معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مدل ارتباطی در روابط عمومی‌ها باید ارایه اطلاعات به صورت پیش دستانه باشد.

به گزارش خبرآنلاین،دکتر حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارمین همایش روابط عمومی‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تصویب قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در سال 88 گفت : این قانون یک قانون انقلابی است و با تمام قوانینی که ما با آنها سرو کار داریم ، از این زاویه که رابطه بدهکاری حکومت و دولت به مردم است؛ بسیار متفاوت است.

وی تصریح کرد : مطابق این قانون دستگاه های حکومتی و دولتی و همچنین بخش خصوصی که خدمات عمومی ارایه می کنند موظف هستند در صورت درخواست شهروندان، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار قرار دهند و موظف به انتشار اطلاعات هستند به غیر از اسنادی که دارای طبقه بندی حفاظتی است.

وی تاکید کرد : بر اساس این قانون به دلیل اهمیت وزارت ارتباطات، در کمیسیون رسیدگی به شکایات دو نماینده از وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات حضور دارند و این به دلیل پیوند دولت الکترونیک و دسترسی به اطلاعات است و به همین منظور در دسترسی آزاد به اطلاعات این وزارتخانه باید پیشانی دیگر دستگاه ها در این حوزه باشد.

انتظامی با بیان اینکه ما با یک چالش طولانی مدت فرهنگی در زمینه ارایه اطلاعات مواجه هستیم ، افزود : دستگاه های دولتی اصولا علاقه‌ای برای دسترسی دادن مردم به اطلاعات ندارند به دلیل اینکه تصور می‌کنند با این کار اقتدار آنان از بین می‌رود .

وی با تاکید بر اینکه دولت دکتر روحانی به اجرایی شدن این قانون اصرار دارد، اظهار داشت : با توجه به تصویب این قانون در دولت گذشته ؛آیین نامه‌های اجرایی این قانون در دولت یازدهم تدوین شد و سامانه‌ای برای ارایه اطلاعات دستگاه‌های مختلف طراحی شده است، همچنین با توجه به اینکه 450 دستگاه مشمول اجرای این قانون هستند؛ تاکنون 90 دستگاه به این سامانه پیوسته اند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، تصریح کرد : به واسطه اجرای این قانون روابط عمومی ها به جایگاه اصلی خود باز می گردند به این معنی که رابطه منطقی بین مردم و دستگاه ها ایجاد می کنند و نماینده مردم در دستگاه های مربوطه می شوند.

وی با تاکید بر اینکه در مدل ارتباطی باید ارایه اطلاعات به صورت پیش دستانه باشد ، اظهار داشت : با این مدل ارتباطی بسیاری از سوء تفاهم ها ایجاد نمی شود .

انتظامی با اشاره به اینکه فساد با بگم بگم ها ریشه کن نمی‌شود، افزود : مشکل فساد با شفافیت حل می‌شود و این قانون پیشانی شفافیت است و مدیر دولتی موظف است اطلاعات درخواستی مردم را ارایه دهد و این اطلاعات را نیز باید منتشر کند .

وی پاسخگویی و کارآمدی را از دیگر کارکردهای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات دانست و تاکید کرد : این قانون کمک می‌کند که ما به عنوان روابط عمومی وظیفه قانونی خود را به درستی انجام دهیم و اطلاعات به صورت پیش دستانه در اختیار مردم قرار می‌گیرد .

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دسترسی آزاد به اطلاعات را حق منتقدان حکومت و دولت بیان کرد و افزود: منتقدان، دولت را با اطلاعاتی که ما در اختیارشان قرار داده‌ایم نقد می‌کنند نه با اطلاعاتی که امکان دارد از پایه نادرست باشد .

وی تاکید کرد : دستگاه ها از اطلاعات مورد نیاز مردم مطلع هستند و روابط عمومی‌ها باید تلاش کنند که این اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهند و نیازی نیست که منتظر درخواست از طرف مردم باشیم البته، در ابتدا این کار با مقاومت هایی روبرو می شود .

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود ، سیاست عمومی دولت را دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات عنوان کرد و گفت : امیدوارم به جایگاهی برسیم که به معنای واقعی و نه شعاری پاسخگوی مردم باشیم و حق آنان را به جا آوریم.

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =