کارت‌خوان‌های بدون استفاده در تاکسی‌های زنجان

روزنامه همشهری زنجان نوشت؛ سازمان‌های متولی شهرداری در چند ماه گذشته و در سطح گسترده‌ای تجهیز تاکسی‌ها به کارتخوان را آغاز کرده اند که هر چند با توجه به پیش بینی‌ها از برنامه هدف گذاری شده کمی عقب‌تر است، اما اجرای این طرح به صورت تدریجی ادامه دارد.

نصب دستگاه‌های کارتخوان در تاکسی‌ها اگر چه با هدف تسهیل پرداخت کرایه انجام‌ می‌شود، اما بررسی میدانی انجام گرفته در شهر از بی اطلاعی شهروندان از اجرای این طرح حکایت دارد و این مهم نیز به دلایلی نظیر نبود آگاهی و حتی ارائه نکردن آموزش‌های لازم باز می‌گردد.

به گزارش ایرنا، اجرای این طرح به زیرساخت‌های لازم نیاز دارد و از سوی دیگر محاسن مختلفی به دنبال دارد که پرداخت آنلاین، کاهش وقت و هزینه و از همه مهم تر مسائل بهداشتی را می‌توان از جمله محاسن آن عنوان کرد.

یک راننده تاکسی که 8 سال به این کار مشغول است، در این ارتباط گفت: حدود 3ماه است که دستگاه کارتخوان دریافت کرده‌ام و در این مدت سازمان متولی نظارتی نداشته و حتی دیگر همکارانم که این وسلیه را دریافت کرده‌اند تمایلی به استفاده از آن ندارد.

وی اظهار کرد: فرهنگ استفاده از این وسلیه در شهر زنجان آن گونه که باید و شاید نهادینه نشده و حتی مزایای استفاده از آن نیز به عموم کمتر اطلاع رسانی شده است.

این راننده 42 ساله ادامه داد: این وسیله بدون استفاده مانده است. در حالی که پرداخت کرایه تاکسی در مسیرها به ویژه مسیر اول مشکل آفرین است و رانندگان خواستار فراگیر شدن این وسلیه هستند.

یک راننده 48 ساله دیگر نیزکه هنوز کارتخوان دریافت نکرده، بیان کرد: بیشتر رانندگانی که این وسلیه را دریافت کرده اند با مشکل مواجه شده‌اند و از طرفی مشکل شارژ دستگاه‌های کارتخوان به سازمان متولی اعلام شده، اما پاسخ قانعی کننده‌ای دریافت نکرده‌ایم.

وی اظهار کرد: اجرای این طرح مزایای متعددی دارد. این طرح در اتوبوس‌های درون شهری نتایج خوبی به همراه داشته، اما در تاکسی به زمان بیشتری نیاز دارد.

یک شهروند زنجانی با اشاره به این‌که نصب کارتخوان در تاکسی‌ها اقدامی مثبت به شمار می‌رود، ادامه داد: مشکل مسافران برای پرداخت هزینه، پول خرد است و معمولا این موضوع در مسیرهای اول بیشتر نمایان است.

وی افزود: از سوی دیگر نصب کارتخوان‌ها رد و بدل کردن پول را کاهش می‌دهد و آلودگی‌های ناشی از آن نیز به مراتب کمتر می‌شود.

این شهروند بیان کرد: در ارتباط با نحوه استفاده از دستگاه‌های کارتخوان هم به رانندگان و شهروندان باید آموزش‌های لازم ارائه شود.

شهروند دیگر نیز با اشاره به این‌که بیشتر رانندگان دستگاه‌های کارتخوان را به عنوان نماد نگهداری می‌کنند، اظهارکرد: رانندگان عنوان می‌کنند هنوز در استفاده از این وسیله با مشکلاتی مواجه هستند و تا برطرف شدن آن نمی‌توان از آن استفاده فراگیر کرد.

مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری در این ارتباط گفت: تاکنون دستگاه کارتخوان در 740 دستگاه تاکسی درون شهری زنجان نصب شده و طبق برنامه ریزی‌ها این روند قبل از پایان امسال به پایان می‌رسد.

«منیژه ناظری» در ارتباط با مشکلات پیش آمده در محدودیت نگهداری باتری دستگاه‌های کارتخوان افزود: بر این اساس و برای رفع این مشکل از شارژر فندکی استفاده خواهد شد و این سازمان در حال پیگیری این موضوع است.

وی اظهار کرد: رانندگان تاکسی که دستگاه کارتخوان تحویل گرفته اند در صورت با هر گونه مشکلی می‌توانند علاوه بر فراگیری آموزش‌های لازم به سازمان تاکسیرانی واقع در ترمینال مسافر بری مراجعه کنند.

این مسئول افزود: تجهیز تاکسی‌ها به کارتخوان‌ها در شهر تدریجی خواهد بود و طبق برنامه ریزی‌ها نصب آن روی 2 هزار و300 تاکسی‌ درون شهری انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: نصب دستگاه کارتخوان در اتوبوس‌های شهری با توجه به فرهنگ سازی انجام گرفته نتایج بسیار خوبی به دنبال داشته و امیدواریم این روند در تاکسی‌های شهری نیز نتیجه بهتری داشته باشد.

مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری زنجان گفت: با توجه به این‌که اولین بار در شهر از تجهیزات پرداخت پول در تاکسی‌ها استفاده می‌شود فرهنگ سازی این موضوع هم برای رانندگان و هم برای شهروندان زمان بر خواهد بود.

وی مزایای این طرح را رفع معضل پول خرد و رعایت بهداشت عمومی در شهر اعلام کرد و گفت: با استقبال این طرح از سوی شهروندان می‌توان در دیگر حوزه‌های خدمات شهری نیز آن را توسعه داد.

مشکل اصلی کارتخوان‌ها
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری زنجان مشکل اصلی عملیاتی نشدن استفاده تاکسی‌ها از این فناوری را مشکل عدم نگهداری شارژ باتری در دستگاه‌ها عنوان کرد و گفت: برای رفع این مشکل شرکت مربوطه برای خرید شارژر فندکی اقدام کرده و در حال توزیع است. «مهدی مهاجری» افزود: تا کنون بیش از 700 تاکسی درون شهری زنجان به دستگاه کارتخوان تجهیز شده اند و وجود مشکلاتی در این بخش باعث عدم استفاده عمومی از آن شده است.

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری ادامه داد: این سازمان در نظر دارد به صورت آزمایشی نصب دستگاه کارتخوان را در300 تاکسی بی سیم133 به صورت رسمی آغار کند که با تحقق این امر می‌توان علاوه بر ارزیابی فرایند کار و با رفع نواقص احتمالی آن را در سطح گسترده‌ای تعمیم داد. وی اظهار کرد: طبق هدف گذاری انجام گرفته 2 هزار و 300 تاکسی به استفاده از کارتخوان ملزم خواهند شد و این روند با همکاری سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری زنجان ادامه دارد.

برخورد با تاکسی‌های متخلف
به گفته سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری زنجان هم اکنون تاکسی‌های دارای کارتخوان با برچسب‌های مخصوصی مشخص شده اند و در حال حاضر اگر ثابت شود تاکسی کارتخوان دارد و راننده از آن استفاده نمی‌کند، برخورد می‌شود.

«مهدی مهاجری» ادامه داد: در صورت اجباری شدن این وسلیه اگر راننده ای از انجام این کار خودداری کند جریمه خواهد شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =