فاسد شده كتابهاي درسي و اموزشي مايه تاسف و افسوس بحال كساني كه ايده پرداز و تاليف كننده هستن داره فقط
  • مجتبی سنکیان A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    74 1
    از محبت شما بسیار سپاسگزارم. واقعا در تمام موارد فرمایشات درست بود. در کتب درسی بجای عمق دادن به مطالب تعدد مباحث ایجاد می شود. من بعنوان دانشیار دانشگاه در علوم پزشکی از هیچ یک از ریاضیات دوره دبیرستان علوم تجربی استفاده ای نکردم. بسیاری از فرمول های که قبلا هم استفاده میشد اکنون با کامپیوتر و نرم افزار تقریبا بدون استفاده است. ریاضیات دانش آموز کلاس اول ابتدای جدول سودوکو و هزار مطلب سنگین دیگر نیاز ندارد. به دانش آموزان باید لذت بردن از علوم و ریاضی را یاد داد تا زندگی روز مره را با این علوم رمزگشایی کنند و بهتر درک کنند. پرسش گری را آموخت و چگونه تحقیق کردن و به حل مسئله رسیدن. باقی مطالب را هر انسانی به وقت نیاز خواهد آموخت. مطالبی راکه دانش آموز با این سبک می آموزد فراموش نمی کند.
  • مجتبی سنکیان A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    28 2
    ز محبت شما بسیار سپاسگزارم. واقعا در تمام موارد فرمایشات درست بود. در کتب درسی بجای عمق دادن به مطالب تعدد مباحث ایجاد می شود. من بعنوان دانشیار دانشگاه در علوم پزشکی از هیچ یک از ریاضیات دوره دبیرستان علوم تجربی استفاده ای نکردم. بسیاری از فرمول های که قبلا هم استفاده میشد اکنون با کامپیوتر و نرم افزار تقریبا بدون استفاده است. ریاضیات دانش آموز کلاس اول ابتدای جدول سودوکو و هزار مطلب سنگین دیگر نیاز ندارد. به دانش آموزان باید لذت بردن از علوم و ریاضی را یاد داد تا زندگی روز مره را با این علوم رمزگشایی کنند و بهتر درک کنند. پرسش گری را آموخت و چگونه تحقیق کردن و به حل مسئله رسیدن. باقی مطالب را هر انسانی به وقت نیاز خواهد آموخت. مطالبی راکه دانش آموز با این سبک می آموزد فراموش نمی کند.
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    63 5
    نیست بقیه چیزهاتون اصیله و حاصل معرفت و اندیشه خودتون
    • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      31 1
      اومدم همینو بنویسم...گل گفتی
    • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      43 2
      آی گفتی مقاله های علمی همه کپی هستن معلومه کتاب های درسی مون چیزی واسه دانش آموز نداره
    • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      4 0
      شما برو میدان انقلاب ببین چه تعداد ادم اونجا هستن برای غفروش و خرید پایان نامه وضعیت عجیبی است و جالب هم هست که ملت همه خود را صاحب ضریب هوشی بالا و مهد علم و..میدانند. پایان نامه ها هم کپی مقالات همه کپی کاری کلا همش ادعاهای پوچ سیستم اموزشی رو هم که دوستان هر 5 سال یبار تغییر میدن میاد از املای کلمات شروع میکنه شخم میزنه تا بقیه چیزها سیستم نظام قدیم بسیار عالی بود محتواش رو باید به روز میکردن نه اینکه کلش رو نابود کنن واقعا فقط باید تاسف خورد به حال این سیستم اموزشی
  • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    154 4
    اقایون خواهشا اینقدر املای کلمات را دستکاری نفرمایید قبلا به ما میگفتن بنویس مسئول الان ما مینویسیم بجه 10 ساله میگه نه اشتباه املایی داره درستش مسوول هست و...من واقعا تعجب می کنم مساله و مسئله و..هزار تا کلمه رو اومدن دستکاری کردن یعنی چی این کارها؟ این کلمات رو که من یادم میاد دقیقا در کتاب فارسی به این صورت به ما یاد داده بودین حالا بعد 20 سال یادتون افتاد که اشتباه هستند؟ واقعا ادم نمیدونه چی بگه. حالا الان میخان بحث هم راه بندازن که نه عزیز اون داستان ول شد و..یا هر دو تا درست هست و ...اگر هر دو تا درسته چرا به یه نسل یه املاء رو یاد میدی به نسل بعدی یه املای دیگه رو؟ املاء و انشاء با همزه نوشته می شد الان میگه نه ول شد اون حرف عوض شد همزه نداره اعتراض میکنی میگه از اول هم نداشت
    • بی نام CA ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      15 8
      براى اينكه از پويايى زبان و توانايى نوشتار پاسدارى شود. همانگونه شهر توس، رنگ توسى، اتاق، تهران و نامهاى ديگرى كه يا ايرانى است و يا ريشه عربى ندارند را در گذشته بگونه اى ديگر مى نوشتيم٠ هم اينكه نوشته ايد٠٠٠ حالا الان ميخان... بهتر بود مى نوشتيد… حالا الآن مى خواهند يا حالا الآن مى خوان…چرا كه خواستن با خاستن يكى نيست…
    • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      4 1
      تغییر مکرر املای کلمات به بهانه ایجاد پویایی در زبان قابل قبول نیست. هیچ زبانی املای کلمات خود را به این حد تغییر نمیدهد این علامت مد که بر روی الان قرار هست را هم کسی رعایت نمیکند و جای تعجب دارد که شما و سایر دوستان کار را تا این حد برای مردم سخت میفرماایید. زبان یک ابزار است ابزار برای صحبت کردن و اگر قرار است این کلمات اصلاح شوند نباید هر ده سال یک املای جدید بیاید یا املاهایی را رایج کنن که کابرد ندارد و کسی استفاده نمی کند. ضمنا این معنی کردن کلمات و ابدعات انگلیسی هم باز جای سوال داره شما برو اینترنت را ابداع کن یا وب سایت را ابداع کن اسم فارسی روش بذار مدتی پیش در همین سایت خبرانلاین متوجه شدم کلمه پیکره را به کار برده که معلوم نبود منظورش وبسایته یا تصویر هست یا نرم افزار و
  • بی نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    49 0
    کتاب ریاضی چهارم دبستان فاجعه استتتت
  • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    50 2
    تو مدرسه بچه ما معلم کتاب رو گذاشته کنار و خودش داره آموزش میده و ماهممممممممم راضی هستیم
  • دقت كن A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    34 3
    کاملا درسته و انگار کسی اراده ای برای تغییر این نظام آموزشی نداره چند سالی است که یک گروه معلمان جوان و خوش فکر و پویا مدرسه ای را در تهران راه اندازی کرده اند که با روشی کاملا متفاوت به بچه ها آموزش می دهند یعنی اصلا بچه ها درسهای همه رشته ها را نمی خوانند بلکه یک جوری از همان اول در یک رشته خاص جلو می روند ضمنا محیط مدرسه محیط درس و توأمان کار می باشد شاید هم ایراداتی به کارشان وارد باشد اما الگویی که انجام می دهند کاملا در مسیر اهدافی است که از یک مدرسه انتظار می رود ولی متأسفانه نه هیچ حمایتی از ایشان می شود و نه حتی یک تأیید خشک وخالی و کاملا تنها هستند مدیر آن آقای آذین می باشد که یک بار هم در تلویزیون آمد و کلی بحث های جالب در خصوص تحول نظام آموزشی مطرح کرد
  • رضا IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    57 0
    تا وقتی که کتاب ها رو کسایی می نویسن که یک ساعت هم تدریسش نکردن همین فاحعه ادامه داره
  • بی نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    60 0
    از مدارس هیچ چیزی نمونده من خودم معلمم و شخصا شاهدم که آموزش در مدارس ایران تعطیل شده
  • بی نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    53 0
    احتمالا یه مافیایی هم پشت تدوین کتب درسی وجود داره
    • بی نام RO ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      39 0
      بله كافيه نگاه كنيد كدوم كتابهاي كمك اموزشي دائما در حال تبليغ در رسانه ملي است
  • بی نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    49 0
    یکی از فشل ترین وزارت خونه ها همین اموزش پرپرششه یعنی اگر به جای بچه هامون ۱۲ سال ربات پرورش می دادیم بهترز از این جواب می داد
  • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    31 0
    من یک معلمم دبستانم و خداییش از این حجم از خزعبلاتی که تو کتاب های درسی هست و ومجبوریم به دانش آموزا یاد بدیم حالم به هم می خوره . چیزهایی که هیچ تاثیری نه تو این دنیا و نه تو اون دنیاشون داره . فقط افسوس می خورم که عمرشون تو این نظام مسخره آموزش و پرورش هدر میره . این ارزشیابی توصیفی هم خونه خراب کن ترین جیزی هست که تو کل تاریخ آموزش و پرورش وجود داشته. جالبه که طراح این نظریه هم چنان به خودش افتخار می کنه با این تز احمقانه اش که نگو . زمانی دانش آموز صفر می گرفت حداقل پدر و مادرش یه چیزی می گفتن به بچه شون ولی الان انگار نه انگار . اصلا برای بچه مهم نیست.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    41 19
    من دانش آموز رشته. تجربیم چرا درسای عمومی ما این قدر حجیم و کم کاربرده آخه اصن لازمه ما این همه شعر و آرایه یاد بگریم؟ به نظرم یه سری درسا خصوصا درسای عمومی باید حذف شه
