ایسنا به نقل از رئیس سابق اتحادیه املاک نوشت: اگر نرخ دلار به روند صعودی خود ادامه دهد قطعا با جهش قیمت مسکن مواجه خواهیم شد؛ مگر این‌که دولت تدابیری برای کنترل نرخ ارز و طرح‌های خود از جمله مسکن اجتماعی اتخاذ کند.

مصطفی‌قلی خسروی  اظهار کرد: پیش‌بینی این است که قیمت مسکن در سه ماهه آخر سال مقدار  اندکی از میانگین نرخ تورم عبور کند، اما جهشی نخواهد بود. تعداد  معاملات نیز بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی افزود: با توجه به این‌که دلار از مرز ۴۲۰۰ تومان عبور کرده، خواه ناخواه ارزش افزوده پولی که سپرده‌گذاران در بانک می‌گذارند کاهش می‌یابد. در نتیجه سرمایه‌گذاران به بخش ساختمان می‌آیند و احتمال افزایش ساخت و ساز وجود دارد. طی صحبت‌هایی هم که اخیرا با بعضی سازندگان داریم متوجه شدیم چشم‌انداز بازار مسکن را مناسب می‌دانند.

رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به این‌که عرضه مسکن سالیانه حدود ۶۰۰ هزار واحد از تقاضا کمتر است احتمال فشار تقاضا وجود ندارد، گفت: قیمت مسکن وابستگی مستقیم به دو پارامتر تقاضا و تورم عمومی دارد. در دولت‌های نهم و دهم شاهد بودیم که همواره دولت نگران جهش قیمت مسکن بود و بر همین اساس فشار می‌آورد تا قیمت جهش نکند، اما دیدیم زمانی که در سال ۱۳۹۱ نرخ دلار بیش از سه برابر بالا رفت مسکن نیز دچار افزایش شدید قیمت شد.

خسروی ادامه داد: دولت یازدهم نیز همین نگرانی رشد قیمت مسکن را داشت، اما با ارایه صحبت‌هایی مبنی بر این‌که مسکن اجتماعی در اختیار اقشار  پایین قرار می‌دهیم مقداری به بازار آرامش داد و جلوی تورم مسکن را گرفت. ولی این رویکرد در بلندمدت جوابگو نخواهد بود. درست است که شاخص تورم به میانگین ۱۰ درصد رسیده ولی نمی‌توان انتظار داشت که تورم مسکن نیز در همین حدود باقی ماند. لذا اگر فکری برای  کسری حدود ۲ میلیون واحد مسکونی صورت نگیرد افزایش قیمت  دور از انتظار نیست.

به گفته خسروی، مسکن هم‌اکنون آبستن حوادث بسیاری است. وقتی دلار به ۴۲۰۰ تومان رسیده احتمال این‌که باز هم قیمت دلار افزایش پیدا کند وجود دارد. مرجع کار اقتصادی هم دلار است. بنابراین احتمال دارد که قیمت مسکن در سال آینده تکان بخورد. همین الان هم که دلار بالا رفته فروشندگان مقداری با احتیاط، مسکن را برای فروش گذاشته‌اند؛ چون این نگرانی را دارند که قیمت‌ها در آینده افزایش پیدا کند.

بنابراین گزارش، مصطفی‌قلی خسروی در جریان انتخابات ۲۲ آبان ماه اتحادیه مشاوران املاک با کسب ۲۴۰۵ رای بالاتر از حسام عقبایی رئیس فعلی اتحادیه قرار گرفت و با توجه به قانون جدید که دیگر انتخابات داخلی هیات مدیره اصناف  برگزار نمی‌شود خسروی در روزهای آینده به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک مجددا به کرسی سابق خود بازمی‌گردد.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
    7 2
    ا... بنده خدایی گفتن که در بازار ارز ثبات داریم ببخشین یک سوال، معنی ثبات چی میشه؟
  • قهاری A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
    9 31
    بله درست هست تجربه چند ساله ایرن را نشان می دهد بعد از دلارو سکه نوبت مسکن خواهد بود که فیمتش چند برابر بشود. سرمایه گذاری در ساخت وساز سود سرشاری را تضمین می کند. سال آینده سال شکوفایی و حداقل دوبرابر شدن قیمت مسکن هست.
    • بی نام BE ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
      9 0
      با افزایش قیمت دلار خیلی چیزها گران میشود ولی مسکن در سال آینده افت قیمت پیدا می کند. بالا بودن عرضه، بالارفتن آمار مهاجرت، ضعیفتر شدن قدرت خرید قشر متوسط جامعه، نقد شوندگی پایین سرمایه ملکی، بالا رفتن هزینه نگهداری مسکن و استهلاک آن باعث افت قیمت مسکن میشود.
    • بی نام IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      8 0
      سال آینده مردم دیگه نان هم نمیتونن بخرن چه برسه به مسکن رونق مسکن برای همیشه تمام شده
  • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
    24 4
    چرا الکی جو میدین؟ دلار چندروزی یکم روند صعودی داشت ولی الان مدت خیلی زیادیه که قیمتش ثابت مونده، مسکن تا سال۱۴۰۰ رونق نمیگیره چه برسه بخواد افزایش جهشی داشته باشه
  • بی نام A1 ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
    20 0
    خاطرم هست آقای عقبایی میگفت املاکیا ازش میخوان بره تلویزیون بگه خونه میخاد گرون بشه تا مردم بترسن هجوم بیارن برای خرید.امدن این شخص قلی خسرویمعنی جز جو بیشتر به بازار مسکن نداره. تنها راه نجات مردم از دست این جماعت دلال خون مردم تو شیشه کن تعیین تعرفه ثابت و پایین برای انجام معاملات هستش نه درصدی از معامله
    • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
      16 0
      بدبختی مملکت اینه که عقبایی وخسروی تعیین کننده اقتصاد مسکن شده اندووزیرمسکن ودولت ومجلس فشل نشسته اندوخودراقایم کرده اند
  • سارا A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    18 1
    متاسفانه اکثریت مردم دارن میرن زیر خط فقر... افزایش ناعادلانه قیمتا و ثابت موندن درآمدها خصوصا افراد حقوق بگیر... کم کم جامعه داره به سمت دوبخشی شدن میره و طبقه متوسط جامعه داره به زیر خط فقر می پیونده... یه عده کثیری میشن فقیر و یه عده هم میشن ثروتمند و طبقه متوسطی دیگر نخواهیم داشت روزی نیست که بیدار بشیم و یه چیز گرون نشده باشه.
  • بی نام A1 ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
    9 0
    اصلا بشه ده برابر وقتی مردم پول نصف قیمتهای الانم ندارن اونوخ چه پیشپینی های غیر کارشناسی ای میکنن
  • امیر A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    4 0
    جمعیت و نرخ رشد آن بسیار کم شده همچنین متولدین دهه 60 و50 و 40 که جمعیت بالا را داشته اند خانه دار شده اند . به نظر من سرمایه گذاری در مسکن به عنوان سرمایه کار اشتباهی است
  • امیر A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
    0 0
    اگه به این املاکی ها باشه میگن مسکن بشه متری صد میلیون چرا چون که ضرر میکنن بیچاره مردم که گیر شماها افتادن