ایسنا نوشت: رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در یادداشتی با عنوان زندگی سیاسی نوشت: هرگونه تعرض به اکثریت آغاز یک فتنه و مصیبت سیاسی است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

حفظ حرمت قاعده اكثريت در حكومت‎هاى مردمسالارى از مهمترين اصول است؛ هرگونه تعرض بدان، آغاز يك فتنه و مصيبت سياسى براى جامعه تلقى مى شود. مردمسالاري‎هايى قويترند كه بهتر توانسته اند مراعات اين قاعده را به كمك نهادهاى مقتدرى تضمين كنند. اما غير از روش‎هاى نهادينه، اعمال برخى شيوه هاى مديريت سياسى موجب ثبات مردمسالارى و افزايش كارآيى آن مى شود كه مهمترين آن شيوه ها به نحوه تعامل با اقليت برمى گردد كه در همه حال بايد بدون تصفيه سياسى باشد يعنى از طرد رسمى و حذف عملى اقليت رقيب و سركوب آنها بايد خوددارى شود :

⁃ حالت اول: اقليت نزديك پنجاه درصد. در اين حالت اكثريت ابعاد شكننده دارد و اگر بخواهد جلب همكارى نكند دوام نمى آورد و در صحنه عمل موفق نمى شود پس بايد اولاً از سياست‎هاى اقليت كه همراه با راهبرد اكثريت است استفاده تمام عيار بكند و ثانيا كارگزارانى را از اقليت كه با بينشى ميهنى آمادگى شروع يا ادامه خدمت دارند بكار گيرد و به اين هردو اقدام تظاهر كند تا از التهابهاى اجتماعى پرهيز شود.

⁃ حالت دوم: اقليت معتنابه. در اين حالت بايد به آن دسته از سياستهاى اقليت كه مخالف با راهبردهاى اكثريت نيست اعتنا شود و متناسباً از كارگزاران اقليت كه قصد مقابله يا تضعيف اكثريت را ندارند استفاده شود.

⁃ حالت سوم: اقليت ضعيف كمتر از ٥٪‏ . در اين حالت بايد از سياست‎هاى اقليت كه از منطق قوى برخوردار است استفاده شود تا اقليت احساس نكند خفه شده است و در حالت يأس با خروج از صحنه زندگى سياسى قرارنگيرد تا به معارض تبديل نشود ؛ در همه حال اكثريت موظف است اقليت را متقاعد كند.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 680715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    49 0
    هرگونه تعرض به اکثریت آغاز یک فتنه است. جمله تمام .
    • بی نام A1 ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
      0 10
      مثل 88
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    6 0
    آهان