احمد حکیمی‌پور*

دلواپسان به بهانه صحبت های جمعه شب دونالد ترامپ علیه ایران دنبال انتقام جویی از دولت هستند، در حالیکه کشور نیاز به آرامش و انسجام و وحدت داخلی دارد. معتقدم چنین موضوعاتی فراجناحی و مرتبط با منافع ملی است بنابراین وارد کردن این مباحث به وادی کشمکش های سیاسی و جناحی مصداق بارز جفا به کشور و ملت محسوب می شود.

اگر کسانی بخواهند به سمتی بروند که از تهدیدهای ترامپ برای تسویه سیاسی استفاده کنند، نشان می دهند که با منافع ملی بیگانه هستند. بررسی مواضع کشورهای دنیا نسبت به ترامپ حکایت از آن می کند که ایران فرصت خوبی نه تنها برای همبستگی بیشتر ملی دارد بلکه می تواند با استناد به سخنان خلاف قواعد و قوانین جهانی ترامپ در عرصه سیاست بین الملل دست بالا را داشته باشد. به این معنا که چون اغلب کشورهای جهان به ویژه اعضای شورای امنیت سازمان ملل نگاه منفی به ترامپ دارند، فشار به آمریکا بیاورد. ضمن آنکه پاسخ رئیس جمهور در واکنش به موضع اخیر دولت جدید آمریکا در قبال برجام از لحاظ حقوقی و سیاسی محکم و از سر عزت بود.

اما اینکه رویکرد در مقابل دلواپسان چه طور باید باشد تا مبادا آنها اقدامی هزینه زایی را به کشور تحمیل کنند؟ در پاسخ لازم است این نکته یادآوری شود که اگر دلواپسان دلشان برای کشور می سوزد، باید خود آنها درک داشته باشند و به انسجام درونی خدشه وارد نکنند. تبدیل این موضوعات به آوردگاه سیاسی با هدف تسویه حساب کردن با دولت روحانی، خطایی آشکار و پرهزینه خواهد بود. دلواپسان باید واقع بین باشند و منافع ملی را به منافع سیاسی و جناحی اولویت دهند.

باز هم تأکید می کنم در فضای آرامش داخلی می شود با تهدیدهای خارجی مقابله کرد و هیچ ابزار و سلاحی به اندازه وحدت ملی برنده تر در مقابل تهدیدات خارجی نیست. رفتاری که آمریکا مخصوصا دولت ترامپ با ایران می کند، فرصت خوبی برای وحدت و انسجام ملی و پربار کردن منافع ملی است. فرصتی است که امیدوارم همه قدر آن را بدانند و به سمت دعواهای سیاسی در شرایط فعلی نروند.

*دبیرکل حزب اراده ملت

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 716982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =