حاضرجوابی یک روحانی ایرانی در دیدار با پادشاه عربستان در 90 سال پیش

دکتر رسول جعفریان در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین، ضمن اشاره به دیدار دو عالم شیعه با ملک عبدالعزیز سعودی، مکالمه جالب یکی از آن ها را از کتاب «گزیده دانشوان و رجال اصفهان ... » گزینش و در یادداشت آورده است.

این عضو هيت علمي دانشگاه تهران در ابتدای یادداشت می نویسد:
«سابقه دو دیدار از دو عالم شیعه با ملک عبدالعزیز که در سال 1343 ق (1304 ش) بر حرمین مسلط شد و تا به امروز خود و چندین فرزندش قریب صد سال است که بر این کشور حکومت می کنند، جالب است.
یکی از آنها داستان مرحوم صاحب فصول است که نامه ای هم از ملک عبدالعزیز برای بقیع گرفت و اکنون نزد خانواده وی در تهران باقی مانده (گویا با فامیل حائری نه صاحب فصول) است.
دیگری دیدار سید محمدعلی مبارکه ای از منبرهای اصفهان است که آثاری از وی برجای مانده و گویا فرزند ایشان پزشک و در تهران است ... آنچه اکنون به عنوان دانشوان و رجال اصفهان به همراه شرح حال خود نوشت وی چاپ شده، گویا گزیده ای از یک مجموعه بزرگتر است که امیدواریم چاپ شود.»
این عضو پرکار وبلاگ نبخگان خبرآنلاین در بخشی از یادداشت، مکالمه سید محمدعلی مبارکه ای با ملک عبدالعزیز در سفر حج سال 1347 ق. را از کتاب «گزیده دانشوران و رجال اصفهان و زندگی نامه خودنوشت مولف» انتخاب و نوشته است:
«صبح آن، تصادف [برخورد] کردیم با ابن سعود ملک حجاز که از پایتخت خود الریاض به مدینه منوره مشرف شده بود و از مدینه محرم شده و عازم مکه معظمه بود.
وقتی محاذی ایستگاه اتومبیل های حاج در این بیابان رسیدند، توقف نمود و از حال مسافرین بازپرس نمود. و از بیشتری وضعیت سلوک مردم خطه راه مدینه با زوار بیت الله استفسار کرد و از افراد مختلفه هر کشوری شخصا بازرسی می کرد.
مقابل من آمد آمد، فرمود: مِن أین؟ از کجا آمده اید؟
نویسنده در جواب معروض داشت: قال النبی (ص): لو کان الایمان معلقا بالثریا لتناله رجال من اهل فارس. [اگر ایمان به ثریا هم آویخته باشد، مردانی از فارس به آن دست خواهند یافت]
نهایت از این جواب تحسین کرد.
سپس فرمود: من ای بلادها؟ از کدام شهرهای ایران؟
در جواب گفتم: جنّة الدنیا اصفهان. [بهشت دنیا، اصفهان!]
دو مرتبه تحسین فرمود.
یکی از همراهان ملک گفت: ایرانی متعصب!
باز نویسنده معروض داشت: ایرانی ای الایمانی. قال رسول الله (ص) حب الوطن من الایمان. [دوست داشتن وطن از ایمان است]
از این جواب ابن سعود تبسم نمود.
سپس فرمود: کیف وجدتم الامر فی ملکنا؟ کشور حجاز را چگونه یافتید؟
باز نویسنده معروض داشت: «من دخله کان آمنا». [هر کسی وارد آن شود ایمن خواهد بود]
دو مرتبه به تکرار فرمود: احسنت احسنت»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    50 20
    زیاد جالب نبود...
    • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
      12 7
      واژه "حاضرجوابی" معمولا برای کودکان و خردسالان که تازه قدرت تکلم پیدا کرده اند، استفاده می شود. برای روحانی اسلامی بهتر بود از واژه "تسلط" یا واژه "شجاعت" استفاده می شد.
  • سیدعلی موسوی A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    12 40
    خیلی زیبا بود واقعا افرین خوشمان آمد
  • بی نام IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    56 41
    همراه ملک حق داشته .اصفهان حتی بهشت ایران هم نیست چه برسه جهان .
    • بی نام US ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
      24 1
      اصفهان شاید زمانی واقعا بهشت ایران و دنیا بود. و الان بیان ببینن چه بلایی بر سرش آوردن.. بهشتی با بالاترین رکورد آلودگی کشور و شریان حیاتش، زاینده رود که خشکانده شده.
  • ذاکر A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    41 6
    انشاالله خاندان ظالم و فاسد و مال اندوز آل سعود ساقط شوند و از شر وهابیت خلاص شویم
  • وحید A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    19 19
    بیشتر از حاضر جوابی به تعصب و بی پروایی و موقعیت ناشناسی شباهت داشت.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    18 2
    به عمل کار براید به سخندانی نیست
  • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    8 8
    پس این اداها رو فقط جلو ما درآورده نمیشه
  • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    28 7
    حاضر جوابی این قشر عادیه
  • امید IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    24 4
    اون 90 سال پیش بود اینقد رو دادیم به عربستان که فعلا اونادارن حاضرجوابی میکنن
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    14 11
    زیبا بود
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    17 13
    بوسه بر قبر پيمبر ممنوع بوسه بر پنجه شيطان مشروع چهره منحوسان آل سعود ننگ بر زشتي قاموس شما دين فروشان هم آواز جهود زود باشد كه بگيرد ناگاه شعله در خرمن سالوس شما گوشتان هست اگر،گوش كنيد: بغض شب مي تركد در سحر گاه قيام آل اسلام به پامي خيزد و فرو مي ميرد آخرين پت پت فانوس شما
  • حاج کربلایی باقر A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    10 5
    «من دخله کان آمنا». هر کسی وارد آن شود ایمن خواهد بود واقعادرست فرموده است .امکانات عربستان وامنیتش قابل قیاس باعراق نیست .واقعاامسال خدمات رسانی درعراق افتضاح بود پیشنهادمیدهم دوستان بازن وبچه نروند که گرفتارمیشوند وکیلوترهاپای پیاده بایدبروند ..تااینده شاید خدمات رسانی بهتربشه..موفق باشید
  • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    10 2
    آخرش رو خوب نیومده
  • حسین A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    2 4
    اون موقع شاه کلانتر منطقه بود کسی جرات نداشت به ایران چیزی بگه . اونا از نفت چی ساختن ما از نفت چی ساختیم
  • منوچهر A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    1 0
    اون قسمت از متن که مال گذشته است جای خودش . اما خدایی اون قسمت اولش چه جور نثری است؟ واقعا فارسی نوشته شده ؟
  • بی نام A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    4 0
    چه جوابهای بی ربطی.
  • رضا IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    1 0
    از مفتي اعظم، شيخ محمد بن ابراهيم استفتاء كرده بودند كه آيا دزديدن اموال شيعيان جايز است؟ گفته بود: اينها همه چيزشان بر مسلمانان حلال است اما در حجاز كه براي حج مي آيند مهمان ما هستند و حديث پيغمبر است كه مهمان را بزرگ بداريد و محبت كنيد گرچه كافر باشد، در اين جا كاري به آنها نداشته باشيد اما در خارج عربستان هر كار مي‌خواهيد بكنيد.» مجله ميقات حج، زمستان 1371، شماره 1، ص 178 – 179
  • بهرام آیریا A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    1 0
    حضور ذهن این ایرانی خطیبی که علم کلام جزو دورسشان است قابل تقدیر است. از گفتن احادیث و تایید امیر عرب ، دلالت بر صحت آن است. از جمله دوستی وطن از ایمان است. ولی این حدیث را در اول انقلاب بعضی از افراطیون جعلی میدانستند، حتی با شاهنامه و فردوسی مخالف و میخواستند مقبره فردوسی را تخریب کنند دوست داشتن وطن کفر نیست و در کنار آن میتوان جهان وطنی هم فکر کرد . ولی چراغی که که در خانه رواست حتی به مسجد حرام است. اصفهان نصف جهان است و یا بهشت جهان ، بر گوینده حرجی نیست ، ایشان مقایسه با دیگر شهرهای ایران کرده بوده است. جاهای دیگر دنیا را ندیده بوده است. حداقل سعدی زنده یاد که جهان آنروز را در نوردیده بود این وصف را در مورد اصفهان ننموده بود.