چوب حراج به پرتره متفاوت بنیان‌گذار چین کمونیست

پرتره مائو تسه تونگ بنیان‌گذار جمهوری خلق چین اثر اندی وارهول هنرمند نامدار آمریکایی در هنگ کنگ حراج می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این اثر هنری که از روی عکس مائو در «کتاب کوچک سرخ» کشیده شده است، تا چندی دیگر در هنگ‌کنگ چوب حراج می‌خورد و انتظار بر این است که بیش از ۱۵ میلیون دلار فروخته شود.

تابلوی اندی وارهول از چهره مائو سبکی همانند کار او با پرتره مریلین مونرو دارد و رهبر چین کمونیست را در قالب هنر پاپ جاودانه کرده است.

این اثر هنری سال ۲۰۱۴ در یک حراجی در لندن به قیمت ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار فروخته شده بود. مالک ناشناس آن تصمیم گرفته است که تابلو را دوم آوریل در حراجی ساتبی هنگ کنگ برای فروش عرضه کند.

وارهول کار روی پرتره مائو را سال ۱۹۷۲ درست در زمانی که با سفر نیکسون به پکن یخ‌های رابطه میان آمریکا و چین در حال آب شدن بود، آغاز کرد.

مجموعه پرتره‌های وارهول از مائو تقریبا ۲۰۰ پرتره است که کارهای مشابه پیشین این هنرمند از مریلین مونرو و الویس پریسلی را دنبال می‌کند.  

مائو رهبری سیاسی است که همزمان بسیار مورد احترام و ترسناک است. بدون شک انتخاب او برای تضادهای گستاخ و جسورانه رنگی در جریان هنری پاپ غیرمنتظره است.

این پرتره پس از گذشت سال‌های هنوز هم در چین موضوع حساسی است. به صورتی که سال ۲۰۱۳ در نخستین همایش جامع اندی وارهول در چین اثری از آن دیده نمی‌شد. هنوز هم در رسانه‌های چین این بحث مطرح است که این پرتره‌ای محترمانه از مائو است یا او را به تمسخر گرفته است.

منبع:‌ بی‌بی‌سی/ ۱۷ مارس

241

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 647458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =