۰ نفر
۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۸
گلباف، شهر ترخون

بخش گلباف در 130 کیلومتری جنوب شرق استان کرمان با جغرافیای 577374 وعرض جغرافیایی 298802واقع شده است.

زهرا پهلوانی نژاد-گلباف دارای 28 روستا وجمعیت بالغ بر13 هزار نفر جمعیت و 3 هزار خانوار در این شهر سکونت دارند.
سطح زیر کشت محصولات باغی منطقه ی زیبای گلباف 1384 هکتار است که شامل انار زردالو گردو انگور هلو انجیرو الخصوص ترخون است .
باتوجه به تنوع و کیفیت محصولات باغی وزراعی منطقه ی زیبای گلباف این بخش مستعد استفاده از کشت های جایگزینی با نیاز ابی کم مانند گیاهان دارویی می باشد .
گیاه دارویی وسبزی خوش بو و معطر ترخون که یکی از مهمترین و معروف ترین گیاهاه دارویی است ودر بخش گلباف کشت می شود وسطح زیرکشت این محصول 58 هکتار است .
برداشت محصول ترخون سه تا چهار بار در سال انجام می گیرد عملکرد ترخون خشک 2 تن در هر هکتار است ِ
ابیاری گیاه ترخون به سه روش صورت می گیرد ابیاری غرقابی،ابیاری جوی و پشته ای و ابیاری نوار تیپ صورت می گیرد .
در راستای اجرای پروژه های کشت با نیاز ابی کمتر و راندمان بالاتر 3 هکتار از مزارع ترخون گلباف به ابیاری نوار تیپ مجهز شده است ؛با اجرای ابیاری تحت فشار علاوه بر افزایش عملکرد سطح زیر کشت تا سه برابر قابل افزایش می باشد.
خشک کردن ترخون در گلباف به صورت سنتی بوده و در انباره روی داربست های چوبی وفلزی که به به وسیله سیم یا طناب بهم متصل می باشد ریخته شده و با جریان هوا خشک می شود ؛پس از بسته بندی به بازار داخلی و خارجی با نرخ کیلوی 20 هزار تومان به فروش می رسد.
مصرف محصولات ارگانیگ خطر بیماری ها را کاهش می دهد مواد شیمیایی موجود درافت کش ها اثرات سرطان زایی و بیماری زایی دارند.
کشاورزی ارگانیک یکی از راه های کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی وباعث عدم الودگی محیط زیست می شود با توجه به عدم نیاز استفاده از سموم و کودهای شیمیایی کشاورزی در کلیه مراحل داشت ترخون این محصول در منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
خواص دارویی ترخون تنظیم فشار خون ِتسکین دردهای روماتیسمی وبرای اعصاب مفید است ،مصرف ترخون برای خانم های باردار مضر است .
خانم های کرمانی برای ابگوشت معروف امام حسینی وبرای تزیین و معطر شدن ابگوست از ترخون استفاده می کنند همچنین برا پخت تخم مرغ ترخون برا صبحانه استفاده میکنند و برای درست کردن کلم پلوی شیرازی کار برد دارد .

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 701264

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =