مسجدجامعی و تهرانگردان در سی و دومین برنامه تهرانگردی در منطقه 15، ضمن دیدار با خانواده شهیدان بجستانی، سریعترین شناگر آب‌های آزاد جهان، معتادان کارتن‌خواب و اوراقچی‌ها، از بزرگترین واحد تولید غذای آماده کشور و زندان هارون‌الرشید دیدن کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سی و دومین برنامه تهرانگردی مسجدجامعی، رنگ و بوی متفاوت‌تری نسبت به برنامه‌های قبل داشت؛ توجه به مشکلات و معضلات اجتماعی و بررسی این عوامل، از مواردی بود که این هفته تهرانگردان را درگیر خود کرد.

تهرانگردان صبح دیروز جمعه با حضور در خیابان خاوران، سری به کارتن‌خواب‌ها و معتادان زدند و از نزدیک با آنان گفتگو کردند، گفتگویی که گاهی با خنده و گاهی با تأسف و تأثر همراه بود.


آسیب‌هایی که دیده شدند

احمد مسجدجامعی درباره این دیدارها گفت: بسیاری از این کارتن‌خواب‌ها از رفتار پرسنل گرمخانه خاوران انتقاد داشتند و شهردار منطقه قول داد تا این مساله را حل کند تا مشکلی برای فصل سرمای این شهروندان وجود نداشته باشد.

او گفت: عده‌ای از این شهروندان مراجعه کردند و درخواست کمک‌ به ویژه کمک درمانی، کار و اسکان داشتند. قرار شد با کمک شهرداری منطقه در حد مقدورات به مشکلات آنها رسیدگی کنیم.

مسجدجامعی و تهرانگردان در ادامه به "مرکز گذری و سرپناه شبانه وابستگان به مواد" رفتند و از این مرکز که زیر نظر سازمان بهزیستی فعالیت می‌کند، دیدن کردند. این مرکز جهت ارائه خدمات بهداشتی و برای جلوگیری از شیوع بیماری‌هایی چون ایدز و هپاتیت تاسیس شده تا مصرف‌کنندگان مواد، از وسایل آلوده استفاده نکنند.

در ادامه این برنامه تهرانگردان همراه با عده‌ای از ساکنان خیابان درخشنده به کوچه‌های فرسوده ای رفتند که معتادان زیادی در آن حضور داشتند و از نزدیک در جریان زندگی تاسف‌بار برخی از شهروندان منطقه 15 قرار گرفتند؛ زندگی‌هایی که در شان اهالی پایتخت نبود.

مسجدجامعی پس از این بازدید که موجب ناراحتی همه تهرانگردان شده بود، گفت: امیدوارم بتوانیم با کمک اهالی محل و شهرداری این معضلات را کمتر کنیم.

اوراقچی‌ها از خودشان می‌گویند

در ادامه حضور تهرانگردان در منطقه 15، عضو شورای شهر تهران به محله اوراقچی‌ها رفت و پای صحبت‌های شاغلان این صنف نشست.

یکی از کسبه‌ اوراقچی، درباره صنفشان گفت: مدتی است که محله اوراقچی‌ها را به عنوان شغل زیان‌آور محسوب کرده و خواهان خروج آن‌ها از تهران شده‌اند، اما هنوز محل مناسبی برای ادامه فعالیت‌ ما در نظر نگرفته‌اند.

فیلم مستند 2هزار شهید منطقه 15 ساخته می‌شود

عضو شورای اسلامی شهر تهران، با حضور در منطقه 15 تهران به دیدار خانواده شهیدان بجستانی رفت و از ساخت مستند 2هزار شهید این منطقه به همت شهرداری خبر داد.

احمد مسجدجامعی، اهالی تهرانگردی صبح دیروز جمعه برای اولین‌بار به منطقه 15 رفتند و پس از صرف صبحانه به دیدار خانواده شهیدان بجستانی، که سه شهید تقدیم نظام و انقلاب کردند رفته و یاد شهدا را گرامی داشتند.

در این دیدار پدر شهیدان مهدی، حمید و مجید بجستانی از تهرانگردان به گرمی استقبال کرد. او که از 30 سال پیش تا کنون به شغل نانوایی مشغول است، با اشاره به حضور مستمر فرزندانش در جبهه‌ها، گفت: هر سه فرزندم بسیجی بودند و هر سه آنها زیر بیست سال سن داشتند؛ به طوری که مجید 15 ساله بود و چون سنش پایین‌تر از شرایط اعزام بود، شناسنامه‌اش را دستکاری کرد تا به جبهه برود.

این پدر شهید گفت: مهدی و حمید که در شرحانی و جزیره مجنون شهید شدند، مفقودالاثر هستند و مجید فرزند کوچکترم، در فکه به شهادت رسید.