    • بی نام A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      49 1
      اصلا چرا باید عربی توی کنکور بیاد و در سرنوشت یک دانش آموزی که قرار نیست فقه و اصول بخونه تاثیرگذار باشه
    • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
      15 7
      در اینده و زمانی که شاغل شدی متوجه میشی که نداشتن اطلاع از ادبیات و جامعه و تاریخ چقد میتونه به کار تخصصیت ضربه بزنه
  • بی نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    48 1
    از تمام آموزش و پرورش فقط خوندن و نوشتن و ریاضی بدردم خورد
    • مهراب A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      5 1
      درسته و ریاضی هم صرفا در حد چهار عمل اصلی
  • بی نام CA ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    3 1
    بحث كتابهاى تاريخ در آموزش و پرورش هم براى خودش دنيايى دارد…مورد ديگر، كتابهاى فارسى است كه برخى از بخشهاى ادبيات ايران همچون داستانهاى شاهنامه در آن يا ديده نمى شود يا بسيار كمرنگ است و بجاى اينها از شخصيتهاى غير ايرانى و بيشتر دينى كه جيگاهشان در كتاب دينى است، در آموزش زبان فارسى استفاده مى شود.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    49 5
    باز صد رحمت به درسهای مدرسه. درس های دانشگاهها افتضاح اند.
  • soheil A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    5 1
    همش حرف و حرف و حرف که فایده نداره بیس ساله همش میگن کتابا فلانه سیستم اموزشی بهمانه کنکور باید حذف شه...همش شعاره تا کی؟؟؟؟؟؟؟یه حرکت ضربتی باید شروع بشه.امروز دخترمو بردم مهدکودک ثبت نام کنم مدیر مهد اومده جلوم کتاب ریاضی گذاشته میگه اینارو بهش یاد میدیم تا وقتی میره کلاس اول خوندن و نوشتنم بلد باشه.گفتم شما خیلی بیخود میکنی بچه چار ساله ریاضی میخواد چیکار ؟؟؟؟؟؟نظام اموزشی انقد خسته اخه؟لاقل تقلید کنیم .سنگاپورو ببینید به کجا رسیده ...
  • آرش IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    10 0
    بجای اینهمه فرمول و موضوعات بدردنخور ایکاش بیشتر اوقات آموزشی دوران ابتدایی و متوسطه صرف آموزش رفتارهای درست اجتماعی و ترافیکی و زیست محیطی میشد و درکناراینها مهارتهای هنری و فنی به دانش آموزان آموخته میشد.دوران تحصیل که تمام بشود حد و مشتق و انتگرال و جدول مندلیف و آرایه های ادبی و.... به هیچ دردی نمیخورد
  • هموطن EU ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    7 0
    کاش همانطور که مدل مالیات بر ارزش افزوده را سریع از کشورهای پیشرفته تقلید کردند سیستم اموزش و پرورش و دانشگاهها هم از همان کشورها تقلید می کردند . تا فرزندان ما اینقدر سختی و عذاب نکشند یعنی چه که رتبه 500 و 1000 در کنگور قبول نشده اند ؟ وزارت علوم و اموزش و پرورش در جهت فرار مغزها رکورد زده اند
  • حسین IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    3 6
    لابد 2030 خوبه ؟ قبول دارم نظام خوب نیست اما ربطش بدید به 2030 با من طرفید .
  • علی w A1 ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    6 0
    من هم معلم دبستان پایه چهارم هستم. کتاب های درسی فاجعه است. حق اعتراض هم نداریم.چون نسخه از بالا پیچیده شده به امیدی روزی که تعلیم و تربیت دوباره تو این مملکت جون بگیره
  • امیرحسین A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    9 0
    فقط مدارس اینطور نیست ، دانشگاه ها هم وضعیت مشابه دارد
  • بی نام IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    10 0
    زندکی چند نسل رو که سوزوندین.من یکیش.فقط پولدار ها ،پارتی دارها و کسانی که خانواده خوب و دلسوزی دارند می توانند کاستی های جامعه و مدرسه و کشور را بپوشانند و جبران کنند.کسانی که این سه عامل را ندارند ،عملا آینده ای ندارند ،رها هستند به امان خدا.
  • بی نام A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    9 0
    بنده در این سالها که عمرم رو در این کشور حروم کردم ،هرگز اراده ای برای تغییر و بهبود در هیچ امری نه در جامعه دیدم نه در ادارات و نه حتی در خانواده ام.
  • حمیدرضا IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
    5 1
    افسوس و صد افسوس