کرمانشاه دوباره کرمانشاهان می‌شود/ افتتاح نمایشگاه عکس «کرماشان»

نمایشگاه عکس‌های امیر جلیلوند با عنوان «کرماشان»، یکشنبه پنجم آذر در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایشگاه عکس‌های امیر جلیلوند از مناطق زلزله زده کرمانشاه، از امروز (یک‌شنبه پنجم آذر) تا ۱۰ آذر در گالری تابستان خان هنرمندان ایران دایر است.

مجید رجبی‌معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان در بازدید از نمایشگاه عکس‌های امیر جلیلوند با عنوان «کرماشان» گفت: «این نمایشگاه گام هنرمندانه‌ای است برای ابراز همدردی با هموطنان زلزله‌زده. هر فردی بنا بر توانایی خود تلاش می‌کند تا پس از وقوع زلزله کرمانشاه سهمی در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان داشته باشد و امیر جلیلوند نیز از جمله عکاسانی بود که برای عکاسی از بازمانده‌های این زلزله به کرمانشاه سفر و عکاسی کرد.»

او افزود: «عکس‌های امیرجلیوند به عنوان سند تاریخی برای تاریخ خواهند ماند و خانه هنرمندان ایران نیز با همکاری برای برپایی این نمایشگاه تلاش دارد تا ضمن نشان دادن ابعاد این فاجعه به مردم از آن‌ها دعوت کند تا با مشارکت در خرید عکس‌های این مجموعه که تمام عواید آن صرف زلزله‌زدگان خواهد شد، به مردم زلزله‌زده کمک کند.»

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در بخش پایانی صحبت‌های خود از برگزاری یک کمپین برای حمایت از کودکان و نوجوانان مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: «در خانه هنرمندان ایران قصد داریم با همیاری انجمن‌های هنری و مردم برای کودکان و نوجوانان زلزله‌زده وسایل هنری جمع آوری کنیم و برای آن‌ها ارسال کنیم.»

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، امیر جلیلوند در مورد نمایشگاه «کرماشان» گفت: «زلزله کرمانشاه مرا بر آن داشت تا برای یاری رساندن به هموطنانم در روز چهارم به آن جا بروم. چون نمی‌خواستم با صحنه‌های دلخراش روبرو و لاجرم مجبور به ثبت آن‌ها شوم، تصمیم گرفتم که در روزهای نخست به مناطق زلزله‌زده نروم.»

او افزود: «در دو روزی که در روستاهای کرمانشاه بودم، زنانی را دیدم که بر سر خرابه‌های خانه‌هایشان مویه می‌کردند و در سوگ از دست دادن عزیزان خود بر سر و رویشان چنگ می‌انداختند. مردان کرد می‌گریستند ولی همچنان محکم ایستاده بودند و در نبرد با خشم طبیعت ترجمان مردی و مردانگی بودند. اما در آن میان شاهد مهربانی‌های فراوانی بودم که از شهرهای دیگر به سوی کرمانشاه سرازیر می‌شد. دیدن آن همه انسانیت و بزرگی مایه دلگرمی بسیاری بود.»

این عکاس جوان ادامه داد: «من برای عکاسی اصلا به مناطق شهری نرفتم و تنها از روستاهای اطراف شهر سرپل‌ذهاب عکاسی کردم؛ عکس‌هایی که بیانگر عمق فاجعه و درد و رنج آوار شده برسر مردم آن منطقه است. به مناطق شهری نرفتم چون دسترسی سایر عکاسان به این مناطق بیشتر بود و تا جایی که امکان داشت تلاش کردم عکس تکراری نگیرم.»

جلیلوند ادامه داد: «هنگام ثبت برخی از لحظه‌ها از تلخی دیدن آن صحنه گریستم هرچند نظاره‌گر امید نیز در میان آن همه غم بودم.  می‌دانم مردان و زنان کرد بار دیگر خانه‌هایشان  را خواهند ساخت و دوباره کرمانشاه همان کرمانشاهان خواهد شد هر چد درد و غم از دست دادن عزیزان تا ابد بر دل  آن‌ها خواهد ماند.»

او افزود: «عکس‌های این مجموعه را من به نوعی از زاویه‌ای غیر از آن‌چه که بود، عکاسی کردم. به نوعی با نگاه شاعرانه شاتر زدم و همزمان شعرهای حمید مصدق، حسین منزوی و فریدون مشیری را با خود زمزمه کردم.»

امیرجلیلوند، متولد چهارم بهمن ۱۳۶۳ در تهران و فارغ‌التحصیل رشته عکاسی است. او مدرس عکاسی است و تاکنون در موزه امام علی، فرهنگسرای اشراق، فرهنگسرای هنگام و فرهنگسرای گلستان عکس‌های خود را به نمایش گذاشته است.

57242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 731337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =