۰ نفر
۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۷

علی پاکزاد سردبیر عصر اقتصاد در سرمقاله این روزنامه نوشت:زمانی که سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد در بین محورهای این ابلاغیه عبارتی به چشم می خورد که کمتر پیش از آن در ادبیات اقتصادی به آن پرداخته شده بود: مردمی کردن اقتصاد.

براساس روح حاکم بر اقتصاد مقاومتی، مردمی کردن اقتصاد به معنی سهیم کردن همه مردم در تولید ثروت مولد. یعنی تمامی  امکانات ربه گونه ای تجهیز شود که تک تک ایرانیان امکان داشته باشند در گردونه تولید مولد اقتصاد حضور پیدا کرده نقش ایفا کنند و صد البته از آن متنعم شوند. این هدف متعالی ضمن تاکید بر استفاده حداکثری از منابع انسانی که در اقتصاد مدرن متعالی ترین منابع تولید محسوب می شوند، تلاشی است در جهت تضمین امنیت ملی زیرا یکی از اصول پایداری اجتماعی سهیم شدن همه اقشار در منافع اقتصادی است.

اما به رغم این تعریف و تصویر بسیار پسندیده برداشتها و تفاسیری که از عبارت مردمی شدن اقتصاد صورت می گیرد در بعضی از موارد نگران کننده است، در حالی که مردمی سازی به تمامی اقشار اشاره و به نوعی تاکید بر مبانی عدالت اجتماعی دارد، گروههایی تلاش دارند خصوصی سازی را به معنی مردم سازی در اذهان جا بیندازند.

فعالیت بخش خصوصی در اقتصاد و سهم بالای بخش خصوصی از بدنه اقتصاد پسندیده است ولی یادمان باشد بخش خصوصی تمام مردم نیست، صاحبان سرمایه در اقتصاد ایران نقسی پر رنگ ایفا می کنند ولی مردمی سازی به معنی واگذاری تمام اقتصاد به بخش خصوصی هم نیست.

بخش خصوصی و صاحبان سرمایه به عنوان بخشی از اقتصاد باید در اقتصاد ایفای نقش کنند ولی حداقل از نگاه قانون اساسی بخش خصوصی یکی از سه بخش اقتصاد ایران است و تعاونی ها به بخش فراموش شده اقتصاد ایران باید احیا شود.

از سوی دیگر زمانی که صحبت از مردمی سازی به میان می آید بنگاههای کوچک به عنوان بخشی بزرگ از اقتصاد اهمیت به سزایی دارند، بنگاههای که هم اشتغال زایی می کنند و هم سهم عامه مردم را در اقتصاد افزایش میدهند.

در حالیکه زمانی که در همین رابطه از بخش خصوصی به میان می آید، نگاهها متوجه بنگاههای بزرگ و صاحبان ثروتی می شود که در اقتصاد رانتی ایران نه بر محور رقابت که با تکیه بر روابط انحصاری رشد کرده اند و تجربه خصولتی سازی نشان داد که نمی توان به این نوع فعالین اقتصادی به عنوان جایگزین دولت اعتماد کرد.

خلاصه آنکه متاسفانه برداشتها و تفاسیر ناقص که به قصد یا از سر نا آگاهی از عبارتهایی اینچنین صورت می گیرد، می تواند مسیر یک سیاست درست را به به شدت منحرف کند. مسئولین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مسئولیت دارند در قبال این نوع برداشتهای غلط موضع گیری صریح و شفاف داشته باشند.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 703665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =