۲ دانشمند  ایرانی و ترکیه‌ای چرا برنده جایزه ۵۰۰ هزار دلاری مصطفی(ص) شدند؟

کمیته داوران جایزه مصطفی(ص) در این دوره، محمدامین شکراللهی، دانشمند ایرانی و ارول گلنبی دانشمند ترکیه‌ای را حائز دریافت این جایزه ۵۰۰ هزار دلاری دانستند. اما این دو دانشمند چه فعالیت‌های ودستاوردهایی داشته‌اند که برای دریافت این جایزه انتخاب شدند؟

به گزارش خبرآنلاین،جايزه مصطفي(ص)، جايزه عالي علم و فناوري است كه هر دو سال يك‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا مي‌شود.یکشنبه ۱۲ آذر برای دومین دوره این جایزه برگزيدگان دومين دوره جايزه مصطفي(ص) با اعطاي جايزهاي ۵۰۰ هزار دلاري و مدال مصطفي(ص) تقدير شدند.

محمدامين شكراللهي دانشمند ايراني كه امسال موفق به دريافت اين جايزه شد يك رياضيدان است كه در زمينه رياضيات محاسباتي، نظريه كدگذاري و نظريه پيچيدگي محاسباتي كار مي‌كند. او استاد دانشكده علوم كامپيوتر و اطلاعات و دانشكده رياضي دانشگاه‌ EPFL سوئيس است. شهرت وي بيشتر به‌خاطر كارش روي روش‌هاي تكراري (iterative) ديكد كردن كدهاي بر مبناي گراف است كه به‌خاطر آن جايزه مقاله نظريه اطلاعات آي‌تريپل‌اي را در سال۲۰۰۲ دريافت كرد.

پروفسور شكراللهي در اختراع كدهاي Tornado همكاري داشته و مخترع كدهاي Raptor است. كدهاي رپتور كه اين دانشمند ايراني مخترع آن بوده پيشرفته‌ترين كد تصحيح‌ خطاي پيشرو‌ (FEC) براي شبكه‌هاي د‌يتا به‌حساب مي‌آيد.

در این نظریه یک کد Fountain می تواند با استفاده از چند داده جریان نامحدودی از داده های خروجی ایجاد کند. به این صورت که هر مجموعه از این داده ها با حجم کافی می تواند برای بازیابی داده های اولیه استفاده شود. الگوی کد Fountain کاربردهای متعددی دارد؛ از انتقال ماهواره ای گرفته تا انتشار اطلاعات، تلویزیون ماهواره ای، انتقال بی سیم داده ها، مخابره چند فرستنده ای، شبکه های نظیر به نظیر و کاربردهای بسیار دیگر. برای به وقوع پیوستن این کاربردها لازم بود مدل کدگذاری بسیار کارآمد شود. زمانی که پرفسور شکراللهی به شرکت دیجیتال Fountain ملحق شد، این شرکت از اولین نسل کدهای Fountain با نام کدهای تبدیل لوبی یا کدهای lT استفاده می کرد.

پروفسور شکراللهی در چند ماه نوع جدیدی از کدهای Fountain به نام کدهای رپتور را اختراع کرد که نه تنها روی هر «کانال ناشناخته پاک کننده» به ظرفیت شانون می رسید، بلکه این فرآیند را از طریق یک الگوریتم کاربردی با استفاده از تعداد بهینه ای از گام های محاسباتی انجام می داد.

امروزه کدهای رپتور پروفسور شکراللهی از سوی شرکت کوالکام که از پیشگامان طراحی سیستم های بی سیم در جهان است با برند RaptorQ به بازار عرضه می شوند.

به‌خاطر فعاليت‌هاي وي در طراحي و ساخت كدهاي Raptor و Fountain  در سال۲۰۰۷ جايزه جهاني اريك سامنر از سوي مؤسسه مهندسان برق و الكترونيك (IEEE)  به پاس كمك‌هاي برجسته‌اش در حوزه ارتباطات و همچنين در سال ۲۰۱۲ مدال ريچارد همينگ كه از معتبرترين جايزه‌هاي IEEE  است به او اهدا شد.

مخترع شبکه گلنبی

سامي ارول‌ گلنبي‌ دانشمند كامپيوتر، مهندس الكترونيك و رياضيدان‌ كاربردي اهل تركيه است كه مقام استادي گبور دنيس در رشته مهندسي برق و الكترونيك دانشگاه سلطنتي لندن را دارد. اين دانشمند مسلمان موفق به ايجاد شبكه‌هاي G شده است. اساس روش‌شناسي عملكرد سيستم ICT مبتني بر تئوري صف و راه‌حل‌هاي مؤثر آن از لحاظ محا‌سباتي است. دستاورد پروفسور‌ گلنبي‌ كه به شبكه‌هاي G يا شبكه‌صف‌بندي تعميم يافته و شبكه‌هاي گلنبي‌ نيز مشهور است، تنها پيشر‌فت بزرگ در اين زمينه پس از دهه1990 محسوب مي‌شود. اين اختراع نشان‌ مي‌دهد كه مي‌توان عملكرد سيستم‌هاي ICT  را كه تلفيق‌كننده توابع مهم كنترلي هستند به‌صورت رياضياتي ارزيابي كرد؛ براي مثال مي‌توان به رفع اضافه بار و انتقال كار ميان سرورها به‌صورت پويا اشاره كرد.

رول و همکارانش برای انتشار دانش و رفاه اجتماعی از منفعت مادی این نرم افزار صرف نظر کرده و آن را به صورت رایگان در دانشگاه های سراسر جهان توزیع کردند. اکنون این روش ها عمدتا به عنوان روش های استاندارد در صنعت ارتباطات راه دور و ICT محسوب می شوند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 733581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
    0 1
    چرا به خارجی میدید ؟ پول بیت الماله ها من راضی نیستم به ایرانی اشکالی نداره
  • بی نام IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    1 0
    حداقل بايد اين جايزه به دانشمنداني داده شود كه در كشورهاي اسلامي در حال پژوهش هستند تا آنها تشويق شوند.