خبرگزاری صدا و سیما نوشت: شبکه الجزیره گزارش داد: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان شاهزادگان و بازرگانان مخالف خود را در مجلل ترین هتل ریاض شکنجه می کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، روزنامه فایننشال تایمز بخشی از آنچه را که شاهزادگان و بازرگانان سعودی بازداشت شده به اتهام فساد در عربستان با آن روبرو می شوند، فاش کرد. با این شاهزادگان و بازرگانان برای چشم پوشی از مبالغ هنگفت پول و واگذاری مستغلات شان در برابر آزاد شدن، مذاکره می شود. فشارها بر این افراد در حد شکنجه است و شخصیت های برجسته مانند متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز هم از این شکنجه ها مستثنی نیستند. ولید العطار گزارشگر شبکه الجزیره گفت: از زمانی که مقامات سعودی دهها نفر از شاهزادگان، وزرا و بازرگانان را به اتهام فساد بازداشت کرده اند، این سوال مطرح است که آیا هدف از این بازداشت ها واقعا مبارزه با فساد است؟ روزنامه فایننشال تایمز فاش کرد با این افراد برای واگذاری دارایی هایشان در برابر آزاد شدن از زندان، مذاکره می شود. منابع مطلع به این روزنامه انگلیسی گفتند مقامات سعودی خواستار واگذاری تا هفتاد درصد از مجموع ثروت متهمان شده اند تا بتوانند میلیاردها دلار به خزانه ای که از هفتاد و نه میلیارد دلار کسری بودجه رنج می برد، واریز کنند. یکی از بازداشت شدگان دهها میلیون ریال سعودی از حساب خود برداشت کرد و یک مقام بلندپایه سابق سعودی موافقت کرد چهار میلیارد ریال از سهام متعلق به خود را واگذار کند. یکی از بازداشت شدگان هم به کارکنان خود اعلام کرد دولت تمایل دارد کنترل کامل شرکت آن را در دست بگیرد. بنابراین بازداشت شدگان در مجلل ترین هتل ریاض، پس از توقیف دارایی هایشان با مصادره آن روبرو شدند. روزنامه انگلیسی دیلی میل چند روز پیش اعلام کرده بود ولید بن طلال شاهزاده بازداشت شده سعودی قصد دارد دو هتل مجلل خود را در بیروت به فروش بگذارد. در ادامه این گزارش آمده است: عربستان مبتکر شیوه آشتی با متهمان به فساد از طریق مصادره دارایی هایشان نیست و پیش از این از چنین شیوه ای در روسیه و گرجستان استفاده شده بود. نشریه بلومبرگ فایده چنین شیوه ای را انتقال سریع پول به خزانه کشور که از کسری بودجه رنج می برد، دانست. به ویژه که رسیدگی قضایی به پرونده ها ممکن است سال ها طول بکشد و هزینه زیادی به همراه داشته باشد. بلومبرگ تاکید کرد خطر این شیوه آن است که فساد به خود روند مصادره دارایی ها نفوذ یابد. به نوشته فایننشال تامیز شرط آزادی بازداشت شدگان، فقط واگذاری بخشی از دارایی هایشان نیست، بلکه باید تضمین بدهند به محمد بن سلمان وفادار باشند. به همین علت، این سوال که آیا واقعا بازداشت ها برای مبارزه با فساد است، جدی تر می شود. به ویژه که گفته می شود شاهزادگان و بازرگانان بازداشت شده و در راس آنها متعب بن عبدالله رئیس سابق گارد ملی عربستان، در زندان شکنجه می شوند. گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: شکنجه ها تا جایی است که درمانگاهی در هتل ریتز کارلتون ریاض ایجاد شده است. منابع رسمی عربستان تاکنون درباره این گزارش ها از خود واکنشی نشان نداده اند. به همین علت این سوال مطرح است که آیا این بازداشت ها برای ریشه کن کردن فساد در عربستان بود یا برای ریشه کن کردن هر مانعی در راه رسیدن محمد بن سلمان به کرسی پادشاهی؟

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امير A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    23 0
    تو ايران كه گويا اين روش جواب نميده چون زنجاني ميگه پول دارم ولي پس نميدم خخخخخ
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    9 0
    آخه اینجا دست همه تو کاسه هست.....
  • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    3 3
    آنچه معلوم است سالها اریستو کراسی سعودی به زودی تبدیل به دیکتاتوری فردی خواهدشد که شاید به ظاهر تمرکز قدرت حاکم بیشتر از اریستو کراسی است ولی تجربه نشان داده است که شکننده تر است.
    • بی نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۸
      1 0
      این اریستوکراسی که گفتی یعنی چهههه
  • بی نام DE ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۸
    0 2
    الجزیره ارگان رسانه ای داعش تا دیروز که از عربستان حمایت می کرد