گزارشگر دیدار والیبال ایران-آرژانتین به سوالات ما درباره عملکرد تیم ملی و ادامه بازی‌های لیگ جهانی پاسخ می‌دهد.

فاطمه پاقلعه‌نژاد: هفته دوم لیگ جهانی با برد ایران مقابل آرژانتین ختم به خیر شد. بازیکنان تیم ایران در این بازی شروعی خوب داشتند ولی ست سوم وچهارم را از دست دادند تا تیم ملی ایران از این برد شیرین تنها دو امتیاز کسب کند و در رده ششم جدول لیگ جهانی جای بگیرد. این پایان خوش گرچه کام هوادارن را حسابی شیرین کرد اما با انتقادهایی از عملکرد تیم ملی و عملکرد نه چندان مطلوب بعضی از باسابقه های والیبال ایران همراه بود. جواد محتشمیان گزارشگر این دیدار حساس یکی از افرادی بود که حین گزارشش بعضی از این انتقادات را مطرح کرد. این کارشناس رشته والیبال حسابی از عملکرد جوان ترهای تیم تمجید کرد و حتی در بخشی از گزارشش درباره معنوی نژاد گفت او یک تنه جلوی 6بازیکن آرژانتین ایستاده است. با جواد محتشمیان درباره بازی های گذشته تیم ملی و شرایط تیم در جدول لیگ جهانی گفت و گو کرده ایم که در ادامه می خوانید.

 

* درباره شرایط تیم ملی در چند بازی اخیر صحبت کنیم.

چه صحبتی؟ شما بروید آمار و ارقام چند بازی اخیر را بیاورید، آن آمار در طول بازی در اختیار مربیان قرار می گیرد. الان دیگر هر تیم دو آنالیزور دارد، این تشکیلات برای این است که کسی با سلیقه خودش تصمیم نگیرد، از کمک هایشان هم استفاده کند و براساس واقعیت ها و آمارهای مستند کار را دنبال کند. تمام تیم ها امروز به این باور رسیده اند که این تکنولوژی جدید که همان تجزیه و تحلیل وآنالیز است به تیم ها کمک می کند. اگر ما این را قبول نداریم یک بحث دیگر است.

*ما قبول نداریم یعنی سرمربی ما قبول ندارد یا تصمیم از جای دیگری است؟

شما زیاد وارد بحث مربی نشوید. من یک مثال دارم. آقای کی‌روش به ایران آمده، فدراسیون فوتبال با آگاهی و با توجه به مشاوران خوبی که دارد به ایشان اختیار تام داده که همه کاره است. این همه کاره بودنش به نفع فوتبال بوده. برای اینکه اول فکر کردند یک مربی جامع شرایط را آوردند به او اختیار دادند و نشستند تماشا می کنند. کی روش هم گفته کسی در کار من دخالت می کند من 4 نفر را خط می زنم بیایند واسطه شوند من می روم هر کسی را خواستید بیاورید.

*چرا ما در والیبال به این دیدگاه نرسیدیم؟

برای اینکه خود فدراسیون می خواهد این مربی ها زیرمجموعه اش باشند. اینجا شرایط متفاوت است. مربی ای مثل ولاسکو زیر بار نمی رفت، گفتند پول نداریم و رفت بعد هم گفتند کشورش او را خواسته. بعد کواچ را آوردند. اگر یادتان باشد من هر وقت از کواچ انتقاد می کردم می گفتند ما تمام قد دنبالش هستیم، چرا وسط هوا و زمین او را ول کردند؟ دیدند خودشان هم دارند با او می روند. همه چیز را گردن کواچ می انداختند بعد که کواچ رفت تازه بازیکنان می گفتند مدیریت نداشت. چطور آن روز که من یک مقدار از والیبال چیزی می دانستم و از چارچوب تلویزیون می دیدم فهمیدم ایشان کاره ای نیست، آنها که کنارش بودند نمی دانستند؟ چرا سعی نمی کردند مشکل را حل کنند؟ الان کولاکوویچ هم پا جای پای کواچ می گذارد. در واقع آنها هستند که می خواند کولاکوویچ هم راه کواچ را برود. اینها هم فقط پول می خواهند ارنج را هم کس دیگری بدهد مهم نیست. این وسط فقط ایران ضرر می کند. اگر آقای موسوی به ایتالیا می رفت ذخیره نمی نشست. ایشان نمی رود یک جوانی به اسم مسعود غلامی می آید و به زمین می رود می گوید من هم هستم. آمار و ارقامش هم مشخص است. بنابراین ما نظری و سلیقه ای بحث نکنیم براساس آمار بگوییم. به هر دلیلی برای آقای معروف مشکل به وجود می آید که ما برای او آرزوی سلامتی داریم، به هر دلیلی ایشان که نیست آقای صالح افزون به زمین می رود. می گوید من وجود دارم و این ظرفیت را دارم. من دو سه سال است می گویم یک پاسور جوان باید داشته باشیم. ما پاسوری داشتیم که در تیم باشگاهش دو سال ذخیره بود، را در زمین گذاشتیم. چه کسی بازی ایشان را دیده بود که در زمین گذاشت؟ باید بازیکن در زمین بازی کند تا مردم و کادر فنی ببینند و انتخابش کنند. ولی ایشان المپیک هم رفته بعد المپیک هم خودش خداحافظی کرده. ما منکر کار خوب هیچ کدام از بازیکنان در گذشته نیستیم و نخواهیم بود اما می گوییم اینها روزی که به تیم ملی آمدند، جوان بودند، خوب کار کردند و مورد توجه نه ما که همه دنیا قرار گرفتند و بهترین هم بودند. ما هم به این بهترین بودن صحه گذاشتیم. اما بپذیریم که اینها هم مال این مرز و بوم هستند و این مرز و بوم آنقدر پتانسیل دارد که هر سال می تواند یک معروف یا موسوی دیگر داشته باشد. اگر اینها امروز در دنیا برای تمام بازیکنان دنیا الگو هستند چرا برای بازیکنان خود ما الگو نباشند؟ به بازیکنان جوان ما هم باید میدان داده شود تا در زمین خودشان را نشان دهند.

*این اتفاق کی قرار است بیفتد؟

یک بحث اجبار وجود دارد یک بحث اختیار. یک زمانی شما مصدوم هستی به اجبار یکی دیگر جای شما را می گیرد و خوب هم بازی می کند. یک زمانی مربی تشخیص می دهد که بازیکنی جای شما را بگیرد، این اختیار مهم است که مربیان ما ندارند.

*با این اتفاق فقط ایران نمی بازد، مربی هم رزومه اش را خراب می کند.

رزومه مهم نیست وقتی پول هست. فکر می کنی کواچ یا کولاکوویچ را کس دیگری نمی شناخت؟ همه دنیا اینها را می شناختند ولی پول مهم بود. یک کلاه سر لوزانو گداشتند اندازه تریلی، تیم را انتخاب کردند گفتند ببر توی زمین. تاریخ ها که مشخص است. لوزانو مربی یک باشگاه در لهستان بود، شما اسامی را برای انتخابی المپیک رد کردید. می گویند لوزانو لیست را امضا کرده، الان که دیگر اینترنت ثانیه ای است. روایتی که می گویند این است که ایشان پروازی می آمده بازی های بازیکنان ما را می دیده، به صورت نامرئی در سالن می نشسته ما او را نمی دیدیم و بعد هم برمی گشته بالای سر باشگاهش!

*شما در گزارشتان هم انتقادهای زیادی داشتید.

من دارم بازی را گزارش می کنم ولی من آمار می گیرم، می بینم که معنوی نژاد امتیازآورترین بازیکن زمین می شود. من در گزارشم هم گفتم این بازیکن یک تنه با شش بازیکن آرژانتین می جنگد، خواهشا بقیه تیم دفاع کنند. دو بازیکن آرژانتین بهترین امتیازات را آوردند، بازیکنان ما یک دفاع نکردند. من و شما که نباید در زمین دفاع می کردیم. این دوستان نمی دانم حواسشان کجاست من حواسم هست که چه می گذرد. زمانی که آنالیزور هم نبود ما در کنار تیم بودیم و این موارد را می دانستیم. الان آمار و آنالیز بیرون آمده. این آماری که آمده دو بازیکن سرعتی ما 7 و 5 امتیاز در 5 گیم آوردند، آیا آنالیزورهای ما خواب بودند یا بیدار بودند و اطلاعات را دادند و عمل نشده؟

*باز هم قابل درک نیست چون این امتیازنگرفتن ها و دفاع نکردن ها باعث باخت و نهایت حذف ما می شود.

اینها به خاطر اینکه فصل آینده قراردادهایشان بالای 2 میلیارد برود... من می گویم بازیکن دو سال زرو بوده برای المپیک انتخاب شده. آیا توسط رمال ها انتخاب شده؟ بعد می روند مصاحبه می کنند خدا از گزارشگر نگذرد خانواده ما ناراحت شدند. من دارم بر اساس آنالیز بازی ها حرف می زنم و می گویم چرا در حق معنوی نژاد ظلم کردند و او را به المپیک نبردند؟

*نسبت به عملکرد کولاکوویچ در بازی مقابل صربستان انتقادات زیادی بود. می گفتند خیلی بی تفاوت بوده.

چه باید می کرد؟ ما در مقابل صربستان همان یک ست را هم نباید می گرفتیم. تازه ست سوم گربیچ دو جوان را وارد بازی کرد برای اینکه آنها را آبدیده کند. ما بازی های لیگ جهانی را هدف می دانیم در صورتی که تیم های دیگر دیدارهای تدارکاتی می دانند برای بازی های جهانی، جام جهانی و المپیک. درست است که همه می آیند ببرند ولی این ریسک را هم دارند که از بازیکن های جوان هم استفاده کنند. دو تیمی که در صدر المپیک و جهانی بودند الان آخر هستند چون دارند پوست اندازی می کنند.

*همین الان هم با ست هایی که از دست دادیم کار سختی در پیش داریم.

ما هم امیدواریم که تیم جز 6 تا برود ولی کار خیلی سخت است. الان صعود فرانسه، برزیل و صربستان قطعی است، بلژیک بیش از نیمی از راه را رفته، دو تیم از بین روسیه، آمریکا، ایتالیا، لهستان، بلغارستان، کانادا و ایران می توانند بالا بروند. این را هم در نظر بگیریم که ما با لهستان در لهستان بازی داریم.

 

 43258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 675775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
    شما دلت میخواد اقای کارخانه مربی تیم ملی بشه اتقدر الکی داستان نباف.یعنی کولاچیچ یه ادم بیسواده؟چرا خودت سرمربی تیم ملی نمیشی اقای محتشمیان؟ادمایی مثل شما فقط دنبال انتقاد کردنن
    • علی A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
      62 0
      عدهای هم فقط نون به نرخ روز خورن
  • مرتضی A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
    54 3
    کارشناس عزیز خیلی زیاد راست گفته. معنوی نژاد دو ساله که بی جهت ذخیره محمودی و میرزاجانپور و قائمی بود. در بازی بلژیک اگه از اول می بود با سه امتیاز کامل می بردیمش. الان هم از صعود به مرحله بعد ایگ جهانی خبری نیست با وجود مصدومیت معنوی نژاد عزیز.... حیفش خدایی..
  • علیر ضا IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
    49 0
    اینها نه تنها سوال اقای محشتمیان بلکه سوال ما و هر دلسوز دیگری هست اقای داورزنی باید پاسخگو باشد . باید بنشیند رو بروی متخصصان مملکت مناظره کند . ا
  • بی نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
    29 1
    دمت گرم
  • بی نام A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
    37 2
    واقعا مافیایی شده
  • بی نام A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
    41 2
    این اقای کولاکویچ جسارت میدان دادن به جوانان رو نداره
  • بی نام A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
    58 15
    دوستانی که با نظر استاد محتشمیان مخالف هستن یه نگاهی به آرا مثبت و منفی بندازید آمار دستتون میاد من که خیلی گزارش کردن ایشون رو دوست دارم خدا بهت قوت بده استاد.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    37 2
    حق با اقای محتشمیان است :همه میدونیم که بازی مقابل لهستان رو معنوی نزاد برد بازی مقابل ارژانتین رو همچنین و اقای موسوی هم در این سه بازی اخر عملا بی فایده بود برای تیم .کاملا حرفهای اقای محتشمیان درست و به جا بود .ایا کسی نبود که رفتارهای بی ادبانه سعید معروف رو در این بازیها مخصوصا در برابر بلژیک و ارزانتین ندیده باشه .
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    19 2
    ایول محتشمیان
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    11 3
    مرسی
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    0 9
    دیگه چی؟
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    0 10
    باشه دیگه
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    0 9
    خب که چی؟
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    12 0
    راست میگه
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    0 9
    تقصیر ولاسکو بود
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    6 0
    والیبال عالیه
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    1 0
    تیم ملی گله
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    12 7
    معروف برو
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    1 11
    معروف بیا
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    0 2
    خخخخخخخخخخخخ
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    0 1
    باشه دیگه
  • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    0 2
    عهههههههه
  • بی نام A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    10 2
    والیبال ایران در قبضه سعید معروفه و دیدیم هروقت سعید معروف نبود چقدر تیم قدرتمند ظاهر شد. کسی که جرات کنار گذاشتن معروف رو نداشته باشه جرات بازی دادن به معنوی نژاد رو هم نخواهد داشت.
  • بی نام RU ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    4 2
    احتمالن معروف ومسولان فدراسیون سری ازهم سوایند تا معروف واین پیرمردها در تیم هستند محال است تیم رشد کنه البته کاملن با نظرات جناب محتشمیان موافقم