سفیر پیشین ایران در ترکیه دلایل تصمیم اردوغان برای دخالت نظامی احتمالی ترکیه در خاک سوریه را برشمرد وی معتقد است اردوغان به دلیل شکست در انتخابات مجبور است به سوریه حمله کند.

زهره نوروزپور- بعد از حمله مجدد داعش به کوبانی در هفته گذشته، دولت آنکار به ریاست رجب طیب اردوغان اعلام کرد که قصد دارد در صورت لزوم وارد خاک سوریه شود. وی پس از جلسه شورای ملی ترکیه اعلام کرد 18 هزار نیرو به شمال سوریه که با کشور ترکیه هم مرز است اعزام خواهد کرد. برای بررسی این موضوع با سفیر پیشین ایران در ترکیه فیروز دولت آبادی گفتگو کرده ایم. دولت آبادی معتقد است مساله شکست انتخابات و مطرح شدن انتخابات زود هنگام اردوغان را ناگزیر به سمت سوریه می کشاند.

 

اردوغان اعلام کرده است 18 هزار نیرو به شمال سوریه اعزام می کند تحلیل شما از این تصمیم چیست؟
اردوغان به دلیل شکست سنگینی که در انتخابات پارلمانی خورد و نتوانست آنگونه که انتظار داشت پیروز شود دو راه در پیش رو دارد، یکی رسیدن به دولت ائتلافی که شخص اردوغان سرسختانه در حال پیگیری این ائتلاف است گرچه  امری دشوار است، یک دلیل ریزش آرء رای اردوغان به دلیل فعالیت های حزب متبوعش در سوریه بود، تشکیل دولت ائتلافی از این جهت برای حزب عدالت و توسعه سخت هست که هر سه گروهی که بر اردوغان پیروز شدند و رای بالایی کسب کردند، یکی از محورهای اصلی اعتراضشان همکاری دولت ترکیه با جریانات تروریستی در سوریه است. دومین راه حل برای اردوغان رفتن به سمت انتخابات زود هنگام است. دوره زمانی انتخابات زودهنگام معمولا سه تا چهارماه است . اقای اردوغان باید درفاصله سه تا چهار ماه، مساله سوریه را به نقطه ای برساند  که بتواند از آن در انتخابات زود هنگام استفاده کند.

دولت ترکیه به بهانه تامین امنیت داخلی ورود نظامی به سوریه را توجیه می کند در حالی که ما شاهد هستیم ترکیه تا به امروز امنیت داشته است. تا به حال مورد حملات تروریستی قرار نگرفته است و هم اینکه ارتش بشار اسد به کشور ترکیه تا کنون تجاوز نکرده است حال آنکه بالعکس سوری ها معقتقدند ترکیه یکی از علل اصلی نا امنی و ترویج تروریسم در سوریه است. به هرحال این تنها یک بهانه است  برای اینکه اردوغان بتواند کمک هایش را به جریانات تروریستی و مخالفین دولت مشروع بشار اسد به حد اکثر ممکن برساند و اگر لازم شود نیروهای نظامی خود را هم تحت پوشش جنگی تمام عیار روانه سوریه کند تا با این هدف شکست خود در انتخابات را جبران کند و پیروز انتخابات بعدی شود.

از لحاظ ابعاد منطقه ای هم اردوغان اهدافی در نظر دارد؟

 به هر حال ترکیه رویه ای جدید در مسائل و موضوعات منطقه ای را آغاز کرده است. روند تحرکات ترکیه به اینجا خاتمه پیدا نمی کند،  ممکن است به دلیل مسائل کردی همین اقدامات را در عراق صورت دهد و پیشروی کند. ترکیه سابقه نامناسبی از اشغال گری قبرس هم دارد، از این رو اگر وارد سوریه شود بحران های بعدی حتما پس از سوریه وارد عراق می شود. زیرا این دو کشور نقطه ای است که مورد حمایت جریانات سلفی و جریانات راه انداز تروریسم دینی مثل عربستان ، امارات و قطر است و از این رو  ترکیه مورد حمایت آنها هم قرار خواهد گرفت. زیرا آنها با دولت های مشروع این دو کشور خصومت می ورزند و به این جهت حمایت های بیشتری از دیگر کشورهای عربی به دست  می آورد.

خب در داخل کسی به این اقدامات اعتراض نخواهد کرد؟

 از لحاظ داخلی معادلات امنیت ملی ترکیه دچارضربات اساسی خواهد شد. نکته حائز اهمیت این است که عمده منتقدان داخلی اردوغان به این واقف هستند که نقطه اوج ترکیه و زمینه ساز پیشرفت این کشور در بلند مدت ،حقیقتا همکاری با ایران و عراق خواهد بود. اگر ترکیه این دو کشور را از دست بدهد نقطه اتکا منطقه ای نخواهد داشت زیرا با عربستان که مرز مشترک ندارد و نمی تواند روی سعودی ها حساب کند.  کمک های مالی عربستان هم پشتوانه محکمی برای ترکیه نیست. این نکته را هم اضافه کنم که فعالیت ترکیه معلوم نیست در بلند مدت مورد حمایت کشورهای اتحادیه اروپا و امریکا قرار بگیرد و به لحاظ منطقه ای ضربه سختی خواهد خورد به دلیل اینکه دوستان خود اعم از ایران وعراق را که می توانند راه این کشور را هموار کنند از دست می دهد و اینده خوبی در انتظارشان نخواهد بود.

اشاره کردید که در صورت ورود ترکیه به سوریه این بحران به عراق نفوذ می کند کمی در این رابطه توضیح دهید.
مسائل کردی درترکیه تمام نمی شود. و این شامل سوریه و عراق هم می شود. در آینده این بحران را در مسائل کردهای منطقه خواهند داشت، می روند سراغ عقبه بحران کردی و وارد کردستان عراق می شوند. این سیاست به دلیل تغییر مواضع دولت ترکیه در موضوعات مختلف به دلیل اقدام اشتباه در سوریه است.  برای جمع کردن پیامد های ان الان به ظاهر با جریانات تجزیه طلب همکاری می کند اما چند وقت بعد دوباره با تغییر موضع ،همکاری را قطع و به کردستان هم حمله می کند. جریانات تجزیه طلب که در کردستان شکل گرفته است پایدارنمی ماند قطعا وارد ترکیه می شود . همه این مسائل مقطعی است چرا که برای پر کردن خلع سیاست خارجی ناشی از اتفاق سوریه است.

نظر شما درباره حمله و نفوذ دوباره داعش به کوبانی چیست؟
تردیدی نداشته باشید که نفوذ دوباره داعش به کوبانی کار ترکیه بود. این اقدمات از حمایت لجستیک و اطلاعاتی توسط ترکیه صورت می گیرد.

اما ترکیه ادعا می کند در مرز، با داعش می جنگد.
 درگیری های لب مرز بیشتر بهانه است. اخبار موثقی در رابطه با درگیری های مرزی داعش و ترکیه  نیست، اخباری است که ترکیه پخش می کند و بهانه ای برای نفوذ به سوریه است. رابطه ترکیه با داعش قابل تکذیب نیست. ارتباط انها لجستیک، نظامی و اطلاعاتی است حتی نیروهای داعش را ترکیه تامین می کند و همه این ها بهانه ای است برای حمله نظامی به سوریه.

واکنش جامعه جهانی به این اقدام ترکیه چه خواهد بود؟
کشورهایی  مثل عربستان، قطر و امارات ممکن است از ترکیه حمایت کنند. حمایت از ارتشی که غیرقانونی وارد خاک یک کشوری که دچار شدیدترین تروریسم وحشیانه شده است امرپسندیده ای نیست. اما جامعه جهانی به هیچ وجه از این اقدام استقبال نخواهد کرد. در داخل خاک ترکیه هم این کار با مخالفت افکار عمومی، سیاسی و تظاهرات مردمی روربه رو خواهد شد.

متحدان ترکیه چه خواهند کرد؟
کمک های انها سکوت است . سکوت در برابر این تجاوز و کمک مالی، چه طور می شود کشورها ولو متحد درجه یک کاری که قوانین بین المللی را نقض می کند حمایت کنند؟ این کجای منشور سازمان ملل است؟
عربستان به ترکیه کمک مالی کرده است و خواهد کرد. از بلاروس و جاهای مختلف خرید می کنند، از طریق ترکیه و اردن به تررویست ها کمک می کنند و وارد سوریه می کنند. در عراق حمایت لجستیک با داعش دارند. این کارها انجام می شود، ولی افکار عمومی قبول نمی کند و جامعه جهانی که بیش از 200 عضو دارد هیچگاه  از ترکیه حمایت نخواهند کرد.

تحلیل شما  از پیامد های منطقه ای تصمیم ترکیه چیست؟
این کار برای یکسره کردن پرونده سوریه تا سه چهار ماه اینده است. این هدف ترکیه است. داعش و جریانات تروریستی در سوریه و عراق موفق نشده اند به اهداف خود برسند و  این بحران در حال حاضر ترکیب فرسایشی خطرناکی پیدا کرده است. برای ترکیه انتخابات هم در راه است و ممکن است باز هم شکست بخورد. سیاست ترکیه نسبت به سوریه حتما تغییر می کند چرا که آنها بتوانند وارد انتخابات زودرس پارلمانی شوند و حزب عدالت توسعه دست آویز محکمتری برای برنده شدن داشته باشد. تشکیل دولت غیر ائتلافی اساس بنیاد این نظریه است، که در کار سوریه کار را یکسره کنند یعنی یک حمله نظامی بی ثمر و بعد خارج شوند و بگویند  تمام شد، امنیت ترکیه هم برقرار است!

 31049

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    75 41
    کردها در ترکیه سوریه و عراق دنبال احیای حقوق از دست رفته شان هستند. آنها کشور خودشان را می خواهند
    • بابک IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
      خیلی خیال پرداز و توهم زده شدیدکردها کدوم کشور و سرزمین رو میخوان؟اصلا در طول تاریخ مگه حکومت و کشوری به نام کردها بوده که ادعای کشور میکنید.هر کی از راه برسه مثل شما پان کردها ادعای خاک و سرزمین کنه که اجر رو اجر بند نمیشه
  • webyan.ir IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    12 7
    شب قدر......شب بیدار ماندن نیست... شب بیدار شدن است... یارب گناهانم ز من ایمان گرفتند ایمان من را راحت و آسان گرفتند قرآن به سر می گیرم و فرقی ندارم با نیزه هایی که به سر قرآن گرفتند چند شب را التماس کن..تا تمام سال... الماس بارانت...کنند... التماس دعا یاعلیع
  • 001 A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    16 9
    ترکیه و ایران روابط تقریبا خوبی باهم داشته اند ، اردوغان داره برای کشور خودش کار می کنه ، ما چرا بلد نیستیم از ترکیه استفاده کنیم،
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    ترکیه می‌خواهد تمام کردها و ارمنی‌ها و یونانی‌ها و آشوری‌ها و علوی‌های جهان را نابود کند. چون با نسل‌کشی اخت شده است. اما خودش نابود خواهد شد.
    • بی نام GB ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
      19 70
      از کجا اینقدر مطمئنی.
    • بابک IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
      اکثریت قاطع مردم ترکیه ترک هستن.اشوری و یونانی رو دیگه از کجا دراوردی؟یه قسمتی از جمعیتش هم که کرد هست و کلا درصد و جمعیت کردها همون حول و حوش سیزده چهارده درصد هست.پس خیال نابودی ترکها رو به قبر خواهید برد.از کی یه مشت پشت کوهی پان کرد صاحبان اناتولی شدن؟
  • ایرانی A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    70 27
    ترکیه به هر بهانه ای متوسل می شود تا به کردها ضربه بزند و همیشه دنبال پیدا کردن بهانه ایی برای نابودی آنهاست . چرا ایران از کردها که اصیل ترین ایرانی ها هستند حمایت نمی کند . مطمئن باشید ترکیه از ابزار داعش برای ضربه زدن به ایران استفاده می کند چون آن ها به دنبال احیای امپراطوری عثمانی هستند .
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    19 36
    ترکیه به ما و عراق متوسل بشه.جک جالبی بود.یه کشور درست و حسابی دورو برمون داریم اونم ترکیه است که ما و عراق باید بهش متوسل بشیم.مگه ما و عراق چی داریم.
  • بی نام A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    19 11
    همین که به طرفدارهای اردوغان و داعش فشار زیادی وارد شده، معلومه که مقاله کاملا درست بوده. واقعا ممنون آقای دولت آبادی. ادامه بدید لطفا.