نمایندگان مجلس با تصویب ماده یک طرح اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر، مقرر کردند که اقلیت‌های دینی امکان نامزدی در انتخابات شوراهای اسلامی را دارند. بر این اساس گره حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد از جانب مجلس گشوده شد.

به گزارش خبرآنلاين؛ منع حضور سپنتا نيكنام عضو زرتشتي شوراي شهر يزد در این شورا با نظر شورای نگهبان،‌ موجب شد تا طرحي با عنوان «اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران» در دستور كار مجلس قرار بگيرد.

در ماده يك اين طرح كه مربوط به حضور اقليت‌ها در شوراي شهر است، آمده است: «اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند. اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند».
علي ادياني راد نماينده مردم قائمشهر و سواد كوه در قامت مخالف با اين طرح گفت: اگر در يك روستا، تمام سه نفر يا 5 نفر عضو شورا به فرض محال از اقليت هاي ديني انتخاب شوند، اين سئوال پيش مي آيد كه  ‌آيا برابر اصل صد و پنجم قانون اساسی، اين شورا اسلامي است؟ پس اين طرح در تغاير با قانون اساسی است.

لاريجاني در اين هنگام گفت: نه چنین تغايري وجود ندارد.

ادياني سخنان لاريجاني را قطع کرد و گفت: من پيشنهاد می‎کنم كه اگر قرار است عزيزان اقليت ديني در شوراي شهر باشند، به تناسب جمعيت به شرط اخذ آراي حداكثري حاضر شوند.

اما رئيس مجلس بر استناد قبليش در اين رابطه تأكيد كرد و گفت: اگر به صورت جلسه مذاكرت مجلس خبرگان رجوع كنيد، دقيقا همين شبهه شما مطرح شده است كه اگر اسم شوراها را «شوراي اسلامي» مي‎گذاريد معنيش اين است كه در جاهاي مختلف غيرمسلمان نمي‌تواند عضو باشد؟ شهيد بهشتي هم در پاسخ مي گويند مقصود اين است كه همه مي توانند در انتخابات شوراها شركت كنند اما تصميماتشان بايد اسلامي باشد.

ادياني در پاسخ به اين استناد تاريخي لاريجاني،‌ گفت: كسي كه معتقد به اسلام نيست، چطور مي تواند موازين شرعي را در مصوبات رعايت كند!

لاريجاني خطاب به او یادآور شد: همه ما اعم از مسلمان و اقلیت دینی همه ايراني هستيم و در جمهوري اسلامي ايران زندگي مي‎كنيم.

اسفندیار اختیاری نماينده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با اين طرح گفت: مستند شوراي نگهبان برای ممانعت از حضور اقليت ها در شوراهاي شهر به بخشی از صحبت هاي حضرت امام (ره) بود که اتفاقا به هيچ عنوان به اقليت هاي ديني اشاره نداشت و اين را بيت امام نیز تصديق كرده اند.

او ادامه داد: همان قانوني كه 20 سال است اجرا می شود، باید پابرجا باشد. اين قانون تضادي با نظر شوراي نگهبان ندارد. 

در اين ميان عليرضا رحيمي نماينده تهران نيز به حضور نيافتن اعضاي شوراي نگهبان در جريان بررسي طرح دو فوريتي، اعتراض كرد و در قالب اخطاري گفت: اعضاي شوراي نگهبان بايد در جلسه امروز حضور و بررسی طرح هاي دو فوريتي و سه فوريتي حضور داشته باشند. اگرچه لاریجانی به او یادآورشد که نماینده ای از شورای نگهبان حضور دارد، اما رحیمی تاکید کرد که مطابق قانون باید 12 عضو شورای نگهبان در جلسه باشند نه فقط یک نفر به نمایندگی از آنها. رییس مجلس بار دیگر در پاسخ به او گفت که «تلقي شورای نگهبان اين است كه اگر نمايندگانشان در جلسه حضور داشته باشند؛ کافی است. اين بحثي است كه بايد بين خودمان و شورا حل كنيم.»

سرانجام نمايندگان با ۱۵۲ رأی موافق، ۴۱ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در صحن اجازه حضور اقليت‌هاي ديني در شوراها را صادر كردند.

گفتنی است ماده سوم این طرح نیز حاشيه‌ ساز شد. در این ماه آمده بود: «هیات تطبیق مصوبات تهران، شهر ری و تجریش به عضویت و ریاست فرماندار تهران و عضویت یک قاضی به انتخاب رییس قوه قضاییه و یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران به انتخاب این شورا تشکیل می‌شود. در این خصوص مصوباتی که به شهر ری و تجریش مربوط می‌شود با حضور فرمانداران ری و شمیرانات بررسی می‌شود.»

نادر قاضي پور اگرچه نماینده تهران نیست اما با این ماده مخالفت کرد و طی اخطاری گفت: مردم ايران از هر قوم و قبيله‎ای از حقوق مساوي برخوردارند. در اين ماده شما اهالي شاه عبدالعظيم و شميرانات را زير نظر تهران قرار داده‌ايد در حالي كه خودشان فرماندار دارند.

رییس مجلس این اخطار را وارد ندانست و قاضی پور با کنایه گفت: اینکه آقاي لاريجاني حق مردم شاه عبدالعظيم را قبول ندارند،‌حرف ديگري است!
اما نه تنها رییس مجلس که حتی دیگر نمایندگان نیز این اخطار را قبول نداشتند. چرا که این ماده نیز با رای اکثریت نمایندگان به تصویب رسید.

با تصویب ماده چهارم اين طرح، مجلس شورای اسلامی حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد را تضمین کرد. چرا که در این ماده آمده بود: «این قانون از زمان برگزاري انتخابات دوره پنجم شوراهاي شهر و روستا لازم اجرا است.» از آنجا که نیکنام منتخب دوره پنجم شورای اسلامی شهر و روستاست، با این مصوبه می‎تواند به شورای شهر برود. البته بايد منتظر ماند و ديد كه شوراي نگهبان این مصوبه مجلس را تایید می کند یا اینکه سرانجام کار به مجمع تشخیص مصلحت سپرده می شود.

27217

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    7 4
    جرم سپنتا نیکنام چی هست که نمیتونه وارد شورا بشه ؟