ایسنا نوشت: سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: نوزدهمین شناور مغروقه موجود در رودخانه اروند بعد از یک فرآیند اجرایی بیش از یک ماهه از آب خارج شده است.

این شناور که از نوع یدک کش بوده و طول آن ۳۵ متر، عرض آن ۸ متر و ارتفاع آن ۵.۳ متر بوده، در چارچوب طرح خارج سازی شناورهای مغروقه از اروند سرانجام از این رودخانه مهم واقع در مرز ایران و عراق خارج شد.

طبق اعلام سازمان بنادر کار اجرایی برای خارج سازی این یدک کش از ابتدای شهریورماه آغاز شده و رقمی بالغ بر ۶۲ میلیارد تومان هزینه خارج سازی آن بوده است.

سازمان بنادر اعلام کرده از سال ۱۳۷۲ تاکنون ۱۸۱ فروند شناور مغروقه از رودهای اروند و کارون خارج شده که ۵۶ فروند مربوط به اروند و ۱۲۵ فروند آن مربوط به کارون شده است. همچنین این شناور خارج شده نوزدهمین مغروقه‌ای است که از عملیات پروژه خارج سازی ۳۹ فروند مغروقه اروند به حساب می‌آید.

با توجه به قرار گرفتن اروند میان دو کشور ایران و عراق در طول سال‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دو طرف رسیدن به راهبردی مشترک در خارج سازی شناورهای مغروقه بوده است.

مقامات ایرانی چند ماه قبل اعلام کردند آمادگی لازم برای مذاکره با طرف‌های عراقی را به طور کامل دارند و حتی امکان آن وجود دارد که شورایی مشترک میان دو کشور برای نهایی شدن کار خارج سازی شناورهای مغروقه در دستور کار قرار گیرد.

ایران پیش بینی می‌کند با پایان یافتن فرآیند شناور سازی مغروقه‌های اروند و انجام لایروبی در آن امکان ورود کشتی‌های با عمق بیشتر به رودخانه اروند وجود دارد.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =