ایرنا نوشت: ترکیه آستانه تهدیدهای خود را علیه اقلیم کردستان عراق به خاطر مسئله همه پرسی، از حملات شدیداللحن لفظی به اقدامات عملی از جمله قطع همکاری های سیاسی، اقتصادی و امنیتی بالا برده است.

تازه ترین شکل این اقدامات ، موافقت سریع پارلمان ترکیه در نشست ویژه دیروز (شنبه) با درخواست دولت آنکارا برای تمدید حضور نیروهای نظامی ترکیه در شمال دو کشور عراق و سوریه برای مقابله با تهدیدهای احتمالی است.

همزمان 'نور الدین جانیکلی' وزیر دفاع ترکیه گفته است که همه پرسی اقلیم کردستان عراق به منزله به آتش کشیدن منطقه است.
از طرفی سخنگوی دولت ترکیه دیروز (شنبه) در اظهاراتی که به وی منتسب شده، اربیل را در صورت عدم صرف نظر کردن از همه پرسی، به قطع همکاری سیاسی، امنیتی و اقتصادی و اعمال مجازات تهدید کرد.

'بکر بوزداغ' تاکید کرده است که همه پرسی اقلیم کردستان عراق بر ضد امنیت ملی ترکیه است و برای آخرین بار از اربیل می خواهد از همه پرسی صرف نظر کند.

همزمان با آن، رسانه های عراق اعلام کردند که ترکیه دامنه رزمایش های نظامی خود را در جوار مرزهای خود با اقلیم کردستان که چند روز است آغاز شده، توسعه داده است.

تمامی این تحولات ترکیه علیه همه پرسی، همزمان شده است با سفر رسمی 'عثمان الغانمی' رییس ستاد ارتش عراق به آنکارا که گفته شده است، روسای ستادهای ارتش دو کشور ترکیه و عراق در این نشست همه پرسی و تبعات آن را بررسی می کنند.
نخست وزیر عراق هفته گذشته (19 سپتامبر 2017) در جمع خبرنگاران گفته است که روابط بین بغداد و آنکارا به صورت محرمانه در سطوح عالی برای حفظ ثبات در منطقه جریان دارد اما این روابط درضدیت با کردهای عراق نیست.

برخی گزارش ها حاکیست که ترکیه در صورت تصمیم رهبران سیاسی کرد عراق به انجام همه پرسی، کنسولگری خود را در اربیل خواهد بست و گذرگاه 'ابراهیم خلیل' مهمترین گذرگاه تبادل تجاری و مسافری بین اقلیم و ترکیه را تعطیل می کند.
'احمد الذواق' از فعالان عراقی در شبکه های اجتماعی در صفحه شخصی خود نوشته است که ترکیه به دنبال گشودن یک گذرگاه جدید در منطقه ترکمن نشین تلعفر در غرب استان نینواست.

این درحالیست که هنوز موضع روشنی از طرف رهبران سیاسی کرد عراق برای لغو همه پرسی اعلام نشده و در تازه ترین اظهارات منتسب به مسعود بارزانی، وی امروز یکشنبه گفته است که تهدیدهای ترکیه، آنها را از انجام همه پرسی منصرف نمی کند.
یک هیات از اقلیم کردستان عراق دیروز شنبه همزمان با این تهدیدهای آنکارا، راهی بغداد شده تا آخرین مذاکرات خود را پیش از انجام همه پرسی در 25 سپتامبر جاری انجام دهد.

گزارش ها در بغداد حاکیست که مذاکرات بین هیات کرد و ائتلاف ملی - فراگیرترین مجموعه سیاسی در عراق - با شکست مواجه شد و حیدر العبادی نخست وزیر عراق از پذیرش هیات کرد خودداری کرد.
با بالاگرفتن آستانه تهدیدهای آنکارا، برخی کارشناسان در عراق و منطقه، احتمال ورود نظامی ترکیه به شمال عراق در صورت اصرار کردها بر همه پرسی را دور از ذهن ندانسته اند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    7 36
    آقا این حرف ترکا رو باور نکنید، اینا فیلمشونە کە ایران رو تلە بندازن و سودش تو جیب اونا برە. میزان صادرات ترکیە بە کردستان سالی ٨ میلیارد دلارە و بە کل عراق ١٣ میلیارد کە تنها گزرگاه مرزی از طریق کردستانە. علاوە بر اینکە روزانە نزدیک بە ٧٠٠ هزار بشکە نفت کردستان از طریق ترکیە صادر میشە کە بشکەی ١٠ دارە میگیرە از کردا. یعنی چیزی نزدیک بە ١٥٢٠٪ اقتصاد ترکیە وابستە بە اوناست. واقعا فکر میکنید ترکیە بە راحتی چشماشو رو این میبندە، مخصوصا حکومت اردوغان کە تنها دلیل رای آوردنشون بهبود وضعیت اقتصادی ترکیە در دوران زمامداری اوناست. مطئن باشید ترکا فهمیدە تر از اونن کە منافع مردمشون رو قربانی احساسات بکنن. حتی از لحاظ امنیتی هم بودن کردستان عراق بسیار بە اونا کمک کردە برای کنترل کردای داخل کشورشون.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    12 23
    منافعی کە ایران هم عینا مشابە اون رو دارە ، مضاف بر اینکە از لحاظ فرهنگی و وابستگی تاریخی کردهای عراق بە مراتب بە ایرانیها نزدیکترن و امکان استفادە اقتصادی و سیاسی برای منافع مردم ایران بە مراتب بیشترە، بە شرطی کە دولتمردان کشورمون منافع مردم رو بە داستانهای دیگە ترجیح بدن فراموش نکنیم کە همین الان سطح مبادلات سالانە ایران با کردستان ٥ ملیارد دلار است کە یعنی حداقل یک میلیون شغل.
    • بی نام US ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
      8 2
      احساسات کجا بود همه چیز که پول نیست. این تازه اول اجرای طرح کردستان بزرگه که در سر جدایی طلبانه. میخوان کردستان ایران و ترکیه و سوریه رو هم بعدا به کردستان عراق ملحق کنن و الآن فقط برای حفظ ظاهر میگن ما هدفمون فقط کردستان عراقه. همانطور که قبل از این فقط می گفتن که ما خودمختاری میخواهیم و نمی خواهیم از عراق جدا بشیم. ولی بگفته خود مقامات کرد اینها همیشه میخواستن جدا بشن و الآن احساس کردن تو این اوضاع آشفته عراق بخاطر داعش و اوضاع آشفته بین المللی بهترین فرصته که بخش اول نقشه رو عملی کنن. می بینی که هیچ کشوری تو دنیا حتی آمریکا هم حمایت نکرده. غیر از اسراییل که هدف امنیتی اش کوچک شدن کشورهای خاورمیانه است مخصوصا عراق و ایران و ترکیه و سوریه تا قدرتشون از همه لحاظ کمتر بشه.