پس از صحبت‌های این پدر شهید، احمد مسجدجامعی گفت: توفیقی بود که با حضور در منطقه 15 به دیدار این خانواده آمده و ادای دینی به خانواده شهدا بخصوص خانواده شهیدان بجستانی کرده باشیم.

او گفت: صحبتی با شهردار منطقه داشتم و متوجه شدم فیلم مستند خانواده‌هایی که سه و چهار شهید تقدیم انقلاب کردند، در حال ساخت است و پس از آن خانواده‌های 2 شهید در این مستند جای می‌گیرند.

عضو شورای شهر تهران گفت: پیشنهادی به شهردار ارائه کردیم که فیلم مستند تمامی شهدای منطقه که چیزی حدود 2 هزار تن هستند، ساخته شود. این پیشنهاد با استقبال و قول مساعد آقای انجمنی شهردار منطقه همراه بود.

مسجدجامعی در پایان با اشاره به شغل پدر شهیدان بجستانی گفت: من شغل نانوایی را از قدیم دوست دارم و شاید دلیل این دوست داشتن، شخصیت ویژه عزیزآقا نانوای محله دوران کودکی ما بود که معتقد بود نان را با وضو باید به دست مردم داد.

در ادامه سی‌ و‌ دومین برنامه تهرانگردی، مسجد جامعی و همراهانش به منزل محمود رازقی، شاعر اهل بیت و خوش قریحه رفتند و دقایقی مهمان او شدند.

این شاعر طی این چند سال توانسته نهج‌البلاغه، زیارت عاشورا، زیارت وارث، صحیفه سجادیه و حتی قانون اساسی را به نظم درآورد و ابتکاری در عرصه ادبیات داشته باشد.

حضور در منزل یکی از رکورد داران گینس، ملاقات با نوه شیخ عباس قمی و بررسی معظلات و مشکلات منطقه، از دیگر برنامه‌های احمد مسجد جامعی در سی و دومین برنامه تهرانگردی بود.


دیدار مسجدجامعی با سریعترین شناگر آب‌های آزاد جهان

احمد مسجدجامعی و تهرانگردان این هفته جدای از معضلات و مشکلاتی که در منطقه 15 مشاهده کردند، با یکی از رکوردداران کتاب گینس که ساکن خیابان 17 شهریور بود روبرو شدند و دقایقی میهمان محمدحسین کبادی بودند.

کبادی، شناگری است که طول خلیج فارس را از جزیره هرمز تا اروندکنار، به طول 1100 کیلومتر شنا کرده و رکورد قابل توجهی را در کتاب رکوردهای جهان(گینس) به نام ایران ثبت کرده‌است.

این رکورددار درباره تاریخ‌سازی بزرگ خود می‌گوید: حدود بیست دکتر در 2 سال مطالعه شرایطی را از لحاظ روانی و جسمانی برای من مهیا کردند که من پس از یک اردوی 9 ماهه و 2 ماه تمرین در خلیج فارس و چند هفته‌ای اقامت در ارتفاع 5هزار متری دماوند، کار خود را آغاز کردم.

در ادامه مسجدجامعی با تبریک و تشویق به دلیل این کار بزرگ توسط یک ایرانی گفت: این شناگر ایرانی، با شعار صلح و نوعدوستی توانست نام ایران را در این عرصه در رکوردهای جهان به ثبت برساند.

او گفت: گویا اسپانسرهایی برای پوشش مالی این پروژه اقدام کرده بودند که حتی به اقامت کشورهای عربی و بورسیه در آمریکا نیز رسیده بود؛ اما از آنجایی که کبادی، این دلاور ایرانی می‌خواست نام خلیج فارس روی پیراهنش درج شود، هیچ کدام از این پیشنهادات را نپذیرفت و نام ایران را جاودانه کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به اینکه در کتاب گینس نام محمدحسین کبادی و پروژه شناگر خلیج فارس به عنوان سریعترین و طولانی‌ترین شنای آب‌های آزاد ثبت شده است، گفت: به گفته این ورزشکار که از مدیران هلال احمر ایران است، هدف این پروژه این بود که به وسیله ورزش بتواند رویکردی فرهنگی را نشان دهد که به این مهم نیز دست یافت.

اما این رکورددار در پایان، از طرح رکوردی دیگر در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: طرحی از طرف سازمان آب‌های آزاد مطرح شده که شنا بین سه قاره آسیا، اروپا و آفریقاست که با شعار صلح و نو دوستی حدود 2هزار کیلومتر را شنا خواهم کرد.

کشورهای اروپایی گوشت‌های ایرانی را آلوده می‌دانند و غذاهای آماده گوشتی را نمی‌خرند

مسجدجامعی و تهرانگردان ظهر جمعه در بخشی از سی و دومین برنامه تهرانگردی از بزرگترین واحد تولید غذای آماده کشور واقع در منطقه 15 شهری دیدن کردند و ناهار را میهمان این واحد تولیدی بودند.

حاج اکبر کبریتچی، مدیر رستوران‌های زنجیره‌ای هانی، صاحب بزرگترین واحد تولیدی غذای آماده است که 27 نوع غذای ایرانی را در بسته‌بندی‌هایی با 18 ماه ماندگاری تولید می‌کند.

کبریتچی در بازدید مسجدجامعی و تهرانگردان از این واحد تولیدی گفت: شعار ما غذای بدون مواد نگهدارنده است و برای تحقق این شعار نه تنها در هیچ یک از غذاها از افزودنی‌های نگهدارنده استفاده نمی‌کنیم بلکه چاشنی‌هایی چون رب گوجه و آبلیموی مورد نیاز را نیز خودمان تولید می‌کنیم تا از ارگانیک بودن آن مطمئن باشیم.

کبریتچی گفت: تمام مراحل تولید غذای آماده از تولید ظروف 5 لایه آلومینیومی، ویژه نگهداری غذاهای گرم با ماندگاری بالا تا بسته‌بندی و کنترل کیفیت غذاهای تولیدی در همین واحد تولیدی انجام می‌شود. سپس غذاها برای استریلیزه شدن به اتوکلاوهای با 145 درجه سانتیگراد گرما منتقل و برای 18 ماه آماده ماندگاری می‌شود.

کبریتچی گفت: تمام غذاهای این واحد تولیدی از مرغوبترین مواد اولیه در هر فصل تهیه و در سردخانه‌های منفی هیجده درجه نگهداری می‌شود. هموطنان ساکن یا عازم خارج از کشور مهمترین مصرف‌کنندگان غذاهای آماده این واحد تولیدی هستند چون می‌خواهند از خوردن غذای حلال و مطبوع ایرانی اطمینان حاصل کنند.

او گفت: علاوه بر بازار داخلی غذاهای آماده به کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق و افغانستان صادر می‌شود اما کشورهای اروپایی و استرلیا گوشت‌های ایرانی را آلوده می‌دانند و غذاهای گوشتی ما را نمی‌خرند و ما به آنها غذاهای آماده بدون گوشت می‌دهیم.

زندان هارون‌الرشید تفرجگاه می‌شود

عضو شورای اسلامی شهر تهران، در پایان تهرانگردی خود، به بنای تاریخی زندان هارون‌الرشید رفت و از این بنای 1100 ساله دیدن کرد.

احمد مسجدجامعی، آخرین بخش از سی و دومین تهرانگردی مسجدجامعی و همراهان، به حضور در زندان هارون الرشید در اتوبان امام رضا (ع اختصاص داشت؛ عمارتی که هنوز به ثبت میراث فرهنگی نرسیده است.

مسجدجامعی درباره این بنا گفت: بنایی که از آن بازدید کردیم مربوط به 1100 سال پیش و زمان ساسانیان است. طبق شواهد موجود، این بنا به عنوان آتشکده کاربرد داشته است. نام این محل زندان هارون الرشید است، اما هیچ سندی مبنی بر زندان بودن این بنا وجود ندارد و در هیچ یک از نسخ تاریخی در این باره سندی نیامده است.

عضو شورای شهر تهران گفت: با اینکه این بنا تاریخی است اما هیچ حفاظتی از آن صورت نگرفته و ثبت میراث فرهنگی نشده است. باید هر چه سریعتر این مکان به ثبت برسد و از آن محافظت شود.

او پس از بازدید از اطراف این بنا و دیدن چشمه ای در اطراف زندان گفت: این منطقه قابلیت های زیادی برای تفریحگاه و تفرجگاه مردم شرق تهران دارد و با برنامه‌ریزی می‌توان محیطی آرام و سر سبز برای ساکنان تهران فراهم کرد.

عکسها: حمید فروتن

47282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    14 0
    كاش براي همه عكسها توضيح مينوشتين
  • بی نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    18 2
    آفرین بر این مرد روشنفکر و کارا
  • بی نام IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    10 3
    الان این شهیدان ارمنی کجای این عکس ها بودن؟؟؟؟.....
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    3 0
    دوستانی که نظر نوشتن و خوششان آمده از این حرکت آقای مسجد جامعی، تا به حال برخوردی هم داشته ان با آقای جامعی.یا کلا ایشان رو از نزدیک و خوب میشناسن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